Hej.
Börjar bli dags att sätta spaden i backen och börja med vårens altanprojekt.
Vill bara kolla ifall någon har någon synpunkt på dimensioneringen av altanstommen innan jag börjar gräva.
Vill att altanen ska kännas stum samt hålla i många år framöver.
Stommen ska stå på plintar och planen är att använda 45x170 som bärlina som kommer ligga i linje med husets långsida (den sträcka som är 7600mm).
Plintavstånden har jag tänkt ca 1700mm då hänger bärlinan ut ca 400mm från sista plinten per sida.
Som golvbjälke har jag tänkt använda 45x145 och avståndet mellan bärlinorna blir ca 1530mm med 400 mm överhäng längst ut.
Kommer att fästa altanen i husets grundmur
Vad tror ni om detta ?
Sett att det i vissa trådar rekomenderas att använda dubbla bärlinor istället.
Bifogar en skiss över hur den ska se ut , trallen ska ligga i linje med husets långsida det mått som är 7600mm på skissen.
Börjar bli dags att sätta spaden i backen och börja med vårens altanprojekt.
Vill bara kolla ifall någon har någon synpunkt på dimensioneringen av altanstommen innan jag börjar gräva.
Vill att altanen ska kännas stum samt hålla i många år framöver.
Stommen ska stå på plintar och planen är att använda 45x170 som bärlina som kommer ligga i linje med husets långsida (den sträcka som är 7600mm).
Plintavstånden har jag tänkt ca 1700mm då hänger bärlinan ut ca 400mm från sista plinten per sida.
Som golvbjälke har jag tänkt använda 45x145 och avståndet mellan bärlinorna blir ca 1530mm med 400 mm överhäng längst ut.
Kommer att fästa altanen i husets grundmur
Vad tror ni om detta ?
Sett att det i vissa trådar rekomenderas att använda dubbla bärlinor istället.
Bifogar en skiss över hur den ska se ut , trallen ska ligga i linje med husets långsida det mått som är 7600mm på skissen.
Jag tycker det ser bra ut. Byggde en liknande vid mitt förra hus. En sak bara, om du pratar med någon snickare eller så, så att det inte blir fel... När du skriver i linje med, så menar du nog parallellt med. Skulle du bygga i linje med långsidan så blir det en väldigt smal altan.L ludde1 skrev:Hej.
Börjar bli dags att sätta spaden i backen och börja med vårens altanprojekt.
Vill bara kolla ifall någon har någon synpunkt på dimensioneringen av altanstommen innan jag börjar gräva.
Vill att altanen ska kännas stum samt hålla i många år framöver.
Stommen ska stå på plintar och planen är att använda 45x170 som bärlina som kommer ligga i linje med husets långsida (den sträcka som är 7600mm).
Plintavstånden har jag tänkt ca 1700mm då hänger bärlinan ut ca 400mm från sista plinten per sida.
Som golvbjälke har jag tänkt använda 45x145 och avståndet mellan bärlinorna blir ca 1530mm med 400 mm överhäng längst ut.
Kommer att fästa altanen i husets grundmur
Vad tror ni om detta ?
Sett att det i vissa trådar rekomenderas att använda dubbla bärlinor istället.
Bifogar en skiss över hur den ska se ut , trallen ska ligga i linje med husets långsida det mått som är 7600mm på skissen.
Det låter bra , tack så mycketJ Jocke Best skrev:
Maxavstånd mellan plintar/bärlinor för 45x170 är 2500mm så det skulle funka. Men max spännvidd är inte detsamma som ingen svikt.L ludde1 skrev:
Klicka här för att svara
