Hej. Vet inte om denna tråd ska placeras i El eller vitvaruforumet, sorry om den hamnat fel.

Har en induktionsspis som går att koppla 400 2N~ eller 400 3N~.

Har bara tre faser framdraget utan nolla. Enl. elektriker kan man koppla om i centralen så att en av faserna görs om till nolla. Att dra fram ny nolla ska enl. uppgift vara väldigt besvärligt.

Vad kan jag förvänta mig när det kommer till användning av spisen? Kommer jag kunna köra plattorna på max-effekt så länge inte jag inte använder mig av alla samtidigt? Kommer ugnen få svårt att komma upp i temperatur? Andra problem? Är det någon som har erfarenheter? Är det bättre att satsa på en glaskeramikhäll förutsatt att det går att hitta en som inte kräver nolla (tveksamt enligt vad jag har hittat).

Spisen är följande: https://www.electrolux.se/kitchen/c...Rll-UV2mA2SQdaWVru0aAgQsEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Se bild för märkplåt.

Tackar!

• Märkplåt på baksidan av induktionsspis, visar elektriska anslutningar och kabelkonfigurationer för 230V och 400V, inklusive fas och neutral tråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Max anslutningseffekt på spisen är 10900 W. "Tvåfas" istället för trefas ger max ca 7400 W. Gissningsvis kör man då ugnen på samma fas som de högra kokzonerna(?) Använder man ugnen är det ganska lätt hänt att överbelasta säkringarna men dessa tål också en hel del överlast under en begränsad tid såsom att t.ex. värma upp ugnen så svårt att säga vad det betyder i praktiken.

Deltakoppling av 3 faser behöver ingen nolla. Det är Y-koppling som har nolla. Skyddsjord brukar man däremot ha, viktigt om man inte Har Jordfelsbrytare.
Deltakoppling ger 400x3 medan Y-koppling ger 230x3 gånger vad säkringarna nu är på?
10A ger 400x3x10 = 12kW vilket räcker. Bilden är för oskarp för att se vad som är möjligt på just din spis.

• Arg
Leif i Skåne
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Deltakoppling av 3 faser behöver ingen nolla. Det är Y-koppling som har nolla. Skyddsjord brukar man däremot ha, viktigt om man inte Har Jordfelsbrytare.
Deltakoppling ger 400x3 medan Y-koppling ger 230x3 gånger vad säkringarna nu är på?
10A ger 400x3x10 = 12kW vilket räcker. Bilden är för oskarp för att se vad som är möjligt på just din spis.
Nej, inte många rätt där.

• Gilla
  • Wow
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.