Jag planerar att installera ett multisplitaggregat med två innedelar i två angränsande rum där bara det ena rummet ligger vid yttervägg. Några installatörer har kontaktats och dom ser inga problem säger dom, men dom duckar helt från frågan om hur kondensvatten skall dräneras ut vid AC-drift. Det rinner ut av sig självt säger dom, det är bara att koppla dräneringsslangen från innedelen till ett avlopp. Men jag har inget avlopp i vardagsrummet och jag vill inte ha en sluttande kanal genom flera rum för att vattnet skall rinna ut vid ytterväggen så småningom. Det blir inte snyggt. Jag vill dra alla rör längs taket, horisontellt, mellan rummen för att det skall synas så lite som möjligt. Någon föreslår att montera ett uppsamlingstråg under aggregatet pumpa bort vattnet därfrån. Inte snyggt enligt mig. En lösning jag googlat upp är att installera en liten pump innuti innedelen eller i kanalen utanför. Något in den här stilen: https://tostarp.se/produkt/192120/ . Installatörerna verkar inte jobba med såna saker dock, så det är svårt att komma i mål med en helhetslösning som fungerar och är estetisk.

Har någon i forumet erfarenhet av såna här pumpar? Hur och var man installerar dom, i innedelskabinettet eller i kanalen bredvid? Driftsäkerhet?

• Kondensvattenpump ASPEN.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OM du har möjlighet att installera innerdelar som är avsedda för montering i tak så är de konstruerade så att de hanterar kondensvattnet utan att dra extra kanaler. Men den möjligheten har inte alla förstås...

• Gilla
perjar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.