46 064 läst ·
124 svar
46k läst
124 svar
Konflikt med hantverkare
Självklart kan jag ha fel, men visst om man skall stämma någon får man göra det själv.
Är det däremot så att man inte kommer överens parterna emellan via KFM så går det till T för vidare behandling om man inte själv drar tillbaka det. Dessutom är det så att man författar sin skrivelse till T men skickar den till KFM.
Är det däremot så att man inte kommer överens parterna emellan via KFM så går det till T för vidare behandling om man inte själv drar tillbaka det. Dessutom är det så att man författar sin skrivelse till T men skickar den till KFM.
När det gäller KFM och Tingsrätten så fungerar det tydligen så att när vi har bestridit betalningsföreläggandet från KFM så anses ärendet tvistigt och ingenting som KFM längre hanterar. De skickar då vårt bestridande till entreprenören, tillsammans med en blankett där han få välja om han vill att KFM skickar ärendet vidare till Tingsrätten eller ej. Kryssar han där i ja, så skickas det dit som en vanlig stämningsansökan.
Vår entreprenör valde att KFM skulle skicka det vidare, men valde dessutom att själv ansöka om att försätta oss i personlig konkurs, som ett separat mål så att säga.
Tänk vad man lär sig, jag hade ingen koll på hur KFM fungerade tidigare.
Vår entreprenör valde att KFM skulle skicka det vidare, men valde dessutom att själv ansöka om att försätta oss i personlig konkurs, som ett separat mål så att säga.
Tänk vad man lär sig, jag hade ingen koll på hur KFM fungerade tidigare.
Dock inget jag skulle lita på.tripptrapp skrev:
Det är nog bara att förbereda sig som att det kommer bli förhandling.
Dvs, välj ut de saker ni ska föra fram, inga (juridiska) oväsentligheter, utan bara hårda fakta som rör själva tvistemålet.
Vad som bestämts, vad som lovats, vad för besiktningsanmärkningar det finns och sånt.
Plocka fram alla bevis som stöder er version. Slipa fram ert mål ordentligt, så ni är sakliga och trovärdiga samt har gott på fötterna när det kommer till bevis.
Sen funderar ni på vad motparten kan tänkas komma med, fundera på hur det ska bemötas, ordna fram ev motbevis om det finns sådana redan innan rättegången.
Försök alltså att vara beredda på att möta alla tänkbara utsagor från motparten.
Var sakliga, inte känslostyrda.
För motparten sen fram allt för knäppa/löjliga eller känslosamma saker så är det kanske bäst att inte bemöta det alls, en talande tystnad är ibland bättre. Men det gäller ju att det är uppenbara tokigheter, annars kan det ju givetvis plötsligt vägas in i rättens domskäl.
Ja, KFM är bra, och hjälpsamma. Men det är klart, man vill ju inte hamna i klorna på dem från fel hållcecar33 skrev:
Innan huvudförhandligen blir det ett möte mellan parterna där domaren försöker förstå ärendet och har som mål att se om det inte går att göra en förlikning. Kommer ni överens skrivs ett domslut med det ni överenskommit och brukligt med tillägget att allt vad gäller denna tvist härmed är utagerat och ingen därför kan komma att kräva något ytterligare.
Det du beskriver är hur det går till vid ett vanligt tvistemål, gäller det verkligen för en personlig konkurs? Det finns liksom inget att förlikas kring eftersom en konkurs förutsätter att skulden är fastställd.Hemmakatten skrev:Innan huvudförhandligen blir det ett möte mellan parterna där domaren försöker förstå ärendet och har som mål att se om det inte går att göra en förlikning. Kommer ni överens skrivs ett domslut med det ni överenskommit och brukligt med tillägget att allt vad gäller denna tvist härmed är utagerat och ingen därför kan komma att kräva något ytterligare.
Vilket den inte är i detta fallet varför det hela inte ens borde nåt förhandling, men det har vi redan avhandlat i tråden...
Jo, du har rätt att förfarandet gäller vid tvistemål. Tänkte inte på att det gällde en konkurs. Men nog borde domaren vilja träffa parterna innan huvudförhandlingen för att gå igenom målet och för att kanske få företaget att dra tillbaka sin konkursansökan.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Eftersom firman inte bör ha kunnat visa för rätten att de har en giltig fordran, så borde det inte ens gå till en förberedande förhandling.
Så, senaste nytt är att entreprenören har återkallat konkursansökan under eftermiddagen idag (förhandlingen skulle ha varit på måndag förmiddag). Nu hoppas vi på att han kan tänka sig att träffa oss och istället för att prata konkurs svara på de frågor vi har kring kostnader och fakturor. Både han och vi bör ju plötsligt ha fått en lucka i kalendern på måndag förmiddag, tänker jag... 
Gött! 
Kom nu bara ihåg att lägga till de kostnader ni haft för deras KFM och konkursansökningar på era krav på dem.
Du kan ju också hälsa dem att ni har blivit oroliga att de är på obestånd och därför avser att lämna in en konkursbegäran mot dem om inte detta löser sig omgående
Kom nu bara ihåg att lägga till de kostnader ni haft för deras KFM och konkursansökningar på era krav på dem.
Du kan ju också hälsa dem att ni har blivit oroliga att de är på obestånd och därför avser att lämna in en konkursbegäran mot dem om inte detta löser sig omgående
Ja, det är skönt att slippa, men vad ska jag nu göra med alla fina bankpapper som bedyrar hur solida vi är? 
Nåja, vi kommer inte att lämna in några ekonomiska krav, det blev inte en så stor summa att den är värd att bråka om. Vi vill ju bara komma fram till en lösning på eländet och om vi dessutom när allt är klart kan känna att vi faktiskt har hållit en god ton och varit skapligt trevliga och tillmötesgående genom hela processen, så känns det rätt bra. Så nej, vi bjuder på det.
Nåja, vi kommer inte att lämna in några ekonomiska krav, det blev inte en så stor summa att den är värd att bråka om. Vi vill ju bara komma fram till en lösning på eländet och om vi dessutom när allt är klart kan känna att vi faktiskt har hållit en god ton och varit skapligt trevliga och tillmötesgående genom hela processen, så känns det rätt bra. Så nej, vi bjuder på det.
Föga förvånande så blev det inget möte med hantverkaren idag. Vi föreslog att träffas på den utsatta tingsrätts-tiden, men istället på hans kontor, så att han får visa och förklara vilket material och vilka timmar han har fakturerat, men ingen respons och han svarar inte i telefonen.
Börjar fundera på om det är läge att anmäla honom för bedrägeriförsök snart, och varför inte för trakasserier dessutom...
Börjar fundera på om det är läge att anmäla honom för bedrägeriförsök snart, och varför inte för trakasserier dessutom...
