Det rinner vatten från övertrycksskyddet på varmvattenberedaren. Varmvatten beredaren sitter i ett fritidshus, och jag har nyligen ”fått” kommunalt vatten så trycket i ledningarna har ökat, det har aldrig kommit vatten från övertrycksskyddet tidigare när vattnet kom från denegna brunnen. Har pratat med en rörmokare och han menar att det alltid rinner från övertrycksskyddet när vattnet värms upp helt normal tycker han. Eftersom röret mynnar i krypgrunden så har det nu blivit ganska blött där, jag mätte och det rinner ca 2 liter på ett dygn. Ska det verkligen varaså?

Vattnet expanderar vid uppvärming så det måste sitta en övertycksventil som släpper ut överskottet men helst då inte i grunden

Det finns övertrycksventiler för olika vattentryck, så kontrollera att du har en som passar ditt nuvarande tryck.

Sen har ventilerna en gummipackning som har en begränsad livslängd - inte ovanligt att ventilerna förr eller senare står och smårinner hela tiden; dags att byta.

Normalt sett ska du inte behöva räkna med att ventilen släpper ut mer än nån deciliter om dygnet, lite beroende på hur mycket vatten du värmer upp förstås.

B b8q skrev:
Det finns övertrycksventiler för olika vattentryck, så kontrollera att du har en som passar ditt nuvarande tryck.

Sen har ventilerna en gummipackning som har en begränsad livslängd - inte ovanligt att ventilerna förr eller senare står och smårinner hela tiden; dags att byta.

Normalt sett ska du inte behöva räkna med att ventilen släpper ut mer än nån deciliter om dygnet, lite beroende på hur mycket vatten du värmer upp förstås.
Jag har monterat en ny övertrycksventil på 9 bar det är den som släpper ut va 2 liter vatten per dygn.
Innanjag fick komunalt vatten så släppte min gamla övertrycks ventil aldrig ut något vatten. Trycket är ju högre nu med komunalt vatten men är det så mycket högre att man måste byta övertrycksventiltill en som tål högre tryck VVB tål ju 15 bar så detkan juvara en möjlihet men frågan är vilket tryckskall övertrycksventilen normalt ha på en VVB.

9 bör absolut räcka (kommunalt vatten har oftast ett tryck på 3 - 5.5 bar).
Rinner den lite hela tiden (dvs troligen otät), eller kommer det bara då och då (dvs för att trycket blir för högt i perioder då vattnet värms upp)?

B b8q skrev:
9 bör absolut räcka (kommunalt vatten har oftast ett tryck på 3 - 5.5 bar).
Rinner den lite hela tiden (dvs troligen otät), eller kommer det bara då och då (dvs för att trycket blir för högt i perioder då vattnet värms upp)?
Det rinner inte hela tiden om det hade gjort det skulle man kunna mäta upp mycket mer än ca 2 liter per dygn.
Jag tycker att även om trycket skulle ligga vid den övre gränsen 5 så borde inte trycket stiga så mycket då vattnet värms upp så att vintilen öppnar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.