Ja det låter som en vettig staketkonstruktion. Då slipper du stolpar genom taket.

Tyvärr hittar jag inga bilder på nätet.

Oerhört svårt föreställa sig hur det kommer se ut. Kanske bättre låta stolparna komma upp ur trädäcket men fästas i trädäckets golvreglar.

Borde se konstigt ut om stolparna ligger utanpå hela konstruktionen väl?

Tänker mig liggande 45x45 tryckta som staket men skulledulåtit dessa gåner och även bilda "kjol" eller skulle du byggt "kjol" av trall på nåt annat vis..

Om det är en festlokal så kanske du ska kolla lämpligheten i att ha liggande staket, det ska ju inte vara "klätterbart".
Jag roade mig med att i vinterkylan sitta inne och skissa lite på ett alternativ till ett helt fyrkantig altan. Jag förespråkar råspont och papp, avvattning under trall och med sidofönster för ljusinsläpp.
Under nedsänkningen vid trappan är det tänkt att ställa trädgårdsmaskiner, lägga ved eller förvara saker.
Trappan blir ju samtidigt en förträfflig utrymmesväg.
Skiss av en skräddarsydd altan med dimensioner, icke-klättrigt staket, sidofönster, trall med avvattning och en trappa med förvaringsutrymme under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför förordar du råspont och papp. Borde inte de va ett sämre alternativ vid såhär låg taklutning?

Jag har funderat på liggande ribbor men vet det inte får vara "klättringsbart".

Läste nånstanns att hade man 10mm mellan ribborna ansågs det inte klättringsbart.

Ser ett ribbstaket med 45mm vansinnigt ut med bara 10mm mellan?

Andra förslag stående trallbrädor 22x95 kanske?

Glas och metallhistorier går bort av kostnadsskäl..

En ny fundering är också om man på något sätt kan bygga ett mycket enkelt plasttak (eller rött plåttak om det smälter min mer) över trädäcket eller detta kommer se vansinnigt ut hur man än gör jag tänker mig förmodligen denna bild som grund.

Tänker mig att det blir som ett litet hör in till höger där gavel och intilliggande tak möts.

1. Plasttak över högerdelen av däcket där dörren är med avrinning åt höger in på angränsande tak.

2. Alternativt plasttak som täcker samtliga fönster + dörr och ca 3m djupt med avrinning från gavelvägg och utåt.

3. Nättare alternativ är någon form av segelduk eller liknande.

Alla idéer mottages tacksamt!

3D-modell av hus med rött och grått tak, brunt trädäck och figur som representerar människa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Novisfixaren skrev:
Varför förordar du råspont och papp. Borde inte de va ett sämre alternativ vid såhär låg taklutning?

Jag har funderat på liggande ribbor men vet det inte får vara "klättringsbart".

Läste nånstanns att hade man 10mm mellan ribborna ansågs det inte klättringsbart.

Ser ett ribbstaket med 45mm vansinnigt ut med bara 10mm mellan?

Andra förslag stående trallbrädor 22x95 kanske?

Glas och metallhistorier går bort av kostnadsskäl..
Nu får jag väl på skallen av plåtfantaster men råspont är stabilare, ganska lätt att spika eller skruva och papp tillåter en mindre takvinkel vilket gör att du kan själv kan utföra arbetet med kanske bara en hjälpande hand vid enstaka tillfällen.
Det är mycket lätt att sala upp och lägga trall på ett stabilt tak av råspont med papp på, pappen idag finns i hållbara varianter och mängder av hus ned platta tak har inget annat än papp, möjligen plåt på råspont men då pratar vi större kostnader.
Staket av olika former är nog en smaksak i de allra flesta fall, bara funktionen bibehålls, alltså att förhindra att folk trillar och slår ihjäl sig så låt fantasin flöda.
Jag har genom åren sett flera fall av kostnadsbesparingar som efter hand har orsakat mycket grämelse eftersom besparingar kan ha motsatt effekt i form av kvalitetsförsämring, sämre värde och missnöjdhet.
förövrigt kommer ett tak över fönster och dörr kan vara mycket praktiskt.

Jag är inte så bra på sketchup så jag lyckas inte rita in plasttaket. Men du förordar ett tak som täcker fönster och dörr kommer det inte se dumt ut tror du?

Jag menar att det ska vara över fönstren och dörren, gärna tre sadeltak eller att längre som går ut från huset cirka en meter.
Men, plast......

Om du vill ha tak där uppe så tycker jag att det bästa vore att förlänga huset. Det går ju bra att lägga plasttak där uppe. Sedan om du vill ha det hela vägen el bara halva är ju valfritt. Det skulle definitivt se bättre ut än den stora låda som skissats på så här långt.

Om man väljer råspont och papp hur görs uppvik och plåt mot gavelväggen?

Hur görs infästning av reglarna till trädäcket i råsponten är det inte dumt skruva igenom pappen?

Novisfixaren skrev:
Om man väljer råspont och papp hur görs uppvik och plåt mot gavelväggen?

Hur görs infästning av reglarna till trädäcket i råsponten är det inte dumt skruva igenom pappen?
Plåt och papp behöver komma in under gavelpanelen.

Behöver trädäcket skruvas fast? Blir det inte en tillräckligt tung enhet utan nämnvärd vindlast?

Hur hög är huvudbyggnaden?

Ca 8 meter i nock hurså?

Ok enklast riva panel nerifrån upp till trädäckets kant och sedan montera plåt och papp och sedan ny panel över detta där spånt not går i den gamla liggande panelen?

Gaveln ligger helt öppet med åkrar runt i kring där det blåser rejält. "känns bättre" att förankra reglarna genom pappen men är detta katastrof ur täthetssynpunkt?...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.