Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 606 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 606 inlägg
Har detta vackra i pannrummet från byggår 1963:
Jag har slutit mig till att detta är för att stänga av varmvattnet och en säkerhetsventil ifall det blir övertryck.
Kallvattnet kommer in från vänster sida, röret där är 22 mm koppar. Ratten för att stänga ventilen går inte att rubba (inte testat med våld eller värme) och jag vet inte om säkerhetsventilen fungerar heller. Blir också lite konfunderad över vad den tredje grejen är.
Jag vill byta allt detta till nya grejor: en ventil som går att manövrera och lämplig säkerhetsventil. Hoppas kunna koppla det till kopparröret till vänster (kan kortas 5-10 cm vid behov). Från högra sidan vill jag gå vidare med nya rör (borde räcka med 15 i dimension, annars 22 som förut).
Några tankar om vilka delar som är lämpliga att köpa? Kollar lite på denna säkerhetsventil:
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-514-sakerhetsventil-2-5-kg/
Men den finns i fyra varianter och jag vet ej vilken som motsvarar den gamla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har slutit mig till att detta är för att stänga av varmvattnet och en säkerhetsventil ifall det blir övertryck.
Kallvattnet kommer in från vänster sida, röret där är 22 mm koppar. Ratten för att stänga ventilen går inte att rubba (inte testat med våld eller värme) och jag vet inte om säkerhetsventilen fungerar heller. Blir också lite konfunderad över vad den tredje grejen är.
Jag vill byta allt detta till nya grejor: en ventil som går att manövrera och lämplig säkerhetsventil. Hoppas kunna koppla det till kopparröret till vänster (kan kortas 5-10 cm vid behov). Från högra sidan vill jag gå vidare med nya rör (borde räcka med 15 i dimension, annars 22 som förut).
Några tankar om vilka delar som är lämpliga att köpa? Kollar lite på denna säkerhetsventil:
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-514-sakerhetsventil-2-5-kg/
Men den finns i fyra varianter och jag vet ej vilken som motsvarar den gamla.
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 606 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 606 inlägg
Varmvattnet skapas i en slinga genom gamla kombipannan, som jag kör på el ibland på vintern (eller om jag behöver mycket varmvatten oavsett årstid). Jag har även en 30 liter VVB kopplad i serie efter, som har en egen säkerhetsventil.
2,5 bar är för värmesystemet.
9 bar och 10 bar användas för tappvatten.
På inkommande kallvatten till VVBn ska det sitta backventil, oftast sätter man säkerhetsventilen ihop med backventilen, samt även en vacuumventil behövs.
Allt monteras ofta på/i ett ventilrör, tex,
https://www.vvsbutiken.nu/product.html/beulco-ventilror-dim-22?category_id=1684
Säkerhetsventilen måste sitta efter backventilen, så beroende på hur det ser ut mellan värmrslingan och VVBn så kan det behövas en säkerhetsventil vid VVBn.
På inkommande kallvatten till VVBn ska det sitta backventil, oftast sätter man säkerhetsventilen ihop med backventilen, samt även en vacuumventil behövs.
https://www.vvsbutiken.nu/product.html/beulco-ventilror-dim-22?category_id=1684
Säkerhetsventilen måste sitta efter backventilen, så beroende på hur det ser ut mellan värmrslingan och VVBn så kan det behövas en säkerhetsventil vid VVBn.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 606 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 606 inlägg
Aha, lite mer komplicerat än jag trodde... Så den tredje av de gamla grejorna är en vakuumventil? Är det den längst till höger och den i mitten säkerhetsventilen eller är det tvärtom? Jag har hört att det suger in luft i någon av grejorna där när vattnet har stängts av utifrån (hände ofta förra året i samband med att kommunen bytte ut ledningar i gatan) men har inte tänkt på att känna efter exakt var. (På bilden ser allt åtkomligt ut, men i verkligheten sitter alltsammans bakom expansionskärl och annat mög så det går inte att bara gå fram dit.)Demmpa skrev:
2,5 bar är för värmesystemet.
[länk]
Backventil verkar inte finnas någon i nuläget. Tror inte det finns någon sån på den separata VVB:n, men den matas ju inte av riktigt kallvatten utan det som först passerat slingan i pannan så finns ingen risk att varmvatten petas tillbaka in i kallvattnet där.
Om jag bestämmer mig för att det trots allt är för jobbigt att byta allt detta nu, finns det någon rekommenderad metod att få den gamla avstängningen att fungera igen och finns det något sätt att testa att säkerhetsventilen fungerar?
Ja, den höga saken i mitten är säkerhetsventilen, den låga kromade saken till höger är vacuumventilen.
Det blir troligen jobbigare att få igång ventilen än att byta det hela. Du behöver ta bort det som sitter på spindeln vid muttern, lossa lite på muttern, börja vrida på ratten "fram å tillbaka", med stor risk/sannolikhet att packboxen börjar läcka även efter att du dragit åt muttern igen. I värsta fall så behöver tätgarnet i packboxen bytas.
Det blir troligen jobbigare att få igång ventilen än att byta det hela. Du behöver ta bort det som sitter på spindeln vid muttern, lossa lite på muttern, börja vrida på ratten "fram å tillbaka", med stor risk/sannolikhet att packboxen börjar läcka även efter att du dragit åt muttern igen. I värsta fall så behöver tätgarnet i packboxen bytas.
Ge dig som sagt inte in på att få till den gamla ventilen det finns många sätt att lite misslyckas och mer jobb än nytta. Backventilen är säkert kombinerad och byggd ihop med ventilen det är normalt både på gamla och modernare typer.Magnus E K skrev:
Aha, lite mer komplicerat än jag trodde... Så den tredje av de gamla grejorna är en vakuumventil? Är det den längst till höger och den i mitten säkerhetsventilen eller är det tvärtom? Jag har hört att det suger in luft i någon av grejorna där när vattnet har stängts av utifrån (hände ofta förra året i samband med att kommunen bytte ut ledningar i gatan) men har inte tänkt på att känna efter exakt var. (På bilden ser allt åtkomligt ut, men i verkligheten sitter alltsammans bakom expansionskärl och annat mög så det går inte att bara gå fram dit.)
Backventil verkar inte finnas någon i nuläget. Tror inte det finns någon sån på den separata VVB:n, men den matas ju inte av riktigt kallvatten utan det som först passerat slingan i pannan så finns ingen risk att varmvatten petas tillbaka in i kallvattnet där.
Om jag bestämmer mig för att det trots allt är för jobbigt att byta allt detta nu, finns det någon rekommenderad metod att få den gamla avstängningen att fungera igen och finns det något sätt att testa att säkerhetsventilen fungerar?
Vill du lägga ner jobb så byt det är inte mycket att välja på. Om du vet att VVB i pannan är slinga i värmevattnet fyller inte heller vakuumventilen någon som helst roll så då kan du hoppa över den. Det är vid beredare av förrådstyp de kan behövas.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 606 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 606 inlägg
Tack så mycket för hjälpen!Demmpa skrev:
Ja, den höga saken i mitten är säkerhetsventilen, den låga kromade saken till höger är vacuumventilen.
Oj vilken djungel. Kanske låter det gamla bara sitta kvar tills jag har rörmokare här i något annat ärende.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 606 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 606 inlägg
Intressant. Jag har ju inte sett hur pannan ser ut invändigt, men den beter sig inte som en förrådsberedare (som jag också gissar inte skulle ha hållit i 60 år); varmvattnet tar t ex inte slut plötsligt som från den lilla beredaren utan temperaturen sjunker sakta. Tar ingen tid att fylla igen om allt vattnet försvunnit (som flera gånger under kommunens arbete).GK100 skrev:
Ge dig som sagt inte in på att få till den gamla ventilen det finns många sätt att lite misslyckas och mer jobb än nytta. Backventilen är säkert kombinerad och byggd ihop med ventilen det är normalt både på gamla och modernare typer.
Vill du lägga ner jobb så byt det är inte mycket att välja på. Om du vet att VVB i pannan är slinga i värmevattnet fyller inte heller vakuumventilen någon som helst roll så då kan du hoppa över den. Det är vid beredare av förrådstyp de kan behövas.
För egen del är jag inte orolig för att dricksvattnet ska bli kontaminerat av bakströmmande varmvatten eftersom jag bara dricker vattnet efter att ha konstaterat att det är kallt och friskt (och har normalt tillbringare stående i kylen så dricker sällan direkt från kranen), och bara i köket som sitter närmast inkommande (och med tvågreppsblandare som inte blandar in varmvatten av misstag).
Ja du har ingen direkt anledning att röra i något som inte läcker osv. Lätt hänt att det blir mer och mer jobb om man börjar rota med gamla rör och kopplingar. Bättre att ta ett rejält tag planerat när det passar.Magnus E K skrev:
Intressant. Jag har ju inte sett hur pannan ser ut invändigt, men den beter sig inte som en förrådsberedare (som jag också gissar inte skulle ha hållit i 60 år); varmvattnet tar t ex inte slut plötsligt som från den lilla beredaren utan temperaturen sjunker sakta. Tar ingen tid att fylla igen om allt vattnet försvunnit (som flera gånger under kommunens arbete).
För egen del är jag inte orolig för att dricksvattnet ska bli kontaminerat av bakströmmande varmvatten eftersom jag bara dricker vattnet efter att ha konstaterat att det är kallt och friskt (och har normalt tillbringare stående i kylen så dricker sällan direkt från kranen), och bara i köket som sitter närmast inkommande (och med tvågreppsblandare som inte blandar in varmvatten av misstag).
Klicka här för att svara