Ofta ser jag på FB Marketplace lycksökare som försöker sälja trasiga platt-tv. Oftast synlig bild men förvrängda större ytor från yttre skador. I text kan man läsa: "fungerar perfekt - men har en liten skada - kan fixas för den händige" 😅
Idag stötte jag på en till, men i detta fall en sabbad säkerhetsdörr. Undrar om skronisse har en OPTIMIST-jolle i sin samling? 😅
Idag stötte jag på en till, men i detta fall en sabbad säkerhetsdörr. Undrar om skronisse har en OPTIMIST-jolle i sin samling? 😅
Dessa säger väl en hel del om säljarens (brist på) händighet.
Sen har man ju själv sålt eller skänkt bort reservdelsmaskiner och renoveringsobjekt, men med vetskapen att de har ett värde för den som vill. Kul om sakerna kan komma till användning istället för att skrotas.
Sen har man ju själv sålt eller skänkt bort reservdelsmaskiner och renoveringsobjekt, men med vetskapen att de har ett värde för den som vill. Kul om sakerna kan komma till användning istället för att skrotas.
Det finns alltid optimister eller folk som försöker, går det så går det.
Skrattade gott åt en numera borttagen annons där ett barns frimärkssamling från sjuttiotalet bjöds ut. Texten var: säljes för tre miljoner ev.byte mot bättre villa. Kom inte med några skambud, jag vet vad den är värd.😆 En annan annons under bytes var en man som hade ett tiotal jultallrikar värda kanske en hundralapp och önskade byta dessa mot ett stort och tungt fickur i arton karats guld. Tror han hade begränsad framgång.
Skrattade gott åt en numera borttagen annons där ett barns frimärkssamling från sjuttiotalet bjöds ut. Texten var: säljes för tre miljoner ev.byte mot bättre villa. Kom inte med några skambud, jag vet vad den är värd.😆 En annan annons under bytes var en man som hade ett tiotal jultallrikar värda kanske en hundralapp och önskade byta dessa mot ett stort och tungt fickur i arton karats guld. Tror han hade begränsad framgång.
Ja det är alltid spännande med de där annonserna där man ska byta saker?B Bitterhetsakademin skrev:Det finns alltid optimister eller folk som försöker, går det så går det.
Känns ju bra mycket svårare att få till en affär.. varför intr byts mot pengar som alla andra.
Såg en sådan lirare på blocket som ville byta en fatbike mot en bärbar dator häromdagen...
Dörren som trådstartaren hittade skulle ha både värde och användning på rätt plats. Provisorisk byggdörr eller svåruppbruten uthusdörr. Fast då skall den kosta 200 kronor och inte 4000, Det är priset och beskrivningen som är fel. Inte dörren.
Jag har sålt mycker "skräp" åt nöjda köpare som har varit i behov av reservdelar eller tillfälliga lösningar. Det gäller bara att sätta rätt pris och skriva tydligt i annonsen vad skicket är och vad det duger till.
Jag har sålt mycker "skräp" åt nöjda köpare som har varit i behov av reservdelar eller tillfälliga lösningar. Det gäller bara att sätta rätt pris och skriva tydligt i annonsen vad skicket är och vad det duger till.
Samtidigt en dörr där allt fungerar med kosmetiska fel har ju defintivt ett värde.
Kostar dörren ca 15000 kr i nypris och man bankar ner bulorna, planar till det med vinkelslip och spacklar till och målar dörren så kan man få en fin klassad dörr för en rimlig peng.
Får jag välja mellan denna och en dålig förråds dörr på en lågpris bygghandel så har nog denna betydligt bättre kvalitet.
Kostar dörren ca 15000 kr i nypris och man bankar ner bulorna, planar till det med vinkelslip och spacklar till och målar dörren så kan man få en fin klassad dörr för en rimlig peng.
Får jag välja mellan denna och en dålig förråds dörr på en lågpris bygghandel så har nog denna betydligt bättre kvalitet.
Ja det där fenomenet är ju minst sagt intressant..
Man vill ha halva nypriset eller nåt annat fantsifullt för nåt som är skräp eller behöver fixas..
och helst hotar man med att slängs på torsdag om ingen köper så egentligen vet man att det är nära värdelöst och man är beredd att slänga skiten men om nån ska köpa vill man ha 8000kr...😀😀 och nåde den som prutar...😂😂
Eller trasiga bilar där det är 2 heldagars jobb att byta alla grejerna men reservdelarna för 800 kr ingår och då vill man värdera sin skrothög som en bil i helt fungerande besiktat och färdigt skick och så ska nån "händig" bjuda på 2 dagars jobb för att deras fantasi ska uppnås..😀😀
Man vill ha halva nypriset eller nåt annat fantsifullt för nåt som är skräp eller behöver fixas..
och helst hotar man med att slängs på torsdag om ingen köper så egentligen vet man att det är nära värdelöst och man är beredd att slänga skiten men om nån ska köpa vill man ha 8000kr...😀😀 och nåde den som prutar...😂😂
Eller trasiga bilar där det är 2 heldagars jobb att byta alla grejerna men reservdelarna för 800 kr ingår och då vill man värdera sin skrothög som en bil i helt fungerande besiktat och färdigt skick och så ska nån "händig" bjuda på 2 dagars jobb för att deras fantasi ska uppnås..😀😀
Precis så.H heimlaga skrev:Dörren som trådstartaren hittade skulle ha både värde och användning på rätt plats. Provisorisk byggdörr eller svåruppbruten uthusdörr. Fast då skall den kosta 200 kronor och inte 4000, Det är priset och beskrivningen som är fel. Inte dörren.
Jag har lagt upp en trasig tvättmaskin som bortskänkes mot avhämtning. Jag var ganska säker på att felet var i pumpen men orkade inte hålla på och fixa med det. Samtidigt var den i bra skick i övrigt och jag tänkte att om någon vill ha den som reservdelsmaskin eller prova att laga den så är jag jätteglad att bli av med den. Givetvis var den tydligt beskriven som trasig i annonsen.
Den försvann på under 24 timmar om jag minns rätt.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 619 inlägg
Många av dom märkliga annonserna där det bjuds ut vad som till synes är skräp utan värde kommer från folk som länsar miljörum, containrar etc. Har själv vid min senaste flytt slängt trasiga saker i hyresvärdens miljörum som jag sedan såg upplagt på FB Marketplace. Även bekanta till mig har liknande erfarenheter. Och tidigare var det problem att folk som bjöd ut sina tjänster på tiptapp, gick igenom grejerna noggrant för att behålla en del grejer för att försöka sälja vidare och dumpa resten i en lämplig skogsdunge istället för att höra det till en ÅVC.
Nu tror jag att tiptapp har tightat upp sina regler så att sånt inte ska kunna förekomma längre men tiptapp är fortfarande ett jävla skitföretag som bör undvikas.
EDIT: Och anledningen till att det är just på FB Marketplace skräpet hamnar är förstås att det är gratis OCH kontrollen är helt obefintlig. Dessutom bryr sig Meta inte ett skit om vad som försiggår, precis enligt samma linje som man har mot div. bedrägeriannonser etc.
Nu tror jag att tiptapp har tightat upp sina regler så att sånt inte ska kunna förekomma längre men tiptapp är fortfarande ett jävla skitföretag som bör undvikas.
EDIT: Och anledningen till att det är just på FB Marketplace skräpet hamnar är förstås att det är gratis OCH kontrollen är helt obefintlig. Dessutom bryr sig Meta inte ett skit om vad som försiggår, precis enligt samma linje som man har mot div. bedrägeriannonser etc.
Fantastisk trådstart! Och intressant om det kommer exempel på skräp som är till salu, och medlemmars respons på om det är skräp eller ej/ övervärderat eller undervärderat.
Springer själv ofta på annonser på tv apparatrer med trasig skärm till överpris, motocross som är i delar sedan 2013 ”men startade sist den va ihopsatt” och kostar 1200kr mindre än en ihopsatt likadan fungerande. Och även prylar som någon köpt dyrt för nåt år sedan och ny nu kostar mindre än den annonserade varan pga prispress.
Har inga specifika exempel just nu, men lovar att återkomma. De dyker ju upp konstant!😂
Springer själv ofta på annonser på tv apparatrer med trasig skärm till överpris, motocross som är i delar sedan 2013 ”men startade sist den va ihopsatt” och kostar 1200kr mindre än en ihopsatt likadan fungerande. Och även prylar som någon köpt dyrt för nåt år sedan och ny nu kostar mindre än den annonserade varan pga prispress.
Har inga specifika exempel just nu, men lovar att återkomma. De dyker ju upp konstant!😂
Nu är ju mitt svar lite off topic, men intressant vad som är skräp i vissas ögon. När jag bodde i centrala sthlm så kastades diverse intressanta saker i soprummet. Mobiler och datorer hörde till vanligheterna. Och en dag stod det två papperskassar fulla med cd-skivor i soprummet. Tog dem till en köp-å-sälj skivbutik 200m ner på gatan och fick 2500kr i fickan för skivorna. Va massa hela samligar i påsarnaB Bästerortarn skrev:Många av dom märkliga annonserna där det bjuds ut vad som till synes är skräp utan värde kommer från folk som länsar miljörum, containrar etc. Har själv vid min senaste flytt slängt trasiga saker i hyresvärdens miljörum som jag sedan såg upplagt på FB Marketplace. Även bekanta till mig har liknande erfarenheter. Och tidigare var det problem att folk som bjöd ut sina tjänster på tiptapp, gick igenom grejerna noggrant för att behålla en del grejer för att försöka sälja vidare och dumpa resten i en lämplig skogsdunge istället för att höra det till en ÅVC.
Större delen av mina Hakiställningar och en hel del av mina verktyg har i något skede hamnat på skroten på väg till nedsmältning. Sedan har jag köpt loss dem för en billig penning och tagit hem och reparerat.