Har någon sett något liknande?
Vi har fått en konstig skada på golvet i det kallaste sovrummet (golvvärme har inte fungerat optimalt ett tag). De började dyka upp för ett par månader sedan och har blivit många nu på sistone. Ser ut som brännmärken...
Försäkringsbolaget vill att vi själva utreder skadeorsak.
Vi har fått en konstig skada på golvet i det kallaste sovrummet (golvvärme har inte fungerat optimalt ett tag). De började dyka upp för ett par månader sedan och har blivit många nu på sistone. Ser ut som brännmärken...
Försäkringsbolaget vill att vi själva utreder skadeorsak.
Nej, ingentig har stått där , det är framför garderoben och det händer att det ligger kläder där, men inte länge iaf. Och det känns tort, känns inte som mögel...men man vet aldrig...BirgitS skrev:
Ett långskott dock… Fläckarna ser till formen ut vad man kan tänka sig något knöligt som legat och lämnat fläckar och när du säger att det i mellan åt ligger kläder på platsen funderar jag om det kan vara rester från tvättmedel som reagerar med golvet? Ammoniakemissioner är ju känt för att ge missfärgningar på exempelvis ekträ men som sagt, ett riktigt långskott…
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Testa en på liten bit om Oxalsyra kan göra någon skillnad, då kan man se om det är på ytan eller om det ligger djupare. Ser nästan ut som någon har gnuggat med skor.G gabilulea skrev:Har någon sett något liknande?
Vi har fått en konstig skada på golvet i det kallaste sovrummet (golvvärme har inte fungerat optimalt ett tag). De började dyka upp för ett par månader sedan och har blivit många nu på sistone. Ser ut som brännmärken...
Försäkringsbolaget vill att vi själva utreder skadeorsak.
Tycker det ser ut som skoavtryck. Om någon klampat in med skor som det finns exempelvis rester av lut, ammoniak eller annat som eken kan reagera på så kan det bli fläckar. Även järnföremål kan ge sådana effekter (exempelvis fuktig gjutjärnsgryta på ekbänk som får stå ett tag).
På den översta bilden så ser det ut som det har rest sig där den nedre fläcken finns på 2 brädor, alltså glipan.
Säkert en synvilla, men om du drar handen över glipan så borde det kännas.
Samt till vänster om den fläcken så ser det också ut som en torkad fuktfläck?
Kan ju även vara ådringar i träet, men ser misstänkt ut som nån slags fuktskada?
Vad har du för golvvärme?
Säkert en synvilla, men om du drar handen över glipan så borde det kännas.
Samt till vänster om den fläcken så ser det också ut som en torkad fuktfläck?
Kan ju även vara ådringar i träet, men ser misstänkt ut som nån slags fuktskada?
Vad har du för golvvärme?
Redigerat:
Eller någon som gått på en gräsmatta som behandlats med medel mot mossa (järnsulfat).R roger.lehrberg skrev:
Exempel: https://www.byggahus.se/forum/threads/flaeckar-pa-altan-av-graesmattegoedsel.380514/
Edit - ganska lika (se bild).
Här hemma har vi en liten son som inte alltid håller tätt på nätterna. När han går upp och byter kalsonger/pyjamasbyxor och slänger sina kläder på golvet blir det precis sånna fläckar och kläderna behöver inte ligga särskilt länge för att missfärgning ska uppstå. Så här hemma finns det en enkel förklaring till fläckarna men misstänker att du har ett lite svårare fall att lösa 🙃
Tack, av alla svar och indikationer på att det kan vara "kemisk" påverkan och vår kille har också lite problem med kisseriet och då tänker jag att det måste vara hans underkläder som orsakade fläckarna....även om som du säger har de inte legat särskilt länge.M Meeny skrev:Här hemma har vi en liten son som inte alltid håller tätt på nätterna. När han går upp och byter kalsonger/pyjamasbyxor och slänger sina kläder på golvet blir det precis sånna fläckar och kläderna behöver inte ligga särskilt länge för att missfärgning ska uppstå. Så här hemma finns det en enkel förklaring till fläckarna men misstänker att du har ett lite svårare fall att lösa 🙃
Klicka här för att svara



