H Hufsa skrev:
Ok… alternativ?
Ett mycket tråkigt svar men tyvärr det enda som jag kan ge dig
Anlita en kunnig elektriker

E elmont skrev:
En riktig spänningsprovare där det är två "poler" som måste anslutas mot det man vill mäta.
Av den här typen [länk]
Okej. Finns någon rimligt bra till rimligt pris att köpa i någon av de vanliga kedjorna?jag behöver lösa det här problemet innan helgen när väggarna ska fixas och den där kabeln Inge kan vara kvar där den är nu

Har inte du eller nån granne en vanlig multimeter? Borde gå ganska snabbt att utesluta spänning där.

Sen kan du väl dra ut den genom väggen och isolera ändarna utomhus så länge så du kan fixa väggarna och fundera på om den behövs till något viktigt.

useless useless skrev:
Har inte du eller nån granne en vanlig multimeter? Borde gå ganska snabbt att utesluta spänning där.

Sen kan du väl dra ut den genom väggen och isolera ändarna utomhus så länge så du kan fixa väggarna och fundera på om den behövs till något viktigt.
Ja, det går säkert att lösa med multimeter. Hur isolerar jag bäst ändarna utomhus?

H Hufsa skrev:
Ja, det går säkert att lösa med multimeter. Hur isolerar jag bäst ändarna utomhus?
Lite eltejp. Efter att du kollat att dom är spänningslösa.

useless useless skrev:
Lite eltejp. Efter att du kollat att dom är spänningslösa.
Det känns risky med eltejp? Är inte in i en dosa bättre? Vattentät dosa, typ sån man har i badrum till tvättmaskin etc

H Hufsa skrev:
Det känns risky med eltejp? Är inte in i en dosa bättre? Vattentät dosa, typ sån man har i badrum till tvättmaskin etc
Sladden är väl med allra största sannolikhet inte kopplad nånstans eftersom det satt en stickpropp i änden? Du får krypa ner under huset och leta andra änden.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sladden är väl med allra största sannolikhet inte kopplad nånstans eftersom det satt en stickpropp i änden? Du får krypa ner under huset och leta andra änden.
Nej, jag tänker så också. Jäkligt klurig anordning…🫣

H Hufsa skrev:
Nej, jag tänker så också. Jäkligt klurig anordning…🫣
Inte jätteovanligt att man har en stickpropp inne till t ex motorvärmaruttag, avfuktare i krypgrunden, utebelysning, etc som man vill kunna koppla i och ur på ett enkelt sätt eller styra med en timer inomhus

useless useless skrev:
Inte jätteovanligt att man har en stickpropp inne till t ex motorvärmaruttag, avfuktare i krypgrunden, utebelysning, etc som man vill kunna koppla i och ur på ett enkelt sätt eller styra med en timer inomhus
Nä kanske inte. Ser bara så bisarrt ut att den bara hänger där uppe vid taket

H Hufsa skrev:
Jag har inte vågat prova, har ju ingen aning om vad den går till. Kabeln går rakt ut genom väggen och följer husväggen ned typ in under huset.
Är detta på utsidan? Gräv. Jag hittade en kabel i marken som hade varit till pumpen till en liten damm. Det här känns lite som en liknande sak.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Är detta på utsidan? Gräv. Jag hittade en kabel i marken som hade varit till pumpen till en liten damm. Det här känns lite som en liknande sak.
Ja, jag ska försöka följa den när vi är där i helgen. Oavsett känns det som den är ofarlig. Jag ska pappspänna väggarna och vill ju då gömma denna bakom. Men då vara säker på att den inte kan bli farlig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.