Hej,
Vi är nyinflyttade i ett Eksjöhus från 2009.
När jag skulle sätta upp lampor så märkte jag att samtliga(!) takdoslock åkte ner ca 3cm.
Mer exakt så sitter gängorna i takdosan i en metallbit som är lös och med den rör sig locket och kroken i den.
Jag antar att det ska vara justerbart för olika tjocklekar av takgips/panel men hur låser man dessa metallbitar?
Är det nåt som missades när huset byggdes? Behöver jag gräva i isoleringen på vinden?
Tackar för alla svar på förhand
Vi är nyinflyttade i ett Eksjöhus från 2009.
När jag skulle sätta upp lampor så märkte jag att samtliga(!) takdoslock åkte ner ca 3cm.
Mer exakt så sitter gängorna i takdosan i en metallbit som är lös och med den rör sig locket och kroken i den.
Jag antar att det ska vara justerbart för olika tjocklekar av takgips/panel men hur låser man dessa metallbitar?
Är det nåt som missades när huset byggdes? Behöver jag gräva i isoleringen på vinden?
Tackar för alla svar på förhand
Det handlar om trasiga "lågprisdosor" skruvarna har blivit för hårt dragna/belastade så att "fästet" har lossna. Det finns inga takdosor som har justerbara "fästen".
Ps
Fixet är att krypa upp på vinden, gräva i isoleringen och byta dosor.
Ps
Fixet är att krypa upp på vinden, gräva i isoleringen och byta dosor.
Om du tar en rackarns lång smal träskruv, så kan det gå att få locket att sitta tajt med taket, den ska då igenom bygeln som syns. Säkert trä ovanför som dosan sitter skruvd i. Tryck upp en smal ten och se hur lång du behöver, sen kanske en smal skruv som har ett litet huvud som vill gå igenom uttagets hål, bara sätta en bricka på då. Allt kommer att täckas av en kopp eller av en armatur.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Tackar för alla bra svar hittills 
Vet någon modellbeteckningen eller har en bild på baksidan?
Det jag undrar är om metallfästet är C-format och stannar i utdraget läge
eller om vi snart får en 10kg ljuskrona på huvudet
Vet någon modellbeteckningen eller har en bild på baksidan?
Det jag undrar är om metallfästet är C-format och stannar i utdraget läge
eller om vi snart får en 10kg ljuskrona på huvudet
Efter att livet kommit emellan ska nu ge mig på "projekt takdoser" på riktigt.
Tacksam för alla svar hittills. Tyvärr verkar det inte vara trä ovanför dosorna (skruvade på sidan?).
Däremot ser det nästan ut som att man skulle kunna haka i metallbyglarna igen.
Finns ett artikelnummer i dosan: TB 50/SH 26.
Trots googlande och ChatGPT hittar jag ingen bild på utsidan/uppifrån på dosan. Är det någon som har?
Stort tack på förhand
Tacksam för alla svar hittills. Tyvärr verkar det inte vara trä ovanför dosorna (skruvade på sidan?).
Däremot ser det nästan ut som att man skulle kunna haka i metallbyglarna igen.
Finns ett artikelnummer i dosan: TB 50/SH 26.
Trots googlande och ChatGPT hittar jag ingen bild på utsidan/uppifrån på dosan. Är det någon som har?
Stort tack på förhand
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden