J
Förläng rännan ner till ytan och med en mindre vinkel, så plaskar det inte så mycket, det är fallhöjden som ordnar till massor med luft i vattnet och lågfrekvent muller blir. Blir lite jobbigt om det inte går att stänga av flödet

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Igår när det frös på och blev minusgrader så blev ljudet värre. Så vattnet blev väl "hårdare" eller nått, för det var märkbar skillnad. Har kontakt med kommunen redan och mailat och bett en konsult komma och lyssna. Ibland tror det är jag som är gnällig, men går man ut och lyssnar så är ljudet påtagligt och där, konstant. 24/7. Det är det som är grejen just nu, att det maler hela tiden. Blir lite knäpp av det haha.

Men jag tror som er, bästa lösningen är att minska fallet med en vinklad plan yta. Eller kasta ner stora tunga stenar som splittrar fallet. Men för det lär det krävas tillstånd av kommunen.

Men innan man kommer så långt tror jag det är så att kommunen officiellt måste notera det här som en störning som får åtgärdas.

Johnny Viking Johnny Viking skrev:
en störning som får åtgärdas.
Det är jag inte så säker på. Det finns väl inga bestämmelser om ljud som kommer från naturliga källor. Ska kommunen kanske åtgärda vindbruset i skogen eller vågskvalp vid havet? Många skulle faktiskt betala lite extra för ett vattenfall i närheten.
Dessutom har ju vattenfallet funnits där när du köpte huset, eller? Synligt och hörbart.
Bullergränser finns bara för trafik och industriell verksamhet.

Nu är ju inte denna damm direkt naturlig, utan ett bygge. Sen spinner du iväg rätt mycket. Ta det chill. Jag säger ju att kommunen får titta på det och sen får man se vad som går göra.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Huset är nytt sen 3 år och det är rätt tyst i övrigt, normala tillfälliga som bilar eller flygplan är inget att bry sig om. Monotona konstanta ljud dock, stressande efter ett tag. Så nu måste allt lösas för lite bättre sömn, utan öronproppar (oskönt).

Ljudet hörs just där det är fönster som på något sätt är riktade åt det hållet, samt sovrumsväggen som i princip är vinkelrät mot dammen. Lite otur, men så är det. Och svårt att förutse. Garaget står även i vägen (med mening...) och tar det värsta ljudet från verksamheten. För precis vid tomtgräns där första bilden är tagen "bakom" garaget så är det rätt ljudligt också skall sägas. Så måste gå till källan av problemet

Jag har ju inte tänkt på det förrän nu, så måste vara mer flöde än normalt. Eller att något hänt förstås med där vattnet faller.
Eller att något hänt med dig. Vi blir fler och fler som blir extra lyhörda / känsliga för miljöfaktorer, såsom buller, "sjuka hus" & EMF. Jag gissar att det kommer att öka rejält framöver.

I med den andra tråden som många kunniga skriver i gör jag nytt inlägg här.

I den tråden tog jag tipset att prova spela in det ljud jag hör och vad jag förstår är det nere under 50hz enligt en app på telefon. Kan inte spela in / dela. Men ska prova annat app det kanske funkar i. Det brummande återkommande ljudet syns i förändringarna på ljudbilden. Så något är det. Jag hör det mer faktiskt på ena örat, intressant nog.

Oavsett är ju grejen att jag inte heller kommer kunna göra något åt det. Verksamheten bredvid kommer knappast göra något åt det då det inte hörs nära man står bredvid eller är där.

Ljudet låter mer störande inne i rum. Utanför huset är ju övrigt ljud "filtrerande". Även i garage där jag har kontor (närmre än huset och mer tydligt) så är det konstant där, och låter stundvis mer. Jag jobbar hemifrån..., så hör det hela dagen. På kvällen, fortsätter jag höra det i huset också. Lätt störande.

Det jag förstått är att pga våglängden, det lågfrekventa ljudet, är det ingen mening att hos mig försöka blockera ljudet med bullerplank eller mer isolering. Det tränger igenom allt, även betonghus. Har ju funderat på att mura en solid vägg som reflekterande bullarplank. Men nog ingen idé.

Eller har jag fel? Ljudfälla sägs det, men .... hur, kan inte bygga ut huset bara för det. Uppgradera fönster? Lägga på ytterligare lamellglas (har jag läst kan göra underverk för vissa ljud, men detta?)

Som ni kanske ser i videon, så vattnet faller hårt. Ljudet verkar komma från denna damm där vattnet landar väldigt hårt, konstant, 24/7.

• Gilla
Husmusan
  • Laddar…
Kanske skulle det gå att dämpa ljudet genom att bygga upp någon form av sten- eller för all del träkonstruktion som gör att vattnet inte faller så långt "på en gång"? Med tillstånd/i samarbete med den som äger konstruktionen förstås. Kanske på din bekostnad, men det kan det kanske vara värt för att slippa ljudet ...

Jag hade definitivt försökt göra något åt källan framför bullerplank, extra isolering, byta fönster med mera...

Det kan säkert avhjälpas ganska enkelt genom större stenar som läggs så att dom sticker ovanför vattenytan en bit. Tror det gör stor skillnad att vattnet bryts ojämnt fördelat mot stenar i olika storlekar framför det hårda nedslaget som blir idag mot vattenytan!

Men exakt hur är såklart svårt att säga... i första hand prata med ägaren. Vet du vem det är? Är det kommunen?
Att slänga i sten i en bäck kan jag inte riktigt se som något olagligt oavsett vilket.
Sålänge vattnet fortfarande kan forsa fritt såklart....

Men börja med att föra en dialog med ägaren.

Kom på vad mitt ljud som jag har problem med känns som. Det är ungefär som att en bildörr stängs på avstånd. Man hör lufttrycksutjämningen i bilen, som ett lätt dunsande ljud. Detta hör jag svagt, i repetition, dygnet runt. Ibland mer, ibland mindre. Jag löser det på dagtid i kontoret genom att spela musik som precis överröstar detta ljud.

Angående ägaren så jag har redan ett problem med dom så relationen är inte fantastisk. Ska inte gå in i vad det är, men i korthet finns inte utrymme för en dialog om detta.

Jag behöver alltså hålla mig till min tomt och vad jag kan göra på min tomt. Skulle inte heller olovligen gå dit och göra ändringar på dammen. Kanske relationen bättras över tid och något sådant kan diskuteras.

Kan någon ha satt upp ett vindkraftverk i närområdet? Alltså ända upp till ibland 20km? Såg igår om just sånt på youtube. Det är rotorbladen som orsakar tryckförändringar när de passerar tornet. Inga naturliga infraljud är så (De är mer slumpartade). Man kan mäta dessa med en känslig barometer.

Angående ägaren så jag har redan ett problem med dom så relationen är inte fantastisk. Ska inte gå in i vad det är, men i korthet finns inte utrymme för en dialog om detta.
Jag förstår.... och du är säker på att det är just denna personen som är ägare och inte kommunen??

Jadu, det är svårt.... X antal större buskar kanske?

Heij83
Dammar av detta slag håller på att rivas runt om i landet för att återställa den naturliga åfåran till förmån för vandrande fisk.
Så en väg kan vara att försöka få dammen riven.
Kontakta Älvräddarna så kanske dom kan hjälpa dig.
Men det är ju inte säkert att du blir poppis i bygden se när du fått dammen riven.

Kanske en bit typ som de gamla timmerrännorna vid kraftverken skulle lösa problemet med fallet vid dammen? Då skulle vattnet forsa ut i bäcken, inte slå rakt ner... ? Bara en tanke...

Vem kan man i 08 anlita som konsult att faktiskt hitta exakt vad f-n som låter? Jag är inte längre säker det är dammen. Men det blir värre med natten och kylan verkar det som för det är nu 0:an sen igår kväll. Det kan likväl vara ventilation i så fall som ökar sin fart med kylan, för detta hummande / brummande går just nu igenom öronproppar och blir istället nästan mer fokuserat med öronpropparna i. Vi pratar 24/7.

Att bara VETA vad det är hade lugnat en.

• Gilla
Husmusan
  • Laddar…
Lägg några reglar i fallet som bryter vattnet och förändrar ljudbilden. Bara för att testa om du märker någon skillnad?

Att det låter mer i takt med att vattnet blir kallare känns väl rimligt.

Prova söka efter ljudexpert, akustikexpert eller liknande. Man kan ju även ringa kommunen och efterfråga vilka dom konsulterar när dom mäter upp oljud som tex biloväsen från vägar mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.