47 792 läst ·
98 svar
48k läst
98 svar
Konstig mäklare..
Känner igen hela upplägget. Kan det vara samma mäklare jag köpte av ?
Min affär blev av och jag fick mitt hus.
Däremot hade jag stora problem när mäklaren skulle medla mellan mig o säljaren om bl.a. flyttstädning, massa kvarglömd skit i källare o garage o hobbyrum. Då kopierade mäklaren in mina synpunkter till säljaren.Bla fotade jag skitet som dom lämnat kvar. Mäklaren skötte detta så jäkla oproffsigt. Låtsades inte heller om alla skavanker som kom fram under besiktningen.Det visade sig att han sålt huset en gång tidigare...kom också fram en ”anonym” ny budgivare på sluttampen.Fick slänga upp 50 000 till.Men jag fick mitt hus. Träffade sedan på mäklaren som stod i en mataffär o gjorde reklam för sin mäklarfirman. Han fick en skrapa.
Min affär blev av och jag fick mitt hus.
Däremot hade jag stora problem när mäklaren skulle medla mellan mig o säljaren om bl.a. flyttstädning, massa kvarglömd skit i källare o garage o hobbyrum. Då kopierade mäklaren in mina synpunkter till säljaren.Bla fotade jag skitet som dom lämnat kvar. Mäklaren skötte detta så jäkla oproffsigt. Låtsades inte heller om alla skavanker som kom fram under besiktningen.Det visade sig att han sålt huset en gång tidigare...kom också fram en ”anonym” ny budgivare på sluttampen.Fick slänga upp 50 000 till.Men jag fick mitt hus. Träffade sedan på mäklaren som stod i en mataffär o gjorde reklam för sin mäklarfirman. Han fick en skrapa.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Skulle säga att mäklaren måste spara förteckningen i tio år. Det är nog inte direkt reglerat någonstans, men allmän preskriptionstid gäller, vilket är tio år, för krav mot mäklare och då måste rimligen mäklaren spara förteckningen så länge för att kunna styrka sitt handlande.
Det största vansinnet är att folk har rätt att buda och inte ens behöver ha pengar , lånelöfte mm i ordning men buda får dom.
Ni kan inte göra någonting. Säljare vill helt enkelt inte sälja antagligen och han är inte skyldig att sälja till er heller. Bara att avvakta eller gå vidare.F FanPålsson skrev:Hej allihopa!
Jag skrev tidigare ett inlägg där jag berättade att jag och maken letar hus. Det hus som mitt förra inlägg gäller, det släppte vi, då det finns så ofantligt mycket jobb vi inte är beredda på.
Nu däremot, nu har vi stött på drömhuset. Den har allt vi önskar, priset är rätt, och vi känner att vi vill köra.
Vi är igång med en budgivning, och mäklaren skriver inte ut budet på hemnet.. Står ingen "budgivning pågår" knapp trots att vi erbjudit utropspriset. Huset har legat ute i 3 månader snart och vi har berättat att vi har alla våra finanser där de ska vara, vi har lånelöfte samt nära kontakt med bankman. Vi är alltså angelägna att skriva på.
Här kommer det konstiga;
Mäklaren menar på att det finns en annan budgivare, en budgivare som budar som jag inte vet något om. Varje mejl mäklaren skriver höjer han budet som "den andra budgivaren" har höjt. Efter varje höjning lägger han en parantes; "Med förhållning om att de behöver sälja först innan den köper". Men varför budar man då ens?
Min misstanke är att "den andra budgivaren" inte finns egentligen och att dom kommer behöva hoppa av precis innan då de inte fått sålt. Vad tror ni?
För två dagar sedan ville jag att han skulle publicera buden, vilket han sa att han ska göra, men har inte gjort..
Vad bör jag göra? Vi leder budgivningen, och gav utropspris (som för närvarande är det högsta budet).
Och sjukt värre var det förr. Var mäklare rint -05. Folk låg i flera budgivningar, utan lånelöfte (vilket iof var ca 100ggr mer vanligt att man alltid fick om man gjort en överslagsräkning på inkomst). Men hela snurren var galen och man kunde ha 10 budgivare efter visning. Så generellt har det blivit mycket bättre med åtstramningar från bank och obligatorisk checklista för mäklaren på varje affär. Det garanterar inget men som sagt gör det hela generellt lite bättre..B BiggeTheKing skrev:
Pfft, klassiska mäklartricks. Vi vann inte budgivningen och valde att stanna vid ett pris vi kom överens om är taket. En vecka senare ringer mäklaren och säger att vi får det får vårt högsta bud då vinnaren "drog sig ur". Då prutade jag kallt med 150' på vårt sista bud och vi fick ändå huset.
150' räckte precis till en bergvärmepump
150' räckte precis till en bergvärmepump
Oj vart ska man börja ...
Ska börja med att säga att huset hade super potential men att det också var väldigt eftersatt ...
Mäklaren var inte nära sanningen alla gånger som jag motbevisa med alla möjliga saker som jag ringde och kollade och sedan konfrontera han med ...då var svaret ja ..hm.. ehh.. jag ringer dig om 10 min .. som blev 3 dagar ....
När budgivningen var klar (efter 3 mån där ingen annan hade accepterat mer än jag ...som jag även sa till mäklaren 20 ggr )
så fick jag först då veta att jag mer el. Minde hade buda mot mig själv då inga andra bud var registrerade... OCh säljaren (inte mäklaren) ringde upp mig en fredag halvdragen på kväll å fråga varför jag inte ville ge priset på 2.x ... jag hade högsta (!) och huset hade mer eller mindre stått tomt i 1 år då gubben var över 90 år ..
jag skulle kunna skriva en bok i 3 delar om alla sjuka turer ... men jag börjar här ..njut av läsningen så ska jag komma på mer saker senare ...hahaha
Ska börja med att säga att huset hade super potential men att det också var väldigt eftersatt ...
Mäklaren var inte nära sanningen alla gånger som jag motbevisa med alla möjliga saker som jag ringde och kollade och sedan konfrontera han med ...då var svaret ja ..hm.. ehh.. jag ringer dig om 10 min .. som blev 3 dagar ....
När budgivningen var klar (efter 3 mån där ingen annan hade accepterat mer än jag ...som jag även sa till mäklaren 20 ggr )
så fick jag först då veta att jag mer el. Minde hade buda mot mig själv då inga andra bud var registrerade... OCh säljaren (inte mäklaren) ringde upp mig en fredag halvdragen på kväll å fråga varför jag inte ville ge priset på 2.x ... jag hade högsta (!) och huset hade mer eller mindre stått tomt i 1 år då gubben var över 90 år ..
jag skulle kunna skriva en bok i 3 delar om alla sjuka turer ... men jag börjar här ..njut av läsningen så ska jag komma på mer saker senare ...hahaha
lilllasrne skrev:
Oj vart ska man börja ...
Haha ja men gud, så konstigt! Jag hoppas vi slipper alla konstiga händelser vid framtida husköp. Dock kom jag på att ingen budlista gavs vid skrivningen, så vi budade nog mot oss själva.
Ja precis. Vi gjorde så först, vi sa att vi ger utropspriset innan budgivning och vill skriva på dagen efter kl 18, men då tog mäklaren inte emot budet då han menar att säljarna inte vill ha tysta bud.. Men dock var det okej två dagar senare när vi villkorade lite mer aggressivt. Vi sa att om de inte ger oss besked till dagen efter kl 18 så går vi vidare med annat köp. Och då tog han det!heisiandiishe skrev:
Det framkom säkert i tråden. Men det bud ni lagt och vill stå för ska ni under de givna omständigheterna villkoren. Alltså meddela att ni betalar gärna utropspriset och att ni är beredda att genomföra affären, skriva kontrakt senast exempelvis 1 dag senare klockan 18 eller liknande. Budet gäller alltså endast denna tid och kan ej användas i någon typ av budgivning efter att den tiden löpt ut. Mäklaren måste informera säljaren och ev andra potentiella köpare att ert bud är villkorat på detta sätt. Sedan avvaktar man besked. Är något oklart så släpper man objektet. Inte sällan i det läge du beskriver kan mäklare komma tillbaka och meddela att säljaren nog faktiskt kan tänka sig att sälja till er, även om det kan dröja ytterligare någon dag innan säljaren och mäklaren landat i att det. Så fungerar det. Allt gott.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Tysta bud och bud innan budgivning kommit igång är i min värld två helt olika saker.
Jag råkade ut för en som bjöd emot som helt plötsligt slutade och bjuda. Jag var övertygad om att de nått sitt tak, men de hade ringt mäklaren och sagt att de kunde höja med 90' till och de ville inte att jag skulle få veta om budet. Mäklaren sa att så gör man inte, men var ju ändå tvungen att framföra budet till säljaren. Säljaren sa att budgivning ska gå schysst till. Säljaren bad också mäklaren meddela mig om vad som hänt. Hygglig mäklare och hygglig säljare.
Jag råkade ut för en som bjöd emot som helt plötsligt slutade och bjuda. Jag var övertygad om att de nått sitt tak, men de hade ringt mäklaren och sagt att de kunde höja med 90' till och de ville inte att jag skulle få veta om budet. Mäklaren sa att så gör man inte, men var ju ändå tvungen att framföra budet till säljaren. Säljaren sa att budgivning ska gå schysst till. Säljaren bad också mäklaren meddela mig om vad som hänt. Hygglig mäklare och hygglig säljare.
Anbudsförteckningen får du först vid tillträdet, så det är inget konstigt!F FanPålsson skrev:
Skulle du inte få den då så ska du däremot efterlysa den