29 495 läst ·
189 svar
29k läst
189 svar
Konstruktion förråd+trädäck på tak.
Hur ser du på råspont+papp konstruktion?
Överkonstruerat i detta fall. Råsponten ger bärighet och stabilitet. I din konstruktion får du samma funktion av trallen. Dessutom bör då ha underlagspapp och ytpapp. Det blir mycket dyrare och mer jobb än båda mina konstruktionsalternativ.
Ok funderar på plåt med påklistrad kondensfilt under till. Jag kan köpa sådan till bra pris..
jag googlade av andra orsaker på "plåt" och fick den här träffen:
http://www.borga.se/byggtillbehor/platprofiler/?gclid=CLTgyJWfqNECFZCHsgodEUcMOQ
de har andra profiler ( bredare) än gängse TRP xxx , du slipper hyvla ner bredden på reglarna.
http://www.borga.se/byggtillbehor/platprofiler/?gclid=CLTgyJWfqNECFZCHsgodEUcMOQ
de har andra profiler ( bredare) än gängse TRP xxx , du slipper hyvla ner bredden på reglarna.
Det verkar ju som en jättebra lösning. Då slipper du hålla på och strula med board.
Du verkar ha kontakter i plåtbranschen? Innebär det också att du kan köpa självbärande plåt till bra pris? Om du skulle ha möjlighet att bygga med sådan plåt så kanske du kan skippa takbjälkar helt och hållet och enbart lägga trall ovanpå plåten?
Du verkar ha kontakter i plåtbranschen? Innebär det också att du kan köpa självbärande plåt till bra pris? Om du skulle ha möjlighet att bygga med sådan plåt så kanske du kan skippa takbjälkar helt och hållet och enbart lägga trall ovanpå plåten?
Plast kommer nog inte att fungera så bra.
Dels kan inget kondensupptagande undertak användas, och dels kommer det nog ganska snabbt (5-10 år) att gro igen av smuts och löv etc eftersom det inte går att rengöra under trallen.
Plåttak med genomgående reglar är inget jag rekommenderar. Det kommer att komma in lite för mkt vatten. Visst, ett heltäckande undertak låter som en lösning, men med nästintill ingen lutning tror inte jag att det kommer att fungera.
Jag har ett växthus där plasten går upp mot nockbalken, och där jag satt en trallbräda ovanpå nockbalken som regnskydd, men då det mestadels regnar mer eller mindre horisontellt här så kommer det in vatten som gör att inget går att vinterförvara rakt under nocken i växthuset.
Dels kan inget kondensupptagande undertak användas, och dels kommer det nog ganska snabbt (5-10 år) att gro igen av smuts och löv etc eftersom det inte går att rengöra under trallen.
Plåttak med genomgående reglar är inget jag rekommenderar. Det kommer att komma in lite för mkt vatten. Visst, ett heltäckande undertak låter som en lösning, men med nästintill ingen lutning tror inte jag att det kommer att fungera.
Jag har ett växthus där plasten går upp mot nockbalken, och där jag satt en trallbräda ovanpå nockbalken som regnskydd, men då det mestadels regnar mer eller mindre horisontellt här så kommer det in vatten som gör att inget går att vinterförvara rakt under nocken i växthuset.
Redigerat:
Kontakter har jag inte men tycker jag fått bra pris av ett närliggande företag.
Här är de jag handlat av: http://www.tsbsnordic.se/sv/produkter/takprofiler/trapetsprofil
De har fasadprofil med bra mått men kan jag använda denna som tak?
Här är de jag handlat av: http://www.tsbsnordic.se/sv/produkter/takprofiler/trapetsprofil
De har fasadprofil med bra mått men kan jag använda denna som tak?
Varför skulle du inte lägga reglarna i plåtens dalar förresten?
På T.ex. Trapets 18?
Torde vara enklare?
Hur tänker du dig infästning av plåten om reglarna läggs under och på profiltopparna?
På T.ex. Trapets 18?
Torde vara enklare?
Hur tänker du dig infästning av plåten om reglarna läggs under och på profiltopparna?
Om du lägger reglar under plåtens dalar så kommer du att behöva lägga reglarna som bär trallen i dalarna vilket gör att de utsätts för mycket mer fukt.
Jag tänker mig att överliggande regel skruvas/spikas rakt genom plåten. Det lär hålla fast plåten.
Jag tänker mig att överliggande regel skruvas/spikas rakt genom plåten. Det lär hålla fast plåten.
Ok med typ långa själborrande skruv?
Men på vissa ställen är ju överliggande regel typ 195mm?
Tror du man kan använda en fasadprofil som tak typ Fasad 45.W.950.
Men på vissa ställen är ju överliggande regel typ 195mm?
Tror du man kan använda en fasadprofil som tak typ Fasad 45.W.950.
Jag hade nog valt vanlig träskruv men förborrat med metallborr genom övre regeln och plåten. Men självborrande kan nog funka bra också. Skruvarna ska ju pressa ner trädäcket mot plåten och hålla fast plåten. Där överliggande regel är tjock kan man ju borra ner med en 14 mm borr så att man får kanske 5-6 cm trä att skruva genom. Enklast är nog att göra det innan man lägger upp regeln på taket. Jag tror att följande procedur är enklast.
1) Borra igenom regeln som ska ligga på taket helt. Typ 6 hål per regel.
2) Lägg den på plats och markera på plåten var hålen ska vara
3) Flytta regeln och borra hål i plåten
4) Lägg en fet sträng utefog under regeln och lägg den på plats så att den matchar hålen
5) Skruva fast regeln med vanlig träskruv, typ 120mm.
Fasadprofilen kan nog funka. Nackdelen med att ha breda åsar är att det kommer att rinna mer vatten på de tryckta reglarna men väljer du NTR AB så ska de ju klara minst 20 år i vatten så det kanske inte är ett problem.
1) Borra igenom regeln som ska ligga på taket helt. Typ 6 hål per regel.
2) Lägg den på plats och markera på plåten var hålen ska vara
3) Flytta regeln och borra hål i plåten
4) Lägg en fet sträng utefog under regeln och lägg den på plats så att den matchar hålen
5) Skruva fast regeln med vanlig träskruv, typ 120mm.
Fasadprofilen kan nog funka. Nackdelen med att ha breda åsar är att det kommer att rinna mer vatten på de tryckta reglarna men väljer du NTR AB så ska de ju klara minst 20 år i vatten så det kanske inte är ett problem.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Så egentligen vore vanlig trapets 20 bättre?
Ok men skruvning m.m. blir ett litet projekt men svårt göra det enklare väl?
Hur skulle du/ni löst stolpar till staket..
Kan man tänka sig stolpar fästa i trädäckets golvreglar och sedan låta staketet börja precis ovanför plåt bara så vatten kan rinna av plåten.
Tänkte mig liggande 45x45 reglar som staket.
Kan man tänka sig stolpar fästa i trädäckets golvreglar och sedan låta staketet börja precis ovanför plåt bara så vatten kan rinna av plåten.
Tänkte mig liggande 45x45 reglar som staket.