Jag tror problemet var ett resultat av två saker, dels att anhållet satt med toe-in, snarare än toe-out och att klyvkniven är 0,6mm tunnare än klingan och satt i linje med utsida på klingan snarare än insidan. Anhållet är justerat till toe-out 2 tiondelar och klyvkniven är flyttad så den ligger i linjen med insida klingan. Nu blir kanten rak. Jag noterade dock att det finns tendens till att klingan tar i bakkant på den yttre biten nu istället, men det är ju inte så konstigt. Det måste vara på gränsen till omöjligt att få det helt fritt i bakkant med en klyvkniv som är så mycket smalare än klingan.

Tack för alla tipsen!

thomasx skrev:
Jag tror problemet var ett resultat av två saker, dels att anhållet satt med toe-in, snarare än toe-out och att klyvkniven är 0,6mm tunnare än klingan och satt i linje med utsida på klingan snarare än insidan. Anhållet är justerat till toe-out 2 tiondelar och klyvkniven är flyttad så den ligger i linjen med insida klingan. Nu blir kanten rak. Jag noterade dock att det finns tendens till att klingan tar i bakkant på den yttre biten nu istället, men det är ju inte så konstigt. Det måste vara på gränsen till omöjligt att få det helt fritt i bakkant med en klyvkniv som är så mycket smalare än klingan.

Tack för alla tipsen!
Inte säker på hur du menade, men jag tänker mig den yttre biten som den bit du håller på att såga bort från den bit som följer klyvanhålet. Är det så du menar, så nu när du har en svag toe-out så kommer din yttre bit att vara lite närmre klingans bakkant än dess framkant, på grund av att anhållet lämnar klingan lite grand. Därför kommer klingan att nafsa på ytterbiten. En klyvkniv skall inte hindra det.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Inte säker på hur du menade, men jag tänker mig den yttre biten som den bit du håller på att såga bort från den bit som följer klyvanhålet. Är det så du menar, så nu när du har en svag toe-out så kommer din yttre bit att vara lite närmre klingans bakkant än dess framkant, på grund av att anhållet lämnar klingan lite grand. Därför kommer klingan att nafsa på ytterbiten. En klyvkniv skall inte hindra det.

--- Mats ---
Just så.

Jag förstår inte riktigt hur ni tänker för i min värld "läs hjärna" så påverkar inte klyvannhållets vinkel om biten blir konkav eller konvex och det spelar ingen roll om biten tar i framkant eller bakkant klinga. Det ända som händer är att såg spåret blir bredare och kan förstöra biten på något sätt.
Så länge klyvannhållet är plant skall biten man sågar bli parallell oavsett klyvannhållets vinkel.

Mvh Pär H

pär h skrev:
Jag förstår inte riktigt hur ni tänker för i min värld "läs hjärna" så påverkar inte klyvannhållets vinkel om biten blir konkav eller konvex och det spelar ingen roll om biten tar i framkant eller bakkant klinga. Det ända som händer är att såg spåret blir bredare och kan förstöra biten på något sätt.
Så länge klyvannhållet är plant skall biten man sågar bli parallell oavsett klyvannhållets vinkel.

Mvh Pär H
Ja, det kan man tycka.

Men, rent teoretiskt, om anhållet inte är parallellt med klingan, så kommer den sågade biten att förflytta sig sidledes under själva sågningen, då kommer man pressa på klingan åt endera hållet, och resultatet kan nog bli både det ena och det andra. Rent teoretiskt alltså.

thomasx skrev:

Tack för alla tipsen!
Det du bör göra är egentligen att försöka skaffa en bredare klyvkniv alternativt smalare klinga :). Klyvkniven bör då gå jämns med klingans tänder på den sidan som anhållet sitter annars kommer du inte få igenom biten. Och den andra sidan kan vara någon 10-del bredare än klingan om materialet man sågar tillåter det.

Klyvknivens bredd avgörs ju av hur mycket klingans tänder sticker ut på sidan av stommen. d^_^b

Det går bra att använda befintlig klyvkniv och centrera den bakom klingan. Klyvkniven skall förhindra två fenomen:

Att virket pga inre spänningar nyper kring klingans bakkant och kastas upp/mot operatören. Det förhindras även av en centrerad och något smalare klyvkniv, eftersom materalet kommer att nypa på klyvkniven och bara ge klingans tänder någon tiondels grepp i värsta fall.

Det andra fenomenet som skall förhindras är att den nyss avsågade biten vrids in i klingans bakkant, greppas av tänderna och kastas mot operatören. Även detta fenomen blir odramatiskt med en centrerad klyvklinga.

Fördelarna med att centrera klivkniven är att man får de geometriska marginalerna på sin sida, dvs om man siktar på stt centrera så hamnar klyvkniven sannolikt inte utanför klingans tänder. En annan stor fördel är att man kan använda anhållet på båda sidor om klingan. Det förutsätter naturligtvis att man ställer anhållet parallellt med klingan eller ordnar med ett något kilformat tlläggsanhåll på någon sida.

Redigerat:
thomasx skrev:
Ja, det kan man tycka.

Men, rent teoretiskt, om anhållet inte är parallellt med klingan, så kommer den sågade biten att förflytta sig sidledes under själva sågningen, då kommer man pressa på klingan åt endera hållet, och resultatet kan nog bli både det ena och det andra. Rent teoretiskt alltså.
Jag vill minnas att tråden började med ett rent praktiskt problem. Som ju löstes med denna lite långsökta men dock teoretiskt korrekta lösning som följaktligen inte kan vara helt och hållet teoretisk. En faktor som påverkar hur mycket detta gör i praktiken är klingan självt samt dess upphängning.

Ett sätt att bevisa att det inte är rent teoretisk är att igen såga av två skivbitar, nu med klyvanhållet rätt inställt. Vi vet redan att resultatet numera är två räta bitar. Men istället för att lägga två sågade sidor från innanför klyvanhållet jämte varandra, lägga två avsågade sidor från "yttersidan" (den spillbit som sågas av) jämte varandra. Om sågningen av yttersidorna avbryts när de klyvs från materialet man sågar (direkt efter de passerat sågklingas framkant) kommer de att vara ojämna i sidan. Precis som innan, ingen stor skillnad, men synlig om man lägger två bitar jämte varandra. Nu inte som en konkav böj utan som ett jack, och mest synligt från ovansidan av biten (där klingans tänder kommit åt under en längre sträcka än på undersidan).

Med en justersåg kan man fortsätta så även ytterbiten sågas av mot bakkanten av klingan, utan justersåg kan man inte det. Så samma klinga utan justersåg ger en rak och en ojämn kant (små skillnader dock och bara på den sträcka som motsvarar klingans avstånd från framkant till bakkant).

--- Mats ---

Ja, teori och praktik är ju ofta nära knutna till varandra ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.