SF2000 har ju ett justerbord/justeranslag. Blir det samma fenomen om du sågar med justerdelen, i stället för längs längdanhållet?

prototypen skrev:
Om det nu inte är skivan som slagit sig då måste klingan såga ett bredare spår mitt på skivan.

Är det fel på sidoanhållet så blir det ett krokigt snitt som ändå kommer att ligga tätt mot varandra.
Man kan titta på den uppåtgående delen av klingar, river den loss en massa spån.

Protte
Samma tankegång som jag hade. Och efter att sett alla inläggen uteslöt jag skivan. Det enda jag kunde komma på då var det mest långsökta, att sågklingan faktiskt böjer sig, det vill säga tvingas böja sig.

Det gör den om anhållet pressar biten mot sågen (toe-in) eller om biten ligger fastspänd på justerdelen och den i sin tur driver en toe-out, eller om man pressar hårt mot anhållet som har en toe-out.

Det speciella med toe-out vore sedan att klingan pressas i sidled av den ännu icke avsågade skivbiten, pressande mot den del av klingan där det inte finns tänder (mittenpartiet). När man sedan når änden av biten, sågas den skivbiten loss och därmed pressar den inte längre på klingan, varvid klingan rätar upp sig och slutet av biten sågas rätt igen (fast när den passerar klingans bakre del eftersom det är enda stället tänderna når den).

Jag vet, långsökt, men om vi nu utesluter skivbiten och allt annat som uteslutits är det endast det långsökta kvar.

--- Mats ---

Redigerat:
Då jag verkar lite trögtänkt och verkar ha fastnat i en lösning medan alla andra har en annan lösning, blir det enligt variant A eller B?

• Såg2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kollat att klyvkniven sitter i linje med sågbladet? Den kan ju anars tvinga sågsnittet åt sidan.
/B

Helt klart sågas det även i bakkant på klingan. Jag har justerat anhållet och det är så rakt som det bara går att mäta, inom en halv tiondel från fram till bakkant på klingan.

Jag noterade att klyvkniven är 2.9mm och klingan 3.5, det känns skumt. Klyvkniven borde väl vara minst lika tjock som klingan och helst lite tjockare?

Jag justerar alltid in mitt klyvanhåll så att det är tå-ut med ett par tiondelar. Det är alltså lit ebredare på utmatningssidan är på inmatningssidan. Justerbordet sitter på samma sätt så att biten rör sig från klingan i bakkant.
Klyvkniven bör vara samma bredd som klingan, inte bredare. Är den smalare brukar jag justera den så att den ligger i linje med tändernas ytterkant mot klyvanhållet.
/B

Hundra spänn på att det är en slö klinga.

Hur många millimeter är det som mest i skillnad?
Vad ska du bygga?

JOW skrev:
Hur många millimeter är det som mest i skillnad?
Vad ska du bygga?
Frågan "vad skall du bygga" kan knappast påverka hur sågen sågar. Frågan "vad är det för material" hade däremot kunnat relatera till tanken om materialet böjer sig. Måste vara sällsynt att verktygen beter sig olika beroende på vad man tänkt bygga med dem.

På elforum och mjukvaruforum ser man ofta inlägg där någon säger "hur skall jag göra för att det här skall fungera" följt av svar som i grova drag går ut på "du behöver inte göra det du tänkt, gör något annat istället". En svart sekund tänkte jag att samma typ av tankegång kunde ligga bakom frågan hur många millimeter är det mest som skillnad (så lite, då har det i mina ögon ingen praktisk betydelse, fortsätt använda något som inte fungerar som det skall det påverkar inte ditt resultat mycket nog för att jag skall tycka du skall bry dig), men istället kan jag tänka mig att det handlar om att förstå vilka alternativa felorsaker det kan vara beroende på hur stor avvikelsen är. Om avvikelsen är en halv millimeter per bit från det raka snittet är det en ganska liten bit och kan vara relaterat till sågklingan och/eller dess böjning.

Men om det är mer vad tänker du dig då att det kan bero på?

--- Mats ---

ClasseClas
thomasx skrev:
Helt klart sågas det även i bakkant på klingan. Jag har justerat anhållet och det är så rakt som det bara går att mäta, inom en halv tiondel från fram till bakkant på klingan.

Jag noterade att klyvkniven är 2.9mm och klingan 3.5, det känns skumt. Klyvkniven borde väl vara minst lika tjock som klingan och helst lite tjockare?
KOlla så att inte motorvaggan glappar vid belastning och därmed får klingan ur spår.

Ett litet förtydligande för att undvika missförstånd.

De två bitarna på bilden i första inlägget är alltså från två sågningar, bägge de bitarna har gått mellan klinga och anhåll.

Ska testa att såga med släden och se vad det ger, samt justera till ett par tiondelar tå-ut och kontrollera justera klyvkniven. Återkommer med resultaten.

Äntligen en vettig förklaring det är alltså mera åt version B med ytterkanterna raka.

Det är fel på sågen, anhållet ska gå FRÅN klingan så inte biten klämmer mellan anhåll och klinga för då går det snett.
En såg som inte är stabil kör också snett eller så är klingan slö på ena sidan.

Protte

ojsan, bara nyfiken...

Jag tror som bengtn att klyvkniven och klingan inte är 100-i-linje. Känner igen problemet från min gamla klyvsåg, där det visade sig att klyvkniven var svagt vriden. Längst ned var den i linje, men i toppen var den både ur linje och hade vinkelfel.
Efter div bankande, vridande och skimsande, så fick jag till det.... Men man vill ju åt själva träbearbetningen... Metallslöjd och meckande är bara kul till en viss gräns...
/Kilensnickare

Ditt klyvannhåll är konvkavt.

När biten som skall sågas tar i klingan är det som bredast mellan annhåll och klingan. När sedan biten ligger över hela annhållet är det som smallast mellan klingan och annhållet efter som biten ligger an mot annhållets "högsta" punkter.
Det räcker om annhållet har en svacka på 1 tiondel för att det skall märkas

Om man tar av på kanten och klingan är slö så blir kanten man sågade konvex.

Mvh Pär H

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.