10 741 läst ·
32 svar
11k läst
32 svar
Konsten att inte borra i el, vattenledningar och avlopp?
Får tyvärr inte plats med merän 45 på höjden och även det är på gränsen. Och när jag mäter upp 45x45 på väggen så ser det såklart ingen höjdare ut så jag siktar på 25x38 och hoppas att det håller. När jag tittar på materialet så ser det ut att vara rimligt dimensionerat men det är samtidigt svårt att veta vilka krafter det kommer utsättas för.Mikael_L skrev:
Utan att försänka franskskruven i träregeln så är skruven nästan lite kort, hade inte skadat om det hade varit 100 lång.
http://www.vsbyggskruv.se/pdf/VSB_Infastningsguiden.pdf
Jag hade börjat med att borra med ett 10mm betongborr för att sedan förstorat med ett 11mm eller eventuellt 11,5mm metallborr. Att borra med ett 12mm betongborr i lättbetong för att sedan sätta i en 12mm plugg, så är risken stor att pluggen inte fäster utan snurrar runt i hålet.
Nästan all belastning på pluggen/hålet/skruven blir dragande belastning, minimalt med hängande belastning.
http://www.vsbyggskruv.se/pdf/VSB_Infastningsguiden.pdf
Jag hade börjat med att borra med ett 10mm betongborr för att sedan förstorat med ett 11mm eller eventuellt 11,5mm metallborr. Att borra med ett 12mm betongborr i lättbetong för att sedan sätta i en 12mm plugg, så är risken stor att pluggen inte fäster utan snurrar runt i hålet.
Nästan all belastning på pluggen/hålet/skruven blir dragande belastning, minimalt med hängande belastning.
Jag funderade på försänkning men jag är rädd att hållfastheten på regeln blir lidande då den endast är 25 mm tjock. Försänkning bör vara 10 mm och då finns det bara kvar 15 mm material.
Längre skruv innebär längre plugg antar jag?
Jo, har borrat par gånger i väggarna och borret skär oftast igenom det som smör så det gäller att vara försiktig och undvika köra borrat för mycket fram och tillbaka.
Min tanke var också att köra med 11,5 mm borr och sen göra det större manuellt med samma borr men har inte kontrollerat så jag verkligen har den storleken.
Jo, har borrat par gånger i väggarna och borret skär oftast igenom det som smör så det gäller att vara försiktig och undvika köra borrat för mycket fram och tillbaka.
Min tanke var också att köra med 11,5 mm borr och sen göra det större manuellt med samma borr men har inte kontrollerat så jag verkligen har den storleken.
För 25mm materialtjocklek har du valt helt perfekt skruv och plugg.S snowjim skrev:
Skruven ska gå genom botten på pluggen med några mm. Och borrhålet ska vara lite djupare än vad hela skruven behöver i plats.
Plugg 60mm, skruv 90mm material 25 ger att skruven går 5 mm genom pluggen = perfekt.
Hålet i väggen ska alltså vara minst 65mm, men lite drygt det, dvs 70mm blir bra.
(Men då tänker jag att det är skruvens längd minus huvudet, är det total längd så är den lite för kort för att ge maximal infästningskraft)
Har du betongväggar så blir det där hur jättetrevligt stabilt som helst, du behöver inte ens 8mm skruv, 6 mm skulle räcka gott med en bra infästning i betongvägg.
Är det lite mjukare väggmaterial, typ tegel, betonghålsten, slaggvägg osv så är det nog bra att köra på 8 mm för lite säkerhet.
Har du lättbetongväggar så är det frågan om det ens är lämpliga material för infästning, då finns det speciella lättbetong-pryttlar.
Borra med max 10mm och slå i pluggen med hammare. Verkar det trögt så kör borr lite in å ut. Risken med 11,5 är att hålet blir för stort redan första försöket.S snowjim skrev:Jag funderade på försänkning men jag är rädd att hållfastheten på regeln blir lidande då den endast är 25 mm tjock. Försänkning bör vara 10 mm och då finns det bara kvar 15 mm material.
Ska lägga 1 lager färg till på läkten sen ska de upp på väggen.
Lektet är 2300 mm, de blå markeringarna visar var det kommer starta och sluta. Min tanke är att sätta skruv på de röda pilarna. Egentligen hade jag önskat sätta precis över dörren där den gröna markeringen är. Problemet är dock att jag vill inte sätta borra i väggarna för nära öppningar då det kan leda till sprickor.
Den vänstra röda kommer vara 5 cm från kanten medan den högra röda kommer vara 10 cm. Detta för att det går ett avlopps rör på vänster sida i närheten.
Hur hade ni satt skruvarna?
Lektet är 2300 mm, de blå markeringarna visar var det kommer starta och sluta. Min tanke är att sätta skruv på de röda pilarna. Egentligen hade jag önskat sätta precis över dörren där den gröna markeringen är. Problemet är dock att jag vill inte sätta borra i väggarna för nära öppningar då det kan leda till sprickor.
Den vänstra röda kommer vara 5 cm från kanten medan den högra röda kommer vara 10 cm. Detta för att det går ett avlopps rör på vänster sida i närheten.
Den röda pilen till höger på bilden ser ut att vara ungefär i linje med strömbrytare innanför den dörren? Kanske sitter en kopplingsdosa i väggen ovan brytaren? Till 99,99% chans så går röret från brytaren uppåt...S snowjim skrev:Ska lägga 1 lager färg till på läkten sen ska de upp på väggen.
[bild]
Precis, på andra sidan sitter det en strömbrytare som går upp till en kopplingsdosa, allt ligger dock utanpå, iallafall vad jag kan se. Detta borde betyda att det inte är några problem att borra här om det nu inte går annan el inne i väggen.P petererlandsson1194 skrev:
Annars är det bästa sättet att vara helt säker på var du har alla ledningar att anlita en håltagare, de kommer garanterat att hitta dem. 
Jag tror @Dowser4711 menar att håltagarna hittar ledningar/rör/etc genom att borra/såga i dom.S snowjim skrev:
Visade sig att jag inte hade någon betongborr storlek 11 och de är inte häller så vanliga. Men jag tror jag hittat en lokal butik som har så jag ska dit o köpa ett idag.
En tanke är kanske annars att limma ena sidan på plats? D.v.s endast sätta 2 bultar i väggen och resten får limmet hålla. Nackdelen är såklart att om det blir något fel så är det kört, putset lär troligen följa med ner. Fördelen är att jag behöver inte fundera över att borra i avlopps röret eller vattenledningarna.
En tanke är kanske annars att limma ena sidan på plats? D.v.s endast sätta 2 bultar i väggen och resten får limmet hålla. Nackdelen är såklart att om det blir något fel så är det kört, putset lär troligen följa med ner. Fördelen är att jag behöver inte fundera över att borra i avlopps röret eller vattenledningarna.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Jag hade monterat regeln med långa smala spikplugg istället och kanske vinklat dem varannan upp och ner lite grann. Porösa väggar är ju hopplösa på det viset och med lite vikt som drar rakt ut så kommer det kanske på tid och längd att lossna. Med långa spikplugg som går in en 100-150mm som vinkas uppåt nedåt så tjudrar de mot varann.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Har nu fått den kluriga på plats, såhär blev det :
Satte lite no nails pattex lim bakom varje bult och över dörren. Dock missade jag skrapa bort färgen först men jag får hoppas att det håller hyfsat ändå. Just över dörren så sitter det just nu i press för att få bättre bärighet.
Som man kan se på sista bilden så gick en av skruvarna snett(kom inte till så bra med borrhammaren) vilket såklart gjorde att den skar sig in i träet en aning.
Jag var dum nog att lägga lite lim i de borrade hålen med vilket visade sig snabbt bli ett problem för 2 av hålen, pluggen gick inte att få in hela vägen, den stack ut nära på 10 mm. Fanns inget annat än att skära av den. Bultarna drog dock bra så jag hoppas att det inte orsakar några problem.
Nu ska bara nästa upp också, den är klart enklare att sätta, får dock hålla koll på så att inte borret går igenom väggen till badrummet på andra sidan.
Satte lite no nails pattex lim bakom varje bult och över dörren. Dock missade jag skrapa bort färgen först men jag får hoppas att det håller hyfsat ändå. Just över dörren så sitter det just nu i press för att få bättre bärighet.
Som man kan se på sista bilden så gick en av skruvarna snett(kom inte till så bra med borrhammaren) vilket såklart gjorde att den skar sig in i träet en aning.
Jag var dum nog att lägga lite lim i de borrade hålen med vilket visade sig snabbt bli ett problem för 2 av hålen, pluggen gick inte att få in hela vägen, den stack ut nära på 10 mm. Fanns inget annat än att skära av den. Bultarna drog dock bra så jag hoppas att det inte orsakar några problem.
Nu ska bara nästa upp också, den är klart enklare att sätta, får dock hålla koll på så att inte borret går igenom väggen till badrummet på andra sidan.