Hej.

Börjar bli dags att sätta spaden i backen och börja med vårens altanprojekt.

Vill bara kolla ifall någon har någon synpunkt på dimensioneringen av altanstommen innan jag börjar gräva.

Vill att altanen ska kännas stum samt hålla i många år framöver.

Stommen ska stå på plintar och planen är att använda 45x170 som bärlina som kommer ligga i linje med husets långsida (den sträcka som är 7600mm).
Plintavstånden har jag tänkt ca 1700mm då hänger bärlinan ut ca 400mm från sista plinten per sida.

Som golvbjälke har jag tänkt använda 45x145 och avståndet mellan bärlinorna blir ca 1530mm med 400 mm överhäng längst ut.

Kommer att fästa altanen i husets grundmur

Vad tror ni om detta ?
Sett att det i vissa trådar rekomenderas att använda dubbla bärlinor istället.

Bifogar en skiss över hur den ska se ut , trallen ska ligga i linje med husets långsida det mått som är 7600mm på skissen.
 
  • Handritad skiss av planerad altan med måttangivelser på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
L ludde1 skrev:
Hej.

Börjar bli dags att sätta spaden i backen och börja med vårens altanprojekt.

Vill bara kolla ifall någon har någon synpunkt på dimensioneringen av altanstommen innan jag börjar gräva.

Vill att altanen ska kännas stum samt hålla i många år framöver.

Stommen ska stå på plintar och planen är att använda 45x170 som bärlina som kommer ligga i linje med husets långsida (den sträcka som är 7600mm).
Plintavstånden har jag tänkt ca 1700mm då hänger bärlinan ut ca 400mm från sista plinten per sida.

Som golvbjälke har jag tänkt använda 45x145 och avståndet mellan bärlinorna blir ca 1530mm med 400 mm överhäng längst ut.

Kommer att fästa altanen i husets grundmur

Vad tror ni om detta ?
Sett att det i vissa trådar rekomenderas att använda dubbla bärlinor istället.

Bifogar en skiss över hur den ska se ut , trallen ska ligga i linje med husets långsida det mått som är 7600mm på skissen.
Jag tycker det ser bra ut. Byggde en liknande vid mitt förra hus. En sak bara, om du pratar med någon snickare eller så, så att det inte blir fel... När du skriver i linje med, så menar du nog parallellt med. Skulle du bygga i linje med långsidan så blir det en väldigt smal altan.
 
J Jocke Best skrev:
Jag tycker det ser bra ut. Byggde en liknande vid mitt förra hus. En sak bara, om du pratar med någon snickare eller så, så att det inte blir fel... När du skriver i linje med, så menar du nog parallellt med. Skulle du bygga i linje med långsidan så blir det en väldigt smal altan.
Det låter bra , tack så mycket
 
Har ev fått tag i ett parti med 45x170 och kommer isf kör det som golvbjälke med.

Skulle det då bli bra att köra ett cc avstånd på 2300mm imellan bärlinorna istället så slipper jag en plintrad?
 
L ludde1 skrev:
Har ev fått tag i ett parti med 45x170 och kommer isf kör det som golvbjälke med.

Skulle det då bli bra att köra ett cc avstånd på 2300mm imellan bärlinorna istället så slipper jag en plintrad?
Maxavstånd mellan plintar/bärlinor för 45x170 är 2500mm så det skulle funka. Men max spännvidd är inte detsamma som ingen svikt. :geek: Tror 2300 kommer funka bra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.