4 529 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Konstaterad asbest i rörisolering, vad nu?
Hej,
Precis flyttat in i radhus. I källaren ser jag rörisolering med tejp över där det står asbest :/ Antar att alla radhus här är byggda på samma sätt.
Vad ska man göra nu? Bör det rivas bort och saneras av auktoriserad firma eller bara låta det vara? Ser lite slitet ut på sina ställen men inte så mycket. Ska man tejpa över isoleringen? Bör man anlita någon att komma och titta?
Vet att min oro kanske är överdriven men man har ju läst så mycket om asbest.
Precis flyttat in i radhus. I källaren ser jag rörisolering med tejp över där det står asbest :/ Antar att alla radhus här är byggda på samma sätt.
Vad ska man göra nu? Bör det rivas bort och saneras av auktoriserad firma eller bara låta det vara? Ser lite slitet ut på sina ställen men inte så mycket. Ska man tejpa över isoleringen? Bör man anlita någon att komma och titta?
Vet att min oro kanske är överdriven men man har ju läst så mycket om asbest.
Tack för svar. Uppskattas verkligen. Att bo i hus är helt nytt för mig. Kommer från modern lägenhet så att ställas inför saker som radon, blåbetong och asbest känns skrämmande måste jag erkänna.
Om jag vill vara på den säkra sidan, kan det vara en bra ide att köpa gaffatejp och köra ett par varm på isolering eller är det också dumt? Ser en del små sprickor här och där men det kanske bara är i "böjen" på rören som asbesten sitter av vad jag läst här?
Om jag vill vara på den säkra sidan, kan det vara en bra ide att köpa gaffatejp och köra ett par varm på isolering eller är det också dumt? Ser en del små sprickor här och där men det kanske bara är i "böjen" på rören som asbesten sitter av vad jag läst här?
Läs inlägg #2 igendanniee skrev:Tack för svar. Uppskattas verkligen. Att bo i hus är helt nytt för mig. Kommer från modern lägenhet så att ställas inför saker som radon, blåbetong och asbest känns skrämmande måste jag erkänna.
Om jag vill vara på den säkra sidan, kan det vara en bra ide att köpa gaffatejp och köra ett par varm på isolering eller är det också dumt? Ser en del små sprickor här och där men det kanske bara är i "böjen" på rören som asbesten sitter av vad jag läst här?
Om det är så pass känsligt så kanske det finns skäl att avlägsna isoleringen tänker jag då. Det är trots allt ett utrymme vi kommer röra oss i då och då trots att det mest fungerar som plats för fjärrvärmecentralen. En krock med skallen på rören eller drag när man öppnar och stänger dörren kan ju lika gärna det utsöndra asbest då? Ja, jag kanske är löjlig men detta är helt obekant ämne för mig :/Johnwinroth skrev:
Redigerat av moderator:
Måla över med täckande färg. Oftast är en sådan isolering målad. Så var det åtminstone i min källare. Oftast sitter asbest bara i rörkrökarna och raksträckorna ha en mineralullsisolering, sedan är det papp och en gipsbinda utanpå.
Jag pratade med en asbestsanerare för ett tag sedan eftersom jag tycker också att det kan kännas olustigt att ha en sådan isolering. Han lugnade mig och tyckte att så länge isoleringen är hel, så händer ingenting. Han sa också att man kunde tejpa över skadade ställen.
Jag pratade med en asbestsanerare för ett tag sedan eftersom jag tycker också att det kan kännas olustigt att ha en sådan isolering. Han lugnade mig och tyckte att så länge isoleringen är hel, så händer ingenting. Han sa också att man kunde tejpa över skadade ställen.
Jag tycker vår isolering ser ut som du beskriver. Lindad med gipsbinda och målad med vit färg. De som installerade fjärrvärmecentralen för 15 år sedan har behövt ta bort delar av isoleringen gissar jag och kapa rören. De har sedan tejpat skarvarna på isoleringen med varningstejp märkt "Asbest" vilket är bra.F Frida80 skrev:Måla över med täckande färg. Oftast är en sådan isolering målad. Så var det åtminstone i min källare. Oftast sitter asbest bara i rörkrökarna och raksträckorna ha en mineralullsisolering, sedan är det papp och en gipsbinda utanpå.
Jag pratade med en asbestsanerare för ett tag sedan eftersom jag tycker också att det kan kännas olustigt att ha en sådan isolering. Han lugnade mig och tyckte att så länge isoleringen är hel, så händer ingenting. Han sa också att man kunde tejpa över skadade ställen.
Eftersom man inte kan något om detta nojjar man så klart lite över trådar som hänger ner osv men konsensus verkar alltså vara att bara låta det vara som det är så utgör det ingen fara?
Produkter som diskuteras: "varningstejp"
Varningstejp
Varningstejp är en typ av stark, synlig tejp som används för att varna, informera eller avgränsa specifika områden. Det kan användas inom en mängd olika branscher och sammanhang, inklusive byggplatser, offentliga evenemang och arbetsplatser.
Läs mer
Ja, är den tätt så är det nog ingen fara. Trådar är överhuvudtaget inte problemet. Asbest i gammal rörisolering finns som jag vet, i pulverform. Googla "gurmassa". Man har blandat asbestpulver med vatten och kletat smeten på rörböjarna, sedan papp och gipsbinda på. Även i röravslutningarna kan det finnas asbest. Men som sagt, sågar man inte sönder det och pulvret rinner inte ut så är det ingen fara.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
