På jakt efter vänsterbladad helst nätdriven cirkelsåg.

Har Ryobis batterisystem idag men hört sisådär om deras cirkelsågar. Dessutom har de enbart högerbladade sågar i den starkare klasserna.

Vad jag är ute efter är en stark cirkelsåg så att jag kan kapa reglar och klyva trä utan att motorn stannar. Gärna med bladet på vänster sida för för att kunna kapa enkelt med en snabbvinkel i vänsterhanden. Märken jag hört gott om är Dewalt, Hikoki/Hitachi och Blå bosch.

Har kollat lite på denna:

https://www.bauhaus.se/cirkelsag-de...didYxjsytRVIUAaAtoFEALw_wcB#go-to-description

Har även kollat på Hikoki C6 BU3. Någon med erfarenhet och rekommendation?

M Metago skrev:

[URL='https://www.bauhaus.se/cirkelsag-dewalt-dwe550-qs-55mm-1200w-eldriven[/URL]

Ingen av de där har väl klingan på vänster sida?

• Gilla
Metago
  • Laddar…
Varken Dewalten eller Hikokin du nämner har klingan på vänster sida?

Hur som helst, jag vet inget om Ryobis cirkelsågar, men batteri är vägen att gå enl. mig. Cirkelsågen använder man ju lite överallt (till skillnad mot att stå vid en arbetsbänk) och då är det skönt att slippa en sladd.

Det är också betydligt större risk att råka kapa sladden på en maskin med sladd :)

• Gilla
Metago
  • Laddar…
M Metago skrev:

Har Ryobis batterisystem idag men hört sisådär om deras cirkelsågar. Dessutom har de enbart högerbladade sågar i den starkare klasserna.

Vad jag är ute efter är en stark cirkelsåg så att jag kan kapa reglar och klyva trä utan att motorn stannar. Gärna med bladet på vänster sida för för att kunna kapa enkelt med en snabbvinkel i vänsterhanden. Märken jag hört gott om är Dewalt, Hikoki/Hitachi och Blå bosch.

[länk]

Köpte denna för ett tag sedan
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/verktyg/sagmaskiner/bosch-professional-gks-190/220920.9450/
otippat att hitta den på Net on Net
stark motor och bra djup samt ett trevligt pris
//Johan

• Gilla
Metago
  • Laddar…
The_Lexx The_Lexx skrev:
[länk]
//Johan
Högerbladad. 🙄

• Gilla
Metago
  • Laddar…
The_Lexx The_Lexx skrev:
[länk]
//Johan
1263:- på amazon.se.

• Gilla
Metago
  • Laddar…
The_Lexx The_Lexx skrev:
[länk]
//Johan
Riktigt trevlig nätdriven såg! Synd bara att den inte är vänsterklingad…

M Minimalist skrev:
Varken Dewalten eller Hikokin du nämner har klingan på vänster sida?

Hur som helst, jag vet inget om Ryobis cirkelsågar, men batteri är vägen att gå enl. mig. Cirkelsågen använder man ju lite överallt (till skillnad mot att stå vid en arbetsbänk) och då är det skönt att slippa en sladd.

Det är också betydligt större risk att råka kapa sladden på en maskin med sladd :)
Nej dom är ju enbart bra nätdrivna men inget bra med vänsterklingad OCH sladd… Därför jag frågar efter tips här :)

useless useless skrev:
Ingen av de där har väl klingan på vänster sida?
Fel länk! Uppdaterat nu

M Metago skrev:

[länk]

Om det är för att främst kunna kapa med snabbvinkel du vill ha en vänsterklingad såg är det ju inte svårare än att du behöver hålla rätt på måttet mellan sågens bottenplattas vänsterkant och klingan.

Jag känner mig tryggare med klingan en bit från fingrarna och har nog enbart cirkelsågar med klingan till höger.

• Gilla
Metago
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Om det är för att främst kunna kapa med snabbvinkel du vill ha en vänsterklingad såg är det ju inte svårare än att du behöver hålla rätt på måttet mellan sågens bottenplattas vänsterkant och klingan.

Jag känner mig tryggare med klingan en bit från fingrarna och har nog enbart cirkelsågar med klingan till höger.
Jag gillar att du tänker utanför boxen och vill ge mig ett allternativ till en vänsterklingad såg. Men motorn tar oftast i på snabbvinkelns eftersom den bygger lite på höjden i förhållande till virket. Om du förstår hur jag menar.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
M Metago skrev:
Jag gillar att du tänker utanför boxen och vill ge mig ett allternativ till en vänsterklingad såg. Men motorn tar oftast i på snabbvinkelns eftersom den bygger lite på höjden i förhållande till virket. Om du förstår hur jag menar.
En kapmojäng löser det problemet. 😉

https://www.byggahus.se/forum/threads/saga-rakt-med-handcirkelsag.18811/

Samt att du ser exakt var snittet kommer hamna.

• Gilla
Metago och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
En kapmojäng löser det problemet. 😉

[länk]

Samt att du ser exakt var snittet kommer hamna.
Haha riktigt stiligt! Men då får jag ju inte användning av min snabbvinkel! Föredrar alltid 1 verktyg för många syften istället för tvärtom 😉

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Du kan hålla snabbvinkeln med höger hand..
Jag har både vänster och höger och använder snabbvinkeln med båda.

• Wow
  • Gilla
Metago och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.