Status
Inte öppen för fler kommentarer.
gaidin skrev:
På vilket sätt menar du att TS millimeterstyrt målaren?
Det är min tolkning av TS originalinlägg.

Vad gäller nyckel tillgång: Om jag anlitar en hantverkare, då vill jag anlita en som jag har goda referenser på. och då litar jag på vederbörande tillräckligt för att dela ut en nyckel. Ev. larmstrul ser jag som mitt problem, på samma sätt som om det är en släkting som tillfälligt lånar huset, och råkar falskutlösa eller glömma larmet. En hantverkare som systematiskt missar att larma på/av lär inte ha de bra referenser jag vill se. Men enstaka missar och olycksfall får jag ta.

Skulle jag inte lita på en person tillräckligt för att låna ut en nyckel, så skulle jag inte heller lita på att det görs ett bra arbete, med andra ord då skulle jag inte anlita den personen.

Sedan skulle jag kanske undvika att skylta med alla Picasso originalmålningarna...

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
b8q skrev:
Där hade det ju varit utmärkt med lite bättre kommunikation från hantverkarens sida i förväg: "Jag tänker göra så här.... och det kan leda till att det uppstår bubblor, men du behöver inte oroa dig, för det tänker jag lösa så här..."
Ja eller så hade ju kanske kunden kunnat kommunicera med mig om det nu är hon som har något hon undrar / är orolig över innan hon river ner hela mitt jobb? Precis som jag kommunicerar med mina kunder om jag har något jag undrar över. För mig låter de helt sjukt att jag ska behöva förklara varenda steg i mitt arbete utan att jag blir tillfrågad... Jag som jobbar med det tänker inte ens på att vissa saker kanske verkar knepiga för kunden och behöver förklaras. Dessutom var detta i en hyreslägenhet och jag var uppdragsgivare till fastighetsägaren och inte den inneboende, som jag inte träffade på spec. ofta. Däremot hade hon mitt tel. Och hade kunnat ringa mig utan att det varit några större besvär för henne. Fastighetsägaren hade iaf full förståelse när jag förklarade läget och frågade om jag ska göra om köket igen och sa att jag då kommer debitera timmar för det utöver den kostnaden vi redan kommit överens om.

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte om ni konsumenter som hela tiden hånar "hantverkare" som gör bedömningen att det här jobbet är jag hellre utan, räknar mig dit. (jag skrev lite igår). Jag är inte hantverkare, men har haft byggföretag i snart 30 år och var tidigare arbetsledare och platschef. Det ni inte verkar förstå, är att om "hantverkaren" som har eget företag gör bedömningen att den här kunden är en sådan som jag får problem hos, så behöver han inte ta jobbet. Ni verkar tro att "hantverkaren", enbart ska vara glad att han har jobb. Det är en del av anledningen till att man startar eget, att man ska slippa ta diskussioner med lekmän som inte förstår hur branschen fungerar.

• Gilla
larsbj och 2 till
  • Laddar…
Det är hantverkarens marknad i Sverige, helt klart. Efterfrågan är mycket större än utbudet, vilket leder dels till att hantverkare kan välja vilka jobb de vill ta, dels till att en stor andel oseriösa utövare etablerar sig.

MathiasS skrev:
Ja lite upphakad är jag och det beror på att jag tror att skälen till att hantverkaren i detta fall backade ur är helt andra än vad "ni hantverkare" framställer som det stora problemet. Som sagt, jag skiter i om någon vill köra lite svart (det skulle jag också göra)
Men släpp det där med svart nu, inget av vad TS skrivit ger vid handen att så skulle vara fallet. Jag tycker TS krånglat till detta helt i onödan, och jag stöttar hantverkaren som tog sitt pick och pack och drog till nästa kund. Men. Jag tror inte att TS är en dumskalle, (bara en velepelle och kontrollfreak) och knappast att han skulle sätta en svart uppgörelse på print. Har du verkligen fått den uppfattningen av TS, den försiktige generalen som ser spöken överallt. Nä, ge dig nu om din teori om svartjobb. Firman är dessutom uthängd av TS så det blir taskigt av dig att sitta och spekulera om något du inte känner till. Du är dessutom relativt ensam om den här teorin, har blivit motsagd av flera andra skribenter.

• Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
P
Jag lämnar ALDRIG ut min nyckel. Aldrig, aldrig, aldrig utom till mina vuxna barn. Varför är en hantverkare så påstridig? Det verkar vara skumt tycker jag. Vill han fuska med tiderna, jobbet eller materialåtgången?

S
Johnsson 56 skrev:
Jag vet inte om ni konsumenter som hela tiden hånar "hantverkare" som gör bedömningen att det här jobbet är jag hellre utan, räknar mig dit. (jag skrev lite igår). Jag är inte hantverkare, men har haft byggföretag i snart 30 år och var tidigare arbetsledare och platschef. Det ni inte verkar förstå, är att om "hantverkaren" som har eget företag gör bedömningen att den här kunden är en sådan som jag får problem hos, så behöver han inte ta jobbet. Ni verkar tro att "hantverkaren", enbart ska vara glad att han har jobb. Det är en del av anledningen till att man startar eget, att man ska slippa ta diskussioner med lekmän som inte förstår hur branschen fungerar.
Exakt. Hantverkaren behöver inte vara "tacksam för varje kund som vill ha hans tjänster", om hantverkarens magkänsla säger att den här kunden blir det problem hos och han har beläggning nog för att neka jobbet utan konsekvenser för sig själv så ser jag det som rent idiotiskt att ta jobbet iallafall.

Jag får magkänslan av TS första inlägg att den här kunden KAN det blir en massa problem hos, det kan vara allt från en kund som gnäller för man råkat gå på gräsmattan som han vårdar bättre än sina egna barn till att det råkade bli ett färgstänk på asfalten. Kan man så nekar man kunder som man får dålig magkänsla av, kunden har ingen rätt till hantverkarens tjänst och hantverkaren har ingen skyldighet att utföra jobb åt kunden.

• Gilla
xdigger och 3 till
  • Laddar…
S
Porsvant skrev:
Jag lämnar ALDRIG ut min nyckel. Aldrig, aldrig, aldrig utom till mina vuxna barn. Varför är en hantverkare så påstridig? Det verkar vara skumt tycker jag. Vill han fuska med tiderna, jobbet eller materialåtgången?
Du verkar inte veta hur målare arbetar. Många målare har 3-4 jobb på gång samtidigt som de åker fram o tillbaks till varje dag, pga. torktider. För att detta ska flyta på får han aldrig mötas av en låst dörr och en kund som inte svarar i telefon.

Jag som elektriker kräver aldrig nyckel då det väldigt sällan behövs då man ofta kör klart hela jobbet i ett svep. Men jag har full förståelse för målare som behöver "friheten" en nyckel ger.
Men nej, dom har givetvis ingen rätt att kräva nyckel, lika lite som kunden har rätt att kräva att hantverkaren ska utföra jobb hos sig.

• Gilla
Ulric och 5 till
  • Laddar…
b8q skrev:
Det är hantverkarens marknad i Sverige, helt klart. Efterfrågan är mycket större än utbudet, vilket leder dels till att hantverkare kan välja vilka jobb de vill ta, dels till att en stor andel oseriösa utövare etablerar sig.
Ja, men det är väl så det alltid har varit. Vi som kan jobbet är efterfrågade och kan säga ifrån till dem vi bedömer som jobbiga? Vi känner inte till de oseriösa och har svårt att förstå ert resonemang. Ett annat problem i den här branschen är ju att 50 % av befolkningen tycker att de kan måla, tapetsera, spika bräder osv (hur svårt kan det vara), så de fattar inte att byggnadsarbete är lika mycket värt som deras. Jag är säker på att de flesta här aldrig skulle acceptera att det kom in lekmän till era jobb och talade om hur ni borde sköta det.

Redigerat:
  • Gilla
Anna1984 och 1 till
  • Laddar…
Här i Tyskland, i alla fall där jag bor, är det mycket vanligt att låna ut nyckeln. Det skulle aldrig funka för mig om jag behövde hålla mig hemma när hantverkare är i farten.

• Gilla
Anna1984 och 2 till
  • Laddar…
Porsvant skrev:
Jag gör omvänt, lämnar alltid ut nyckel till hantverkare (som jag skrev i ett tidigare inlägg). Kan jag inte lita på hantverkaren och/eller hantverkaren på mig så då ska vi inte göra några affärer med varandra.
Bara vid småjobb på nån timme där jag har möjlighet att vara hemma så lämnar jag inte ut nyckeln, mest för att hantverkaren inte ska behöva åka till jobbet och hämta och lämna tillbaka nyckeln, tid som jag naturligtvis får betala för.
Jag har inte tid att vara hemma och passa på hantverkare, jag måste sköta mitt jobb. Kan inte både förlora inkomst och betala hantverkaren. Vill jag ha nåt gjort så måste jag lita på dom hantverkare jag anlitar. Det har fungerar för mig utan problem i över 30 år. Men var och en måste göra sin bedömning.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Ser att mitt inlägg från i morse blivit raderat...?

Varför kan man undra?

Har dessutom tänkt mycket på denna tråd idag på jobbet...

Varför lämnar trådskaparen ut namnen på företaget i Motala som omnämns i tråden?
Massa beskyllningar om svartjobb och det ena efter det andra...

Jag tänker ta kontakt med personen på detta företag så får vi se vad dom anser om trådskaparens resonemang, och, andra personers tal om att företaget ville jobba svart...

Med andra ord, en förtalskampanj som borde polisanmälas...

• Gilla
Robert63 och 4 till
  • Laddar…
Johnsson 56 skrev:
Jag är säker på att de flesta här aldrig skulle acceptera att det kom in lekmän till era jobb och talade om hur ni borde sköta det.
Den som är professionell, oavsett yrke, tar intryck från det som vid en första anblick verkar vara en lekman och försöker bli bättre. Jag tycker det är ofta man kan hitta nya infallsvinklar på saker från helt andra branscher och sådan, Johnsson, är ni hantverkare generellt dåliga på.

Dessutom är det ju så att många inte bara tycker att dom kan måla och spika, dom kan det också, i varierande utsträckning (och det gäller i synnerhet tvärsnittet av befolkningen som hänger här). Slutresultatet brukar tillochmed bli rätt bra, kanske lika bra som när du gör det, men det tar längre tid.

Sedan finns det förstås dom som tycker dom kan, men egentligen inte kan....:)

Som svar på TS första inlägg. Som hantverkare så hade jag dragit fortare än en avlöning i Januari, anledning? Går inte få ihop tiden med allt krångel, mycket tid som går till spillo till en massa strunt för ett så pass litet jobb. Jag förstår om man vill ha en massa avtal och tjafs när det är ett STORT jobb, men ett sånt här litet jobb? Nej, då får man nog allt vara lite smidigare.

• Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.