2 942 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Konflikt om luftvärmepump får sitt slut hos ARN
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Företag ansåg att det var rimligt att deras produkt inte kunde kopplas via jordfelsbrytaren, ARN håller inte med.
Du kan läsa artikeln här: Konflikt om luftvärmepump får sitt slut hos ARN
Du kan läsa artikeln här: Konflikt om luftvärmepump får sitt slut hos ARN
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Innebär detta att Samsungs värmepumpar är medvetet konstruerade med jordfel?
Annars borde det väl inte vara något problem med jordfelsbrytaren?
Rys
Annars borde det väl inte vara något problem med jordfelsbrytaren?
Rys
Jag tror att det är så här:
- Smärre jordfel finns redan i anläggningen, så VP'n blir det som får bägaren att rinna över
- Tillverkaren säger att den ska anslutas utanför jordfelsbrytaren. det är inget ovanligt och rent generellt är det bättre att ha den typen av pryl på en egen JFB eller 300mA brandskyddsbrytare.
- Installatören hamnar i ett moment-22 eftersom elsäkerhetsreglerna säger att den ska anslutas över JFB, men tillverkaren friskriver sig ansvar genom att säga att den inte ska det.
Lösningen hade varit en separat JFB för VP'n. Eventuellt en med 300mA utlösingsström.
Sen kan det ju så klart vara nåt fel på just den VP'n så att den på egen hand löser en 30mA JFB, men i så fall hade man väl bytt ut den mot en ny?
- Smärre jordfel finns redan i anläggningen, så VP'n blir det som får bägaren att rinna över
- Tillverkaren säger att den ska anslutas utanför jordfelsbrytaren. det är inget ovanligt och rent generellt är det bättre att ha den typen av pryl på en egen JFB eller 300mA brandskyddsbrytare.
- Installatören hamnar i ett moment-22 eftersom elsäkerhetsreglerna säger att den ska anslutas över JFB, men tillverkaren friskriver sig ansvar genom att säga att den inte ska det.
Lösningen hade varit en separat JFB för VP'n. Eventuellt en med 300mA utlösingsström.
Sen kan det ju så klart vara nåt fel på just den VP'n så att den på egen hand löser en 30mA JFB, men i så fall hade man väl bytt ut den mot en ny?
Medlem
· Stockholm
· 1 396 inlägg
Frekvensstyrd motor?
Skulle kunna vara, nu tror jag egentligen inte det, men att den har en egen strömstabiliseringsfunktion inbyggd för att kunna monteras även där strömmen är ojämn.
Jämför man funktionen med en UPS (Uniterrupted Power Supply), så gör den så att om det kommer spikar, släpper den ut differensen mellan toppen och vad det ska vara på jord. Eller, en del är konstruerade så i alla fall.
Jag skulle ta det som en signal att kontrollera kvalitén på elmatningen eller elinstallationen. I alla fall om det kunde styrkas att den hade en egen stabiliseringsfunktion. Är strömmen ojämn så kommer man riskera att diverse elutrustning i huset går sönder.
Nu är min erfarenhet inte VP, utan UPSer då jag jobbar med servrar dagligen, så detta är bara gissningar.
Jämför man funktionen med en UPS (Uniterrupted Power Supply), så gör den så att om det kommer spikar, släpper den ut differensen mellan toppen och vad det ska vara på jord. Eller, en del är konstruerade så i alla fall.
Jag skulle ta det som en signal att kontrollera kvalitén på elmatningen eller elinstallationen. I alla fall om det kunde styrkas att den hade en egen stabiliseringsfunktion. Är strömmen ojämn så kommer man riskera att diverse elutrustning i huset går sönder.
Nu är min erfarenhet inte VP, utan UPSer då jag jobbar med servrar dagligen, så detta är bara gissningar.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Märkligt!
Och märkligt att vissa vill relativisera problemen.
I mitt hus är allt kopplat under samma JFB, och stallet har sin.
Men jag har ju en Mitsubishi Electric L/L-VP, om det nu skulle göra någon skillnad.
Och märkligt att vissa vill relativisera problemen.
I mitt hus är allt kopplat under samma JFB, och stallet har sin.
Men jag har ju en Mitsubishi Electric L/L-VP, om det nu skulle göra någon skillnad.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Nja, de placerar man mellan fas och nolla så att man "kortsluter bort" spänningsspikar, oftast används varistorer.A AndersMårtensson skrev:Skulle kunna vara, nu tror jag egentligen inte det, men att den har en egen strömstabiliseringsfunktion inbyggd för att kunna monteras även där strömmen är ojämn.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur illa är det att starta och stoppa luftvärmepump med strömbrytare?
Värmepumpar -
Luftvärmepump i dåligt isolerat sommarhus - värt det?
Värmepumpar -
Ljudisolera buller från luftvärmepump (inomhusdel)
Värmepumpar -
Värmepumpsberedare i hus som värms av luftluftvärmepump?
Värmepumpar -
Luftvärmepumpar som tappar effekt.
Värmepumpar