24 053 läst ·
71 svar
24k läst
71 svar
Konstiga människor som säljer skräp
Den är sparsamt använd pga nyckeln är försvunnen och kan endast brytas upp 🤪Dracula skrev:
Ofta ser jag på FB Marketplace lycksökare som försöker sälja trasiga platt-tv. Oftast synlig bild men förvrängda större ytor från yttre skador. I text kan man läsa: "fungerar perfekt - men har en liten skada - kan fixas för den händige" 😅
Idag stötte jag på en till, men i detta fall en sabbad säkerhetsdörr. Undrar om skronisse har en OPTIMIST-jolle i sin samling? 😅
Några exempel.
Handcirkeln behövde nya lager och ny klinga. I övrigt var den i toppskick. Nu är den i användning
Tre söndriga arbetsbockar blev två hela
Både skruvstycket och arbetsbänken är upphittade på skroten. Skruvstycket behövde litet smärre reparationer innan det fungerade
Här smälter jag babbits och gjuter ett nytt vevlager till motorn på en John Deere traktor. Babbitsmetallen hittade jag på skroten. Jag köpte 45 kilo. För skrotaren var det förorenat tenn. För mig var det finaste sortens tennbabbits att gjuta lager av.
Skruvtvingen behövde ett nytt handtag
Frontlastarfästjärn till grannens traktor.
Handcirkeln behövde nya lager och ny klinga. I övrigt var den i toppskick. Nu är den i användning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Både skruvstycket och arbetsbänken är upphittade på skroten. Skruvstycket behövde litet smärre reparationer innan det fungerade
Logga in
Skapa konto
Här smälter jag babbits och gjuter ett nytt vevlager till motorn på en John Deere traktor. Babbitsmetallen hittade jag på skroten. Jag köpte 45 kilo. För skrotaren var det förorenat tenn. För mig var det finaste sortens tennbabbits att gjuta lager av.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fantastiskt! Den enes skrot är den andras guld. Det komiska är dock när den som säljer ”skrotet” ska ha nästintill nypris för det. Men återvinning av trasiga prylar är kanon!H heimlaga skrev:Några exempel.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 625 inlägg
För 15-20 år sedan hittade jag en sån svindyr roller mouse i elektronikkärlet. Det var skitäckligt men fullt fungerande. Ett par timmars gnuggande med alkohol, svamp och tandborste så var det i toppenskick och såldes för 2000 kr. Så visst är det så att vad som är skräp är högst individuellt.Davidbagare skrev:
Nu är ju mitt svar lite off topic, men intressant vad som är skräp i vissas ögon. När jag bodde i centrala sthlm så kastades diverse intressanta saker i soprummet. Mobiler och datorer hörde till vanligheterna. Och en dag stod det två papperskassar fulla med cd-skivor i soprummet. Tog dem till en köp-å-sälj skivbutik 200m ner på gatan och fick 2500kr i fickan för skivorna. Va massa hela samligar i påsarna
Tja.. trasiga platt tv har jag reparerat en hel del.."ingen bild" är det jag föredrar..trasig skärm kan vara ok om man har en begagnad hel på någon annan tv. Sedan finns det en del dyra IC kretsar man kan plocka bort och använda till reparationer..Dracula skrev:
Ofta ser jag på FB Marketplace lycksökare som försöker sälja trasiga platt-tv. Oftast synlig bild men förvrängda större ytor från yttre skador. I text kan man läsa: "fungerar perfekt - men har en liten skada - kan fixas för den händige" 😅
Idag stötte jag på en till, men i detta fall en sabbad säkerhetsdörr. Undrar om skronisse har en OPTIMIST-jolle i sin samling? 😅
Dock är min hobby trasiga retro datorer vilka jag kan få gratis eller nästan gratis.. Dörren på bilden kan nog en plåtslagare få fason på och sälja vidare för dyra pengar.
Bättre att lägga upp en annons än att kasta direkt. Det slängs aldeles för mycket och folk tycks ha glömt att det finns yrkesmän och skickliga hobbyister runt om i landet.
Ja och vanligen är de som försöker sälja vidare till överpris människor som inte kan reparera någonting alls och inte vet om det ens går att reparera. Jag har bett en sådan demonstrera för mig sin enkla metod men det vägrade han.Davidbagare skrev:
Haha ja precis så! Som TVsäljarna i storstan som ”bara haft sönder skärmen”H heimlaga skrev:
Några fler exempel på bortkastat skrot som jag har reparerat och tagit i bruk
Limpressen i snickeriet. Egentligen en ovanligt stor bokbindarpress. Gissningsvis 1920-30-talet. Den var hel när den kom till skroten men när jag hittade den hade de redan fällt motvikten från en gaffeltruck ovanpå. Flera viktiga delar var spruckna. Kostade 50 euro i inköp och sedan gick det strax över 100 euro i nickelstickor innan allt var svetsat. Det tar tid att svetsa gjutjärn men resultatet blev bra.
Kokplattan som jag värmer limpannan på i snickeriet. Den var nästan oanvänd men sladden var borta och ingen passande sladd finns att köpas. Jag byggde om anslutningen så jag fick en kopplingsplint och kopplade in en ny kabel
En oanvänd del från en Jämä vedpanna som har blivit bearbetad till maskinlinjal med stor nogrannhet.
Limpressen i snickeriet. Egentligen en ovanligt stor bokbindarpress. Gissningsvis 1920-30-talet. Den var hel när den kom till skroten men när jag hittade den hade de redan fällt motvikten från en gaffeltruck ovanpå. Flera viktiga delar var spruckna. Kostade 50 euro i inköp och sedan gick det strax över 100 euro i nickelstickor innan allt var svetsat. Det tar tid att svetsa gjutjärn men resultatet blev bra.
Logga in
Skapa konto
Kokplattan som jag värmer limpannan på i snickeriet. Den var nästan oanvänd men sladden var borta och ingen passande sladd finns att köpas. Jag byggde om anslutningen så jag fick en kopplingsplint och kopplade in en ny kabel
Logga in
Skapa konto
En oanvänd del från en Jämä vedpanna som har blivit bearbetad till maskinlinjal med stor nogrannhet.
Logga in
Skapa konto
Älskar att rädda grejer som andra avser slänga. Ibland fixar jag och behåller själv, ibland säljer jag med lite avans.
För ett par år sedan tipsade en polare mig om en byggsäck full med gamla maskiner och verktyg som en grannfirma till honom fyllt när de rensat ut en byggcontainer. Det var allt från en billig (trasig) kaffebryggare till en Hilti krutdriven bultpistol komplett med ett gäng patroner och bultar.
Jag plockade ur allt jag kände kunde ha något värde och tog hem. Väl hemma inspekterade och sorterade jag grejerna i en "behålla"-hög och en "sälja"-hög. En del maskiner fick jag köpa lite delar till, men det mesta behövde bara en rejäl rengöring och kanske lite smörj. Jag behöll flera bra grejer, bl a en Blå Bosch sticksåg och en Makita tigersåg. Resten sålde jag på Tradera. Räknade aldrig ihop exakta vinsten, men jag uppskattar runt 20.000 kr för det jag sålde och kanske runt 10.000 kr i det jag behöll.
Så ja, den enes skräp kan vara den andres skatt! För firman skulle det aldrig löna sig att fixa grejerna, men för mig som har tid och intresse var det ju bara kul. 🙂
För ett par år sedan tipsade en polare mig om en byggsäck full med gamla maskiner och verktyg som en grannfirma till honom fyllt när de rensat ut en byggcontainer. Det var allt från en billig (trasig) kaffebryggare till en Hilti krutdriven bultpistol komplett med ett gäng patroner och bultar.
Jag plockade ur allt jag kände kunde ha något värde och tog hem. Väl hemma inspekterade och sorterade jag grejerna i en "behålla"-hög och en "sälja"-hög. En del maskiner fick jag köpa lite delar till, men det mesta behövde bara en rejäl rengöring och kanske lite smörj. Jag behöll flera bra grejer, bl a en Blå Bosch sticksåg och en Makita tigersåg. Resten sålde jag på Tradera. Räknade aldrig ihop exakta vinsten, men jag uppskattar runt 20.000 kr för det jag sålde och kanske runt 10.000 kr i det jag behöll.
Så ja, den enes skräp kan vara den andres skatt! För firman skulle det aldrig löna sig att fixa grejerna, men för mig som har tid och intresse var det ju bara kul. 🙂
Handlar väl i slutändan om vart du ska ha den, OCH vad DU kan själv?Jag köpte en "fraktskadad" säkerhetsdörr på blocket. Ganska stor reva och två bucklor i nederkanten av dörrbladet. Betalde 2000kr. För att sitta på gaveln på mitt garage där den inte syns.. helt perfekt!!!
I ett trapphus, kanske inte?
När jag byggde mitt förråd så fick det riktigt billiga 3glas fönsterpartiet från blocket avgöra hur stort fönster jag skulle ha.köpte ett fönster parti med två mindre och ett stort för 900kr. Nypris över 6tusen..
Det handlar väl i slutändan om din egna förmåga och vad du behöver. Nu har jag dörr, men för nåt år sen hade jag garanterat bjudit honom 2500kr för denna
I ett trapphus, kanske inte?
När jag byggde mitt förråd så fick det riktigt billiga 3glas fönsterpartiet från blocket avgöra hur stort fönster jag skulle ha.köpte ett fönster parti med två mindre och ett stort för 900kr. Nypris över 6tusen..
Det handlar väl i slutändan om din egna förmåga och vad du behöver. Nu har jag dörr, men för nåt år sen hade jag garanterat bjudit honom 2500kr för denna
Redigerat:
Jag letar tomt på Kap Verde och idag såg vi en bra plats. Tomten är inhägnad med lastpallar och en gammal garageport som det står Vende-se på,till salu. Inget telefonnummer.
Vi går in till grannen, en butik och frågar om ägaren.
Det visar sig att det är garageporten som är till salu, inte tomten.
Vi går in till grannen, en butik och frågar om ägaren.
Det visar sig att det är garageporten som är till salu, inte tomten.
🔻 Varför anser du att Tiptapp är ett skitföretag? De gånger jag använt dem, har det fungerat galant och priset har jag ju själv bestämt. Trevliga, snabba och utan krångel. Efteråt skickades det bilder från tippen där mina saker ligger i containern.B Bästerortarn skrev:Många av dom märkliga annonserna där det bjuds ut vad som till synes är skräp utan värde kommer från folk som länsar miljörum, containrar etc. Har själv vid min senaste flytt slängt trasiga saker i hyresvärdens miljörum som jag sedan såg upplagt på FB Marketplace. Även bekanta till mig har liknande erfarenheter. Och tidigare var det problem att folk som bjöd ut sina tjänster på tiptapp, gick igenom grejerna noggrant för att behålla en del grejer för att försöka sälja vidare och dumpa resten i en lämplig skogsdunge istället för att höra det till en ÅVC.
Nu tror jag att tiptapp har tightat upp sina regler så att sånt inte ska kunna förekomma längre men tiptapp är fortfarande ett jävla skitföretag som bör undvikas.
EDIT: Och anledningen till att det är just på FB Marketplace skräpet hamnar är förstås att det är gratis OCH kontrollen är helt obefintlig. Dessutom bryr sig Meta inte ett skit om vad som försiggår, precis enligt samma linje som man har mot div. bedrägeriannonser etc.
🔻 Ja, vad ska man säga/skriva om Marketplace…. Helt okej med tanke på att det är gratis. Tyvärr blir det dock ett flöde av jobbiga människor om man t ex vill skänka bort en symaskin som var lite trasig (troligen inställningen som behövde justeras). Blev helt ”nedringd” och det verkade som om alla behövde en symaskin eller kunde laga en symaskin. När samma maskin något tidigare hade annonserades ut för 150 kr, ja då hörde INGEN av sig. Vilket är konstigt med tanke på att felet var mycket litet och krävde lite kunnande, rengöring. och lite tålamod….
🔻 DOCK VILL INGEN HA BÖCKER, vilket känns väldigt tråkigt. Hade cirka 2000-3000 böcker och ville göra mig av med ett antal. Mest romaner, deckare, bokklubbsböcker. Packade i kassar om 20 böcker per kasse. Skrev att jag ville ha en (1) Trisslott per kasse, vilket är 1:50 kr per bok. De flesta böckerna var inte ens lästa. Fint skick och skulle bli ännu finare om man plockade bort omslaget. NIX, mycket svalt intresse. Några trodde att de skulle få gå runt i mitt ”bibliotek” och välja ut vilka böcker de ville ha. Ha, ha, skulle inte tro det! WHAT’S IN IT FOR ME? Skulle jag låta en massa främmande människor gå runt i mitt hem och bläddra i mina böcker, för att gilla - rata - hata mina böcker? Och avsätta tid för detta….OCH allt detta för det fatala kostnaden av 1:50 kr? Jag bara blockade dem eller lade skrattande på luren!
🔻 Några undrade om jag kunde tänka mig att skicka böckerna med post eller Bilspedition? Naturligtvis skulle jag få portot ersatt 😈👿
🔻 Två ville hämta böcker för att använda dem i ett ”konstprojekt” (synd att de berättade, den grejen hade jag säkert kunnat gå på) men jag insåg att ingen skulle läsa böckerna, som jag hoppats på och då kände jag, att jag själv lika gärna kunnat elda upp böckerna vid nästa lägereld.
🔺 Men jag har gjort FANTASTISKA FYND bland det som andra människor ansett som skräp! Antingen i grovsophämtningen, Blocket, Marketplace eller loppisar. Lycka över att hitta fynd bland det som andra ratat och det gratis eller litet belopp, var och är obeskrivligt.
🔺 Tidigare hade vi i vårt villaområde två riktiga höjdpunkter, en gång på hösten och en gång på våren. Folk ställde ut de större saker de inte ville ha kvar vid tomtgränsen och då kom avfallsföretaget under en vecka och hämtade upp det man ställt där.
🔺 Då vi bor i ett område där de flesta ”har mer pengar än förstånd”. VIillorna är stora, 2-3 lyxbilar och 16-åringen bil är en BMW, AUDI, MB . Husen ligger i prisklasser från 8 miljoner till 30 miljoner.
🔺 Många slängde fina användbara saker, bara för att de ville ha något nytt. Jag och min man hakade på släpet och skannade av de flesta vägar i vårt område. Oj, vilka saker vi hittade. Roliga byggnadsdetaljer (som mina belackare i andra trådar garanterat skulle ratat) som passade vårt härliga hus från 1921. Eller saker vi såg som en möjlighet att tjäna pengar på; bl a ett två år gammalt handbyggt sängskåp från Livingood vars nypris var 45 000 kronor. Eller en knappt använd jättebur till papegojor med nypris av 10 000 kr. Kristallkronor, andra lampor och mycket mer. De pengarna vi tjänade omvandlade vi till saker vi behövde till vårt hus och gjorde att vi inte behövde låna så mycket under tiden vi renoverade.
🔺 PS Mitt senaste fynd var på en lokal loppis, som sålde en kontorsstol av märket Humanscale. Stolen är i absolut toppskick och gudomligt vacker design. LIST PRICE 3 220 dollar = 29 870 kronor. Jag betalade 129 kronor. DS
🔺 Tidigare hade vi i vårt villaområde två riktiga höjdpunkter, en gång på hösten och en gång på våren. Folk ställde ut de större saker de inte ville ha kvar vid tomtgränsen och då kom avfallsföretaget under en vecka och hämtade upp det man ställt där.
🔺 Då vi bor i ett område där de flesta ”har mer pengar än förstånd”. VIillorna är stora, 2-3 lyxbilar och 16-åringen bil är en BMW, AUDI, MB . Husen ligger i prisklasser från 8 miljoner till 30 miljoner.
🔺 Många slängde fina användbara saker, bara för att de ville ha något nytt. Jag och min man hakade på släpet och skannade av de flesta vägar i vårt område. Oj, vilka saker vi hittade. Roliga byggnadsdetaljer (som mina belackare i andra trådar garanterat skulle ratat) som passade vårt härliga hus från 1921. Eller saker vi såg som en möjlighet att tjäna pengar på; bl a ett två år gammalt handbyggt sängskåp från Livingood vars nypris var 45 000 kronor. Eller en knappt använd jättebur till papegojor med nypris av 10 000 kr. Kristallkronor, andra lampor och mycket mer. De pengarna vi tjänade omvandlade vi till saker vi behövde till vårt hus och gjorde att vi inte behövde låna så mycket under tiden vi renoverade.
🔺 PS Mitt senaste fynd var på en lokal loppis, som sålde en kontorsstol av märket Humanscale. Stolen är i absolut toppskick och gudomligt vacker design. LIST PRICE 3 220 dollar = 29 870 kronor. Jag betalade 129 kronor. DS