58 170 läst ·
352 svar
58k läst
352 svar
Konflikt med hantverkare - Vad tycker ni ?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag såg nån annan nämna detta också, och jag finner det ett konstigt argument.henkop skrev:
Mig veterligen kan en telefon användas mer än en gång. (;
Det nämns inget om en avtalad telefontid då TS garanterat ska svara. Det är inte en otänkbar tanke att hantverkaren prövar att ringa en gång till lite senare.
Vad menar man egentligen när man säger att "kunden svarar inte i telefon"? Skulle det omintetgöra kontraktet då? Om en kund inte svarar vid ETT telefonförsök, ger det då hantverkaren rätt att göra som han vill?
Lite reson får man väl ändå ha, tycker jag. Precis som att en hantverkare är upptagen och inte kan svara i telefon hela tiden kan även icke-hantverkare vara upptagna.
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Tompaah, jag tyckernog att en hantverkare som har ca 1 timmes framförhållning och somdet blir problem med kan man lika väl vara utan...
Medlem
· Östergötland
· 610 inlägg
Det är väl inte "hantverkaren" som har sagt "kunden svarar inte i telefon", däremot stämmer det att hantverkaren har rätt att göra som han vill.Reyhn skrev:Jag såg nån annan nämna detta också, och jag finner det ett konstigt argument.
Mig veterligen kan en telefon användas mer än en gång. (;
Det nämns inget om en avtalad telefontid då TS garanterat ska svara. Det är inte en otänkbar tanke att hantverkaren prövar att ringa en gång till lite senare.
Vad menar man egentligen när man säger att "kunden svarar inte i telefon"? Skulle det omintetgöra kontraktet då? Om en kund inte svarar vid ETT telefonförsök, ger det då hantverkaren rätt att göra som han vill?
Lite reson får man väl ändå ha, tycker jag. Precis som att en hantverkare är upptagen och inte kan svara i telefon hela tiden kan även icke-hantverkare vara upptagna.
Och? Skulle det vara en dålig sak?Robert63 skrev:
Råd & Rön gör så hela tiden i sin Svarta Listan.
Tvärtom är det en bra sak att folk kan få så mycket information som möjligt om en hantverkare innan man ingår avtal. Konsumenten är alltid den svagare parten trots att konsumenten har många rättigheter och hantverkaren har skyldigheter. I min erfarenhet är det mycket svårt som konsument att hävda sig mot en hantverkare, hur rätt man än har. Därför är det bra om man redan från början kan undvika hantverkare man inte är kompatibel med. Jag skriver "kompatibel", för hantverkaren i fråga är inte nödvändigtvis "dålig", men han passar kanske inte alla kunder och det vill man som kund veta innan det är för sent.
Är det inte av den anledningen man skriver avtal? Dvs, man avtalar innan om vad som ska göras och ev hur det ska göras om det finns speciella önskemål kring utförandet. Med avtalet klart är det ju lätt att avfärda "lekmän" som jiddrar i efterhand?Johnsson 56 skrev:
Medlem
· Östergötland
· 610 inlägg
Vi får väl hoppas att Råd o Rön har lite mer erfarenhet än vad TS har. Bara för att han har ett sätt som ingen normal entreprenör skulle vilja göra ett jobb hos, så har han väl inte tolkningsrätt?Reyhn skrev:Och? Skulle det vara en dålig sak?
Råd & Rön gör så hela tiden i sin Svarta Listan.
Tvärtom är det en bra sak att folk kan få så mycket information som möjligt om en hantverkare innan man ingår avtal. Konsumenten är alltid den svagare parten trots att konsumenten har många rättigheter och hantverkaren har skyldigheter. I min erfarenhet är det mycket svårt som konsument att hävda sig mot en hantverkare, hur rätt man än har. Därför är det bra om man redan från början kan undvika hantverkare man inte är kompatibel med. Jag skriver "kompatibel", för hantverkaren i fråga är inte nödvändigtvis "dålig", men han passar kanske inte alla kunder och det vill man som kund veta innan det är för sent.
Ja det är en dålig sak eftersom man såhär på ett forum inte kan avgöra om den som väljer att sänka en person publikt faktiskt har rätt i sak eller är en fullfjädrad dåre.
Frågor på det?
Frågor på det?
Jag vet inte om det var en hantverkare som sa det, men det är orelevant. Resonemanget är ändå intressant.Johnsson 56 skrev:
Då både min hypotetiska fråga och ditt svar är så öppet för tolkning så svarar jag inget på ditt svar om att hantverkaren får göra som han vill, då det bara kommer att leta till mer off-topic.
Råd&Rön har lite mer att luta sig emot än vad TS har i sitt subjektiva tyckande. Så den jämförelsen kan kvitta.Reyhn skrev:
Och där kom ett höftskott från en som inte läst trådenseniorkonsult skrev:
Medlem
· Östergötland
· 610 inlägg
Jag har aldrig haft en entreprenad utan att skriva avtal????erkka skrev:
Medlem
· Östergötland
· 610 inlägg
En advokat? Hantverkaren har alltid rätt att dra sig ur, trodde du att de är livegna?Reyhn skrev:
Råd & Rön baserar sina listor på inkomna fall hos Konsumentverket, d.v.s. praktiska fall där det tyvärr är alltför långt gånget för konsumenten. Precis det jag menar kunde undvikits.Johnsson 56 skrev:
Detta tolkar jag som att du påstår att bara för att en individ gör på ett annat sätt än du vill att det ska göras på, så har han inte längre några rättigheter? Jag skulle vilja påstå att i just Sverige är vi noga med att främja individens rätt till sin egen åsikt.Johnsson 56 skrev:
Medlem
· Östergötland
· 610 inlägg
Hahaha, vilka stollar. Jag lägger nerReyhn skrev:Råd & Rön baserar sina listor på inkomna fall hos Konsumentverket, d.v.s. praktiska fall där det tyvärr är alltför långt gånget för konsumenten. Precis det jag menar kunde undvikits.
Detta tolkar jag som att du påstår att bara för att en individ gör på ett annat sätt än du vill att det ska göras på, så har han inte längre några rättigheter? Jag skulle vilja påstå att i just Sverige är vi noga med att främja individens rätt till sin egen åsikt.
Vet inte hur jag ska tolka ditt svar egentligen... Mycket av denna tråd handlar ju om att många upplever TS som krånglig och besvärlig då han ville ha ett avtal, därav ska målaren tacka nej till uppdraget. Du nämnde ju att lekmän ofta klampar in o talar om hur jobbet ska skötas, vilket föranledde mitt svar att sådant kan undvikas mha ett avtal.Johnsson 56 skrev:
Det är lite svårt att utläsa om "personen" du nämner syftar på hantverkaren eller på TS.Snål-Jocke skrev:
Det är ungefär lika många här som verkar vilja "sänka" TS som hantverkaren. Men det kan kvitta, för om man ska ta med sig något värdefullt från denna tråden så är det att alla får bilda sig sin egen uppfattning. TS har uppenbarligen rätt i saken utifrån hans synpunkt, vilket är helt OK. Hantverkaren har säkert en helt annan syn på saken, vilket också är helt OK. TS frågade bara om forumets medlemmars åsikter, inte om stöd för att bannlysa en viss hantverkare.