24 056 läst ·
71 svar
24k läst
71 svar
Konstiga människor som säljer skräp
Och det är just där som problemet uppstår. Du bestämmer priset och de som utför jobbet måste acceptera det pris som du satt. Tiptapp tjänar sina 25% oavsett vad jobbet innebär.B Byggahus48 skrev:
Här kan man starta och läsa om skitföretaget Tiptapp.
https://www.hemhyra.se/nyheter/kor-...ffer-okanda-morkret-bakom-flyttappen-tiptapp/
Då har du haft tur. Brukar skänka bort saker på Marketplace och de har hänt flera gånger att de vill ha sakerna hemkörda, naturligtvis utan ersättning. Eller en snubbe som ville ha 300 kr för att komma och hämta. Men det ska tilläggas att ofta går det smidigt.B Byggahus48 skrev:
Jag är tyvärr inte det minsta förvånad. Det där är exakt vad man kan vänta sig av den där branschen.TEkman skrev:
Jag hann nämligen själv prova på sånt här "plattformarbete" genom ett finländskt företag som heter Ukko.
De första små uppdragen gick bra på hyggliga villkor men efter en tid blev det ett väldigt tryck från företaget på att jag skulle gå med i ett nytt avtal som skulle öppna mer möjligheter för mer inkomster. Sades det. Marknadsföringen var massiv. Sedan började det höras att vi inte kunde fortsätta på tidigare villkor så jag måste gå med.
Jag läste igenom villkoren och redde ut det juridiska. Det var helt uppenbart att allt var skrivet av en jurist med uppdrag att trassla in arbetaren på sådana villkor att man efter det skulle räknas som företagare på heltid och därmed falla ur hela det finländska socialskyddet. Samtidigt som man inte skulle ha något företag och därmed ingen företagarförsäkring och ingen inbetalning av företagarpension. I princip arbeta svart. Samtidigt skulle de ha en hög avgift på alla inkomster. Fastän uppdragen som gick att få bara gav några dagars arbete å året. Det skulle ju rimligtvis leda till att man tvingas leta mer uppdrag som en galning och gå ned i timtaxa för att få mer arbete och så dryga ut med litet grov kriminalitet för att klara levnadskostnaderna.
Jag meddelade skriftligt att jag vägrar och säger upp mitt medlemskap.
Det gick inte. Godkändes inte.
Jag meddelade igen och ringde till kontoret i Helsingfors och fick telefonledes höra att nu var medlemskapet upphävt.
Vilket det inte var. Jag var fortfarande medlem kröp det fram någon månad senare.
Varefter marknadsföringen för att jag skulle gå med på det nya avtalat ökade ännu mer.
Jag sade upp mig igen och det blev tyst från dem en stund
Sedan började marknadsföringen ösa på om att jag skall gå med som ny medlem och tjäna pengar.
Nu minns jag inte riktigt hur många svängar det blev men till slut förklarade jag för dem att det blir polisanmälan av det här. Varefter jag inte har hört någonting från dem.
Hela den där branschen är rent ocker, utnyttjande och bedrägeri
För rätt person är den användbar.tommib skrev:
Precis så.
Jag har lagt upp en trasig tvättmaskin som bortskänkes mot avhämtning. Jag var ganska säker på att felet var i pumpen men orkade inte hålla på och fixa med det. Samtidigt var den i bra skick i övrigt och jag tänkte att om någon vill ha den som reservdelsmaskin eller prova att laga den så är jag jätteglad att bli av med den. Givetvis var den tydligt beskriven som trasig i annonsen.
Den försvann på under 24 timmar om jag minns rätt.
Själv köpte jag precis en diskmaskin för 200 för att plocka ett fäste ifrån.
Inte så mycket för pengarnas skull kanske, men alternativet hade varit att öppna min egen maskin och låta den stå isärskruvad medan jag väntar på att Electrolux ska skicka delar för 6-700 spänn från nåt europalager.
Nu kunde jag både felsöka och fixa felet på samma eftermiddag.
Har lagt ut en hel del till skänkes också, men har med tiden insett att säkert en hel del tyvärr hamnar hos folk med olika typer av samlarmanier som knappast behöver mer grejor på tomten eller förrådet.
Redigerat:
Ja vi tycker olika om vad som är skräp.
Jag lade upp en annons om en hemmabioförstärkare, som glappade i en av högtalarutgångarna.
Skrev bortskänkes och skrev vad jag trodde var fel.
Fick efter några minuter ett svar: Ska du sälja dina sopor med?
Förstärkaren hämtades samma dag och fick även förfrågningar om fjärrkontrollerna, flera som undrade om de kunde få köpa dem.
Jag lade upp en annons om en hemmabioförstärkare, som glappade i en av högtalarutgångarna.
Skrev bortskänkes och skrev vad jag trodde var fel.
Fick efter några minuter ett svar: Ska du sälja dina sopor med?
Förstärkaren hämtades samma dag och fick även förfrågningar om fjärrkontrollerna, flera som undrade om de kunde få köpa dem.
Haha. Dessa trasiga tv-apparater dyker upp var annan vecka och lika underhållande texter varje gång. Hästhandlare! Absolut bästa möjliga tv-en, bla bla bla, och längre ner en text om en liten trasig Pixel 😆😆 ...och sen ett pris på 2500kr 😆. Folk har ingen skam i kroppen.
Vad är tiptapp?B Bästerortarn skrev:Många av dom märkliga annonserna där det bjuds ut vad som till synes är skräp utan värde kommer från folk som länsar miljörum, containrar etc. Har själv vid min senaste flytt slängt trasiga saker i hyresvärdens miljörum som jag sedan såg upplagt på FB Marketplace. Även bekanta till mig har liknande erfarenheter. Och tidigare var det problem att folk som bjöd ut sina tjänster på tiptapp, gick igenom grejerna noggrant för att behålla en del grejer för att försöka sälja vidare och dumpa resten i en lämplig skogsdunge istället för att höra det till en ÅVC.
Nu tror jag att tiptapp har tightat upp sina regler så att sånt inte ska kunna förekomma längre men tiptapp är fortfarande ett jävla skitföretag som bör undvikas.
EDIT: Och anledningen till att det är just på FB Marketplace skräpet hamnar är förstås att det är gratis OCH kontrollen är helt obefintlig. Dessutom bryr sig Meta inte ett skit om vad som försiggår, precis enligt samma linje som man har mot div. bedrägeriannonser etc.
Prova tiptapp.seI Incinerator skrev: