Byggahus.se

Konkurrensverket: "Byt bank"

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. L
    Medlem Nivå 10
    Talade med en vän som är relativt högt uppsatt på en bank. Deras mål är att ifrån personliga möten och istället köra en tydligare bild över hur räntan skall sättas. Exempelvis i linje med SBAB där alla vet vad de kommer att få direkt från hemsidan.
    Jag förklarade då att jag provat att förhandla räntan med telefonbanken. Efter en timmars samtal kunde de ge mig 0.3 rabatt. Jag frågade då helt ärligt om det var seriöst. Skulle jag lägga en timma för att för 100 gången förklara vår ekonomi för att sedan få 0.3 istället för tidigare 0.75. Då blev det bankmöte och allt löst. Tar alla banker bort detta så kommer tiden med förhandling plötsligt vara borta och bankernas så kallade konkurrens försvinner ännu mer.

3. G
    Anonym

Konkurrens

Hade ju varit intressant om Konkurrensverket grävt lite i varför listpriserna på i princip samtliga banker är näst intill identiska på alla löptider. Slump? Kanske, kanske inte.

Samtidigt hade jag också velat se lite mer transparens på prissättningen och redovisning upplåningsräntor. SEB var föredömligt tidigare med publiserade upplåningsräntor, men tog bort dessa när det antagligen började bli lite väl pinsamt, 0,15 i upplåningsränta och listpris på kring 2% på 3 månadersräntan var det vid ett tillfälle.

Borde vara krav från Finansinspektionen att alla banker redovisade dessa siffror och satte räntan utifrån dessa i stället för som nu från någonslags hittepå-listpris.