Hej!

Ställer frågan här då det ju oftast är elfirmor som man anlitar även för att bygga nätverk.

Vi köpte ett hus byggt 06 som har vanliga telefonjack, första jacket i köket. Vi har telefonjack i köket, vardagsrummet, båda sovrummen på nedervåningen samt på övervåningen i sovrummet, allrummet och garderoben (förberedde dosa för hemmaserver) 6 st totalt om man räknas med att behålla första jacket och komplettera med en rot-dosa för nätverksuttaget.

Som jag har förstått det hela vill man bygga ett stjärnnät och detta antar jag innebär att man måste dra alla nätverkskablarna genom ett vprör från en central punkt och att dessa sedan mynnar ut i de olika dosorna som tidigare innehöll telefonjacken.

Vill behålla första jacket för att ha telefon och ADSL-router. Kompletera sedan detta med en switch.

Frågor:

1) Är det ens möjligt? Jag tänker på at man måste kunna dra ett stort antal nätverkstrådar genom ett 16mm rör.

2) Ungefärligt pris?

3) Finns det andra enklare metoder istället för stjärnnät för att kunna skapa ett ethernet?

Du kommer inte att få igenom många nätv. kablar i ett 16mm rör. Möjligen går det med 2 om du inte har för mycket krökar.

Redigerat:
En fundering bara, varför måste jag egentligen bygga ett stjärnnät? Ett backbone bode väl fungera lika bra och passa mycket bättre till den typ av dragning man redan gjort för telefon?

/Henrik

Du menar en "switchskrubb" någonstans i huset.

Enda fördelen med det är om man har flera datorer samlat inom en mindre krets och dessa står långt ifrån teknikrummet. Det måste ju ändå grenas ut till respektive dator vilket innebär ett stjärnnät från switchskrubben istället.

Så det går alltså inte att seriekoppla nätverksuttag som man gör med telefon? Inte under några omständigheter?

Jag drog mig till minnes en nätverkskurs jag läste för många år sedan, där man pratade om olika topologier, stjärnnät, round robin, bussnät etc.

Det jag menar i mitt ovanstående inlägg är nog ett bussnät. Det borde passa eller? Då borde man kunna ha en cat6 kabel som backbone, det räcker gott och väl för mina prestandakrav.

Kolla gärna: http://www.rejas.se/fritis/datorkommunikation/chap_datornatverk.html

/Henrik

Redigerat:
Om du skall ha bussnät så är det en variant av koaxialkabel man använder. Finns 10BASE2 eller 10BASE5. Måste ha speciella nätverkskort för det eller nån konverter. Sen skall kabeln termineras i "slutet", 50 ohm.

Du blandar friskt med uttrycken utan att kunna dem.
Idag pratar man inte om stjärn eller ringnät, eftersom allt är stjärnnät.
Vill du ha ritkigt nät så får du dra riktiga nätverkskablar till där du tänker ha din switch.
Koaxnät finns det ingen som använder idag, än mer installerar nytt eftersom det krånglade mycket.

hen_rik79 skrev:
Jag läste i en annan tråd här att någon hade dragit 16 nätverkstrådar genom ett VP40-rör. Jag gissade då att det stod för diam = 40mm. Inte korrekt då med andra ord.
Det låter inte helt omöjligt. vad kan en nätverkskabel vara i bredd, 7 mm. I ett VP-40 rör får du alltså plats med 4-5 nätverkskablar mitt i röret i bredd, och sedan har du massor med uttrymme ovanför dessa och även under dessa för att bygga pyramider både uppåt och neråt. Så 16 låter inte helt orimligt. I ett VP16 rör så skulle du max få plats med 3 placerade som en pyramid det ger dig då en diameter på 14 mm

Kave skrev:
Du blandar friskt med uttrycken utan att kunna dem.
Idag pratar man inte om stjärn eller ringnät, eftersom allt är stjärnnät.
Vill du ha ritkigt nät så får du dra riktiga nätverkskablar till där du tänker ha din switch.
Koaxnät finns det ingen som använder idag, än mer installerar nytt eftersom det krånglade mycket.
Jo det var som sagt ett bra tag sen jag läste telecom på universitetet och vi fick aldrig bygga något på riktigt, mest massa pladder om OSI-modeller etc. Har tyvärr inte jobbat alls med det heller sen examinationen.

Så i grund och botten är det kört att ha ethernet i en villa byggd 05 om det inte är draget en massa vp16 rör (helst 1 till varje uttag).

Suck pust stön, tillbaka till ritbordet.

Tack för all info

/Henrik

Om du nöjer dig med 100Mbps istället för 1Gbps så räcker varje fyraparskabel för två nätverksuttag, med andra ord om du lyckas få in tre TP-kablar i ett rör så får du motsvarande sex uttag, och då klarar du dig i princip på lite sämre kabel också som är lite tunnare.

Hur som helst så behöver switchen inte sitta där du har routern, och du är inte begränsad till en switch.

Gigabitlösning, med tre nätverkskablar i röret mellan två jack och en/två kablar i övriga rör:

Jag utgår från att routern har en inbyggd switch med fyra uttag. Ett använder du för att få lokalt uttag vid routern.
Vid routern, dra tre kablar till nästa jack2 och låt en gå till uttag där. Låt två av dessa fortsätta vidare till jack3 där en går till ett uttag och nästa går vidare förbi jack 4 fram till jack fem. Vid jack fem monterar du en switch, och till den kopplar du en kabel som går tillbaka till ett uttag vid jack 4, och dels två kablar till jack 6 respektive jack 7. OBS, se till att lämna tillräckligt mycket kabel på varje ställe den går "förbi" så att du kan klippa av den och ansluta till två jack/kontakter.

OBS att du kan flytta punkten med tre kablar så att den hamnar mellan jack 4 och 5 om du väljer att mata uttag vid jack 3 från switchen. Du kan också flytta punkten med tre kablar till mellan jack 4 och 5 om du placerar switchen vid jack 4 (och matar uttag 3 från switchen). Det här är bra eftersom det ofta är olika lätt/svårt att dra mellan olika jack.

En kompromiss om det inte går att dra tre kablar nån stans, eller om du behöver mer än ett uttag nån stans förutom där switchen redan finns, är att gå ner till 100megabit på något/några ställen.

Det här förutsätter såklart att du kan stå ut med att kablarna kommer direkt ur väggen vid de platser där det rör sig om fler än två kablar (d.v.s. vid routern och vid switchen) (iofs kan du komplettera med ROT-dosor, men det känns lite overkill att montera upp rot-dosor och fixa 10-30cm långa kablar mellan uttag och switch, det kommer ändå bli såpass fult att man vill dölja det på nåt sätt hur man än vänder på steken, och då kan man lika gärna låta kablarna komma direkt ur väggen. Gör ett acceptabelt snyggt hål i ett såntdär lock (som skruvas med två skruvar över apparatdosan)).

Det är på ett sätt bra att du läst den där nätverkskursen för länge sen, för då vet du i alla fall att det som var på modet en gång i tiden inte alltid gäller idag, och det därmed inte går att bygga "framtidssäkra" lösningar eftersom man inte vet hur framtiden ser ut... Tjata gärna om det på alla de som lägger zillioner pengar på att köra tv-signaler över TP-kabel o.s.v. :)

Hej!

Ja tre kablar borde ju gå att få igenom för ett elektrikerproffs som kan det där med kabeldraging.

Jag behöver endast 1 uttag per rum där det idag finns telefonjack.Totalt 6 tputtag blir det, 3 där nere och 3 där uppe. Återstår bara att göra någon snygg installation där det kommer tre uttag ur väggen, dvs vid routern i köket. Det kanske går att bygga ett skåp där, dvs såga ur väggen. Första jacket måste jag spara pga ADSL.

Och 100 Mbps är fullt tillräckligt på alla ställen!

Vad kan man räkna på i tid för ovan installation, förutsatt att ett proffs gör tråddragningen och byter ut telefondosorna. Router och sådant fixar jag själv behöver bara infrastrukturen på plats. Huset är inte speciellt stort men har två våningar.

Stort tack
Henrik

P
Detta med koax kan du glömma. Tror man hade det i 1Mbit och kanske 10Mbit nät. Men som man sa ovan så strulade det en himla massa.

Hade själv tidigare ett nytt hus byggt 04 och likadant där så drog man en himla massa telefonjack seriellt vilket man inte behöver idag då man har en trådlös telefon av något slag, DECT eller mobil...
Intressant förresten att den som ritar tele/elritningar år 200X ritar in en himla massa telejack och gör det seriellt. Själv hade inte riktigt det fokuset att kontrollera hur dessa uttag blev dragna innan det var försent. Hade inte ritningar då man inte var byggherre utan bara köpare av hus Hade man haft tid så skulle man satt stopp för denna idioti...

MEN
Det finns ett sätt du skulle kunna använda existerande rör. Men det kräver flera switchar men dom är inte dyra. Du skriver inte om du alla uttag i samma seriella "rörslinga" eller om uttagen är lite uppdelade. Försök att få tag i teleritningen.

Men säg att du bara skulle ha ett ända långt rör med totalt 6 uttag.
Du borde få in 2 kablar i ett 16 rör.
Svårt att skriva det i ord.
Ska försöka illusterera det med en enkel ritning
Vid uttag 1 skulle jag sätta en liten patchpanel

Att jag drar igenom till uttag 5 är för att inte få förmånga swichar och alltför långa kablar
Detta är en princip. Du får korrigera beroende på hur ditt existerande rörsystem ser ut. Telefonuttag skulle du kunna fixa också men lite trixande då man kan ofta använda ethkabelns extra delar.

• serieeth.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
P
Kom på en sak
Då ofta ADSL routers har switch inbyggt så kan du göra så här
Sätt en patch panel vid uttag 2 istället

• serieeth2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.