25 521 läst ·
76 svar
26k läst
76 svar
Konstiga människor som säljer skräp
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 430 inlägg
Alla kabelmodem/routrar som erbjuds och är totalt värdelösa. De funkar ju inte utan rätt operatör och ingår ju ändå i abonnemanget.
Samma som när man ser folk som försöker sälja Sonos-prylar för dyra pengar som snart kommer "brickas" p.g.a "planned obsolescence". Inget olagligt i det givetvis, men högst omoraliskt om man känner till det som säljare skulle jag säga.R RoAd skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 430 inlägg
Det hsr jag faktiskt aldrig hört talats om. Vad jag minns från grossisterna var kabelmodem en icke-produkt för normala IT-konsultfirmor nätverksinstallstörer. Dessutom är väl kablemodemet bara utlånat till abonnenten, ej såld!Alfredo skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 430 inlägg
Jag menade både typerna. Hade själv både rent modem och senare en modem-router-kombo i gamla bostadsrätten. Med det rena modemet fick man köpa egen router om det behövdes. Många av mina kunder som hade hemmakontor hade kabelrouter som alltid ingick i abonnemanget om inte BRF:en ståd för dem.Alfredo skrev:
Efter hysterin kring Zoegas reklamburkar med Mon Amietryck som bjuds ut för vansinnespriser försöker säljare göra sig en hacka även på andra reklamburkar.
Vad sägs om en begagnad och några år gammal burk från Zoega som nu bjuds ut för 25000-:, sådana finns på varje loppis och då för några kronor eller gratis på eftermiddagen då försäljarna delar ut osålda varor de inte vill släpa med sig hem igen.
Vad sägs om en begagnad och några år gammal burk från Zoega som nu bjuds ut för 25000-:, sådana finns på varje loppis och då för några kronor eller gratis på eftermiddagen då försäljarna delar ut osålda varor de inte vill släpa med sig hem igen.
Ahha, det var Mon amie som var dragplåstret... Undrade just varför det blev slagsmål i butikerna över nån kaffeburk.B Bitterhetsakademin skrev:
Fy f-n vad Fiskars/Ittala måste dra in pengar på att sälja indonesiskt skitporslin i Rörstrands designklassiker.
Redigerat:
Ja och Muminmuggarna görs i Thailand så ingen orsak att betala överpriser. Mon Amiemuggarna finns i snart sagt varje hem efter att varit premie vid prenumerationer och pris i Postkodlotteriet.C cpalm skrev:
Jag är släkt med han som är VD för muminbolaget och jak kan bara säga att de drar in hutlösa pengar på att sälja licenser för muminbilder på allt möjligt.B Bitterhetsakademin skrev:
Många loppissäljare övervärderar elektronik, såg igår en säljare som bjöd ut en av Sonys första digitalkameror med 7 mpixel och några få megabyte internminne. Hon visade även ett minneskort av ett idag utgånget format och framhöll att det minnet var på hela 256 Mb. Dessutom drevs kameran med vanliga Lr6 batterier.
Hon blev rejält förnämad då jag sa att en sådan är svårsåld idag, i vart fall för 650 kronor som hon ville ha. Enligt henne var den värd minst det dubbla för det hade hon sett på nätet.
Hon blev rejält förnämad då jag sa att en sådan är svårsåld idag, i vart fall för 650 kronor som hon ville ha. Enligt henne var den värd minst det dubbla för det hade hon sett på nätet.
Medlem
· Nybro, Småland
· 28 inlägg
Jag är ingen kamerakännare trots att jag troligen har ett drygt dussin gamla fullt fungerande kameror från slutet av 1950-talet fram till början av 2020-talet. Dessutom fotar jag själv mycket men är en glad amatör som man brukar uttrycka det.
Brukar tycka loppisar är klart trevliga men har noll intresse av allt i porslinsväg (glas, koppar och fat). Men brukar då och då plocka igenom flyttlådor där de dumpat kameror för 25 kronor styck. Hittade för några år sedan en fin LEICA för 25 kronor. När jag kom hem satte jag i en filmrulle och knäppte av en rulla film som jag sedan lämnade in för framkallning och kopiering. Bilderna blev toppen så jag lade ut kameran på Tradera och blev extremt förvånad då det vinnande budet hamnade på lite drygt 7K kronor. 😀
Har väl även hittat en hel del HiFi-prylar. Allt ifrån vinylskivspelare till förstärkare (receivers, preamps och slutsteg), tuners, kasettbandare och rullbandare mm. Men när det gäller HiFi är det väl alltid en råchansning om prylarna funkar.
Vinylskivor är däremot vanligtvis alltid helt urplockat. Är i princip bara svensk dansmusik och kristet kvar idag som inte ens är värt skrotvärdet. Att hitta en Beatles Yesterday and Today med det så omtalade slaktaromslaget (butcher cover) som idag är värd en bra bit över 100K kronor är ju naturligtvis önskedrömmen. 😍 Köpte mitt egna exemplar på en skivauktion i San Francisco i slutet av 1970-talet. Bra investering! 😎
Brukar tycka loppisar är klart trevliga men har noll intresse av allt i porslinsväg (glas, koppar och fat). Men brukar då och då plocka igenom flyttlådor där de dumpat kameror för 25 kronor styck. Hittade för några år sedan en fin LEICA för 25 kronor. När jag kom hem satte jag i en filmrulle och knäppte av en rulla film som jag sedan lämnade in för framkallning och kopiering. Bilderna blev toppen så jag lade ut kameran på Tradera och blev extremt förvånad då det vinnande budet hamnade på lite drygt 7K kronor. 😀
Har väl även hittat en hel del HiFi-prylar. Allt ifrån vinylskivspelare till förstärkare (receivers, preamps och slutsteg), tuners, kasettbandare och rullbandare mm. Men när det gäller HiFi är det väl alltid en råchansning om prylarna funkar.
Vinylskivor är däremot vanligtvis alltid helt urplockat. Är i princip bara svensk dansmusik och kristet kvar idag som inte ens är värt skrotvärdet. Att hitta en Beatles Yesterday and Today med det så omtalade slaktaromslaget (butcher cover) som idag är värd en bra bit över 100K kronor är ju naturligtvis önskedrömmen. 😍 Köpte mitt egna exemplar på en skivauktion i San Francisco i slutet av 1970-talet. Bra investering! 😎
Troligtvis är det rätt tid att sälja gamla Beatlesskivor och liknande från den tiden. Vad som går dyrt är saker som väcker känslor av nostalgi från ungdomen eller det man då önskade sig men inte hade råd att köpa. De som var med på den tiden blir färre år från år och jag gissar att priserna kommer störtdyka.Purple Haze skrev:
Jag är ingen kamerakännare trots att jag troligen har ett drygt dussin gamla fullt fungerande kameror från slutet av 1950-talet fram till början av 2020-talet. Dessutom fotar jag själv mycket men är en glad amatör som man brukar uttrycka det.
En gång i tiden var frimärken, modelljärnvägar och fickur det hetaste man kunde samla men i takt med att de som var intresserade dog ut och inga unga tog vid så störtdök priserna.
För frimärkenas del med i vissa fall 95 procent eller mer.
Samma sak kommer förmodligen ske med äldre bilar, många unga idag tar inte körkort eller bara körkort för automatväxlat och saknar också intresse och förmåga att underhålla gamla bilar.