Vi har fått problem med värmeslingan, har konstant övertryck.
Så jag har lite funderingar vad felet kan vara, "skvaller" röret / övertrycksventilen släpper ut ca 10l / dygn vilket absolut inte är normalt, så frågan är hur vi kan ta reda på vart det extra vattnet kommer ifrån?
Har testat att stänga inkommande huvudkran ( Kv ) ett par timmar och får då inget övertryck så det bör vara vid påfyllnadskranen vilken jag inte rört på länge eller kan det vara så djävligt att det är slingan inne i Nibe pumpen som det gått hål i. Vad jag kan se så är det inte någon "automatisk" påfyllning till slingan.

Nibe pumpen går på övertid då den är nästan 20 år så det skulle inte förvåna mig om det är något fel inne i den heller men hoppas att någon kan komma med vettigt förslag på "felsökning"

Tack på förhand // Micke

Exakt vilken NIBE är det du har?

Är det en längre rörbit efter påfyllningsventilen brukar man kunna känna om den läcker igenom. Röret är isåfall kallt.
Annars skulle jag börjat med att byta påfyllningen alternativt kapa in en till om det är lättare (i rent felsökningssyfte)

J Josth skrev:
Exakt vilken NIBE är det du har?
Det är en Nibe Fighter 1215

NIBE 1215 har en dubbelmantlad tank så det kan mycket väl ha rostat hål mellan varmvattnet och värmevattnet i tanken. Klassiskt fel. Har man utrymmet går det att sätta dit en extern varmvattentank istället och man bygger om 1215 till en "1115".

• Gilla
MrHanzon
  • Laddar…
MrHanzon MrHanzon skrev:
Det är en Nibe Fighter 1215
Jag sänkte trycket till runt 0,8 bar och efter 30min är det 1.4 bar
M _Mannen skrev:
Är det en längre rörbit efter påfyllningsventilen brukar man kunna känna om den läcker igenom. Röret är isåfall kallt.
Annars skulle jag börjat med att byta påfyllningen alternativt kapa in en till om det är lättare (i rent felsökningssyfte)påfy
jag får ta och testa detta, ska försöka "leda" ut skvaller röret till avloppet först så jag slipper översvämning
J Josth skrev:
NIBE 1215 har en dubbelmantlad tank så det kan mycket väl ha rostat hål mellan varmvattnet och värmevattnet i tanken. Klassiskt fel
Det hoppas jag verkligen inte att det är det felet men som sagt det förvånar mig inte om det skulle vara det 😢

MrHanzon MrHanzon skrev:
Jag sänkte trycket till runt 0,8 bar och efter 30min är det 1.4 bar

jag får ta och testa detta, ska försöka "leda" ut skvaller röret till avloppet först så jag slipper översvämning

Det hoppas jag verkligen inte att det är det felet men som sagt det förvånar mig inte om det skulle vara det 😢
Har exakt samma problem med min Nibe1235 från 2008 och ser ut att ha hänt även samma dag den 14 januari, märkligt. Hittade du någon lösning?

J juhamen skrev:
Har exakt samma problem med min Nibe1235 från 2008 och ser ut att ha hänt även samma dag den 14 januari, märkligt. Hittade du någon lösning?
För att kunna hitta var felet är då. Undet VP, bakom frontplåten så finns en ventil som stänger av till VVB, stäng den , ni blir utan VV, tappa ur till 0,8 bar och vänta några timmar. Står trycket kvar på 0,8 -0,9 bar och inte går upp till 1,5 bar. Öppnar du ventilen och trycket stiger. Så ve och fasa att en pyspunka är mellan VV-tank och mantell finns.
Detta med läck så, är en klassiker på vissa VP-modeller med VV-tank och mantell. Återkommer frågor om detta, konstant på BH.

• Gilla
juhamen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
För att kunna hitta var felet är då. Undet VP, bakom frontplåten så finns en ventil som stänger av till VVB, stäng den , ni blir utan VV, tappa ur till 0,8 bar och vänta några timmar. Står trycket kvar på 0,8 -0,9 bar och inte går upp till 1,5 bar. Öppnar du ventilen och trycket stiger. Så ve och fasa att en pyspunka är mellan VV-tank och mantell finns.
Detta med läck så, är en klassiker på vissa VP-modeller med VV-tank och mantell. Återkommer frågor om detta, konstant på BH.
Tack för rådet, och nu har även rörisen varit här. Det var tyvärr "dubbelmantellen som rostat sönder", dvs. varmvatten läckte in i golvvärmesystemet. Inte lätt med flera tonåringar utan varmvatten, så måste nu agera snabbt. Byta vattenbehållaren skulle kosta 40 tkr men efter 18 år är det väl dags för en ny pump? Fick även redan en offert Nibe F1245-10 för 132 tkr efter ROT avdrag, inklusive demontage och övrigt, är det rimligt i norra Stockholm? När man nu investerar stort, tänkte att man kanske bör köpa den senaste varvtalsstyrda tekniken typ Nibe F1255-12, eller?

Fungerar VP förövrigt bra och du har plats för en VVB på sidan om, kan det vara en lösning i början och sparbössan kan fyllas på en del, för en ny VP. Bäst är alltid att byta en värmekälla på sommaren. Hur många ungdommar är det och vilken sort/ålder, i tanke på vad som behövs i VVB.

halloj, jag har gått i den banan att ev ställa en VB vid sidan av som går att ha kvar vid ev byte av pannan som står där idag. Bor 3 tjejer (13-20) Varannan vecka men klarat mig på 160l

I mitt fall så verkade det inte vara hål i pannan utan trevögsventilen eller vad den heter som hakar upp sig. Så slingan blir lika varm som varmvattnet. Jag hör när pannan går lite för mycket då slår jag pannan så shunten gör en reset.

Hej, tack för goda råd. I mitt fall måste det nog vara hål i dubbelmantellen, kom även rostig vatten ut bland tappvattnet direkt efter att varmvattnet hade stängts av av rörisen. Har känslan, att snart lägger även kompressorn av, så lutar mot en ny värmepump så mina 5 irriterade barn kan duscha igen utan ytterligare avbrott. Har ni några åsikter på offertens rimlighet och Nibe modellerna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.