58 523 läst ·
352 svar
59k läst
352 svar
Konflikt med hantverkare - Vad tycker ni ?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja lite upphakad är jag och det beror på att jag tror att skälen till att hantverkaren i detta fall backade ur är helt andra än vad "ni hantverkare" framställer som det stora problemet. Som sagt, jag skiter i om någon vill köra lite svart (det skulle jag också göra) men det är inte juste att framställa TS som en krångelkund när det egentligen handlade om att hantverkaren tänkte att han skulle kunna ha ett litet flexibelt sidouppdrag utan avtal etc (att det då blir svart är egentligen sekundärt).
Det är ok att man har olika förväntningar på uppgörelsen, men detta gör inte kunden till krånglig. Ej heller gör det hantverkaren till en pellejöns, det är bara beklagligt att det behövde gå så långt att färgburkarna stod i farstun innan parterna insåg att den ena ville handskaka och den andra ville ha ett avtal.
Nu är det flera hantisar som sagt "jag skulle inte heller ta detta uppdrag" och då skulle jaga vilja veta varför i detalj, därav inlägget du citerat ovan, det har inte så mycket med svart att göra.
Det är ok att man har olika förväntningar på uppgörelsen, men detta gör inte kunden till krånglig. Ej heller gör det hantverkaren till en pellejöns, det är bara beklagligt att det behövde gå så långt att färgburkarna stod i farstun innan parterna insåg att den ena ville handskaka och den andra ville ha ett avtal.
Nu är det flera hantisar som sagt "jag skulle inte heller ta detta uppdrag" och då skulle jaga vilja veta varför i detalj, därav inlägget du citerat ovan, det har inte så mycket med svart att göra.
Mycket bra sammanfattning!MathiasS skrev:
Den här tråden visar mycket tydligt, varför det är så otroligt bökigt med hantverkare i Sverige.
Fullt normala krav från en kund är helt oacceptabelt för hantverkarna. Minsta lilla grej som inte är till belåtenhet, så blir det sura miner. Det påminner mig lite om när barnen var små, faktiskt.
Jaa ja, kan man inte hantera krångliga kunder som hantverkare så får ni väl låta bli att ta såna jobb då. Om en hantverkare krånglar så tar jag en annan hantverkare, så enkelt är det.
Jag och tjejen ska bygga hus och vi skulle från början ta in snickare på resning av stomme (väggmoduler) och tak, men pga att hantverkarna hade svårt att specificera kostnaderna så väljer vi att bygga själva. Vi tar in hjälp där det finns lagkrav, som el och vvs.
Jag tycker inte alls att TS är en krånglig kund utan snarare en vettig kund som vill undvika trassel i framtiden för både honom själv och hantverkaren.
Jag och tjejen ska bygga hus och vi skulle från början ta in snickare på resning av stomme (väggmoduler) och tak, men pga att hantverkarna hade svårt att specificera kostnaderna så väljer vi att bygga själva. Vi tar in hjälp där det finns lagkrav, som el och vvs.
Jag tycker inte alls att TS är en krånglig kund utan snarare en vettig kund som vill undvika trassel i framtiden för både honom själv och hantverkaren.
Fast det gick inte så långt, TS hade deklarerat det långt tidigare och till och med skickat avtalet till målaren via epostMathiasS skrev:
Målaren blundade för detta, bortsåg ifrån det, och tog inte ens med sig avtalet när han åkte till sin kund. Det säger allt om vem det är som är krånglig, strulig och omöjlig, slösar med tid och allt vad det har hetat i tråden.
Frågeställningen som du presenterar, som nino ifrågasätter, är dock irrelevant för huruvida det var så eller inte i TS fall. Hantverkarna här i tråden kan svara på den utifrån sina egna situationer. Om de inte skulle ta det här jobbet för att det ska vara vitt, så kan de skriva det, eller tvärtom. Eller om det inte var relevant för deras avhopp. Det är bara att svara utifrån sig själv. Frågan är lika giltig oavsett TS och målarens situation. Ändå är det ingen som vill svara. Ingen som vill förklara vad det faktiska problemet är.
Samma sak med min fråga tidigare, den fick också stå utan svar.
"Du skulle utan tvekan kunna tänka dig att lämna din husnyckel till vem som helst av dina kunder, så de kan gå in hos dig när du inte hemma?"
Talande tystnad, kan man säga.
Jag tror absolut inte det är för att han vill ha det svart dom flesta hantverkare som har en registrerad firma vill ha så mycket vita jobb som möjligt... I något fall om kunden verkligen vill ha det svart kanske man kan köra en 50/50. Nu har jag inte sett kontraktet men om det inte är något konstigt kontrakt hade jag gladeligen velat ha ett kontrakt. Anledningen att jag inte velat ta jobbet, är att ts verkar vara väldigt påstridig med kontraktet och nämner det vid varje kontakt dom har, trots att hantverkaren inte säger att han inte vill ha något kontrakt. han vill inte lämna ifrån sig nycklar osv. Då får jag en känsla av att han är väldigt misstänksam av sig, en sån som ska kolla varenda lilla detalj och ofta kan den typen inte förstå att man måste fakturera annat än arbetstiden på plats, klagar på småsaker m.m. Absolut jag generaliserar och ts kanske är rena drömmen att jobba för. Men jag får känslan av att det inte är så och jag tackar hellre nej till ett jobb för mycket än ett jobb för lite... Faktiskt tom om jag skulle ha lite att göra. Såna kunder kan förstöra ens rykte och dessutom klydda med betalning så man inte tjänar något i slutändan... Sen när ts varken vill ge nyckel eller svara i telefon så är det så klart helt kört då tänker man ju direkt att detta jobbet kommer jag med stor sannolikhet gå back på. Det är för många negativa intryck liksom, hade det bara varit nyckeln och en toppenkund annars skiter man ju så klart i vilket, men när man känner att allt bara klyddar med denna personen vill man inte ta på sig jobbet.MathiasS skrev:Ja lite upphakad är jag och det beror på att jag tror att skälen till att hantverkaren i detta fall backade ur är helt andra än vad "ni hantverkare" framställer som det stora problemet. Som sagt, jag skiter i om någon vill köra lite svart (det skulle jag också göra) men det är inte juste att framställa TS som en krångelkund när det egentligen handlade om att hantverkaren tänkte att han skulle kunna ha ett litet flexibelt sidouppdrag utan avtal etc (att det då blir svart är egentligen sekundärt).
Två saker:
Ingen vet här huruvida kunden varit besvärlig eller om det är hantverkaren som varit oseriös, nu har pajkastning uppstått med stöd av tolkningar istället för fakta. Det finns egentligen inte mycket annat att göra än att konstatera att det ibland inte fungerar mellan olika parter, oavsett branch, och Ts har i varje fall valt att hitta en annan hjälp, detta är rätt.
Det andra är att jag inte sett någonstans i denna tråden att hantverkare här tycker att avtal är onödigt, har jag missat något? Vad jag sett är spekulationer om varför den berörde hantverkaren eventuellt inte ville skriva under något.
Ingen vet här huruvida kunden varit besvärlig eller om det är hantverkaren som varit oseriös, nu har pajkastning uppstått med stöd av tolkningar istället för fakta. Det finns egentligen inte mycket annat att göra än att konstatera att det ibland inte fungerar mellan olika parter, oavsett branch, och Ts har i varje fall valt att hitta en annan hjälp, detta är rätt.
Det andra är att jag inte sett någonstans i denna tråden att hantverkare här tycker att avtal är onödigt, har jag missat något? Vad jag sett är spekulationer om varför den berörde hantverkaren eventuellt inte ville skriva under något.
Min arbetsplats är INTE ett kontor. Jag har inte tillgång till datorer, skrivare, fax etc under arbetstid. Allt administrativt arbete får vänta till kvällen/min egentliga fritid. Min arbetstid börjar som regel, då jag tar hammaren i handen, och slutar, då jag lägger den ifrån mig. Men än så vill inte kunder betala för.MathiasS skrev:Ja lite upphakad är jag och det beror på att jag tror att skälen till att hantverkaren i detta fall backade ur är helt andra än vad "ni hantverkare" framställer som det stora problemet. Som sagt, jag skiter i om någon vill köra lite svart (det skulle jag också göra) men det är inte juste att framställa TS som en krångelkund när det egentligen handlade om att hantverkaren tänkte att han skulle kunna ha ett litet flexibelt sidouppdrag utan avtal etc (att det då blir svart är egentligen sekundärt).
Snickare/hantverkare har det ganska fullt upp, om dagarna. Visst arbetar de praktiskt, men det är en jäkla massa att hålla reda på/tänka på. Allt administrativt som dyker upp om dagarna, måste jag dessutom komma ihåg. Jag kan inte göra något åt det förrän efter jobbet. Alla telefonsamtal om ändringar, kontrakt, avtal, bilagor, timrapporter, fakturor, måste jag tänka på. För att först göra något åt, på kvällen.
Att ägna en dag och några timmar då och då åt sådant arbete, är helt okej, när det gäller en nybyggnad/tillbyggnad/stor renovering. Alltså arbeten som sträcker sig över en månad eller så.
Men för en enkel takmålning...
Då behövs inte lika mycket papper som vid ett nytt husbygge, enligt mig?
Nu har jag tagit mig tid att läsa igenom hela tråden och man blir ganska mörkrädd när man läser hur många tänker här om hur allt måste vara på ett just sätt; för annars är det tack o bock för mig o iväg till nästa kund.
Är det ett syndrom på den allmänna förslappningen i samhället som orsakar detta?
Vid minsta motstånd eller så kallat "krångel", nä då orkar man inte och skiter hellre i det. Ev förlorad inkomst kan jag ju täcka upp på nästa jobb där jag tar lite svart (OBS: ironi)...
Nu tillbaks till en fråga som många skrivit mycket om, nämligen att man som kund "förväntas" lämna ut sin husnyckel okontrollerat under en längre tid.
Jag skulle inte ha problem att göra det personligen till någon jag känner eller genom åren fått tillförlit till; men att helt vind för våg ge den till vilken hantverkare som helst; nej det skulle jag inte göra. OCH bemärk att detta handlar inte om att jag direkt tror något ont om denna person, verkligen inte. Det är sunt förnuft.
Nyckelhanteringen måste man kunna ha olika lösningar på, det finns inte alltid ett rätt svar på något.
Hur förväntas man göra exempelvis med hus som är larmat? Ska jag lämna huset olarmat under en längre tid eftersom det kan komma en regnig eftermiddag ev om 2 veckor?
Eller ska jag lämna ut larmkoden till hantverkaren? Vad händer om han glömmer larma på och det blir inbrott sen? Vad händer om han ofrivilligt orsakar en larmutryckning, vem betalar det? Eftersom han inte vill skriva kontrakt där ev denna typ av problem skulle kunna avtalats kring så blir det väl svårt att få hen att ersätta det.
En parallell till detta då jag själv jobbar som konsult inom en helt annan bransch och brukar ibland vara runt till olika företag både i Sverige och i Europa. Vid ett par tillfällen har det hänt att jag varit tvungen att lämna bort min mobiltelefon pga att den har en kamera i sig och man inte vill riskera ev företagsspionage. Om jag skulle ha samma attityd som många i denna tråd har, då borde jag alltså känt mig förnedrad då dom inte litar på mig och bara sagt tack o bock, jag vill inte jobba med er...
Är det ett syndrom på den allmänna förslappningen i samhället som orsakar detta?
Vid minsta motstånd eller så kallat "krångel", nä då orkar man inte och skiter hellre i det. Ev förlorad inkomst kan jag ju täcka upp på nästa jobb där jag tar lite svart (OBS: ironi)...
Nu tillbaks till en fråga som många skrivit mycket om, nämligen att man som kund "förväntas" lämna ut sin husnyckel okontrollerat under en längre tid.
Jag skulle inte ha problem att göra det personligen till någon jag känner eller genom åren fått tillförlit till; men att helt vind för våg ge den till vilken hantverkare som helst; nej det skulle jag inte göra. OCH bemärk att detta handlar inte om att jag direkt tror något ont om denna person, verkligen inte. Det är sunt förnuft.
Nyckelhanteringen måste man kunna ha olika lösningar på, det finns inte alltid ett rätt svar på något.
Hur förväntas man göra exempelvis med hus som är larmat? Ska jag lämna huset olarmat under en längre tid eftersom det kan komma en regnig eftermiddag ev om 2 veckor?
Eller ska jag lämna ut larmkoden till hantverkaren? Vad händer om han glömmer larma på och det blir inbrott sen? Vad händer om han ofrivilligt orsakar en larmutryckning, vem betalar det? Eftersom han inte vill skriva kontrakt där ev denna typ av problem skulle kunna avtalats kring så blir det väl svårt att få hen att ersätta det.
En parallell till detta då jag själv jobbar som konsult inom en helt annan bransch och brukar ibland vara runt till olika företag både i Sverige och i Europa. Vid ett par tillfällen har det hänt att jag varit tvungen att lämna bort min mobiltelefon pga att den har en kamera i sig och man inte vill riskera ev företagsspionage. Om jag skulle ha samma attityd som många i denna tråd har, då borde jag alltså känt mig förnedrad då dom inte litar på mig och bara sagt tack o bock, jag vill inte jobba med er...
Hade ett målarjobb en gång där jag spacklade på tapeten, målade därefter och skulle vänta till nästa dag för att skära av bubblorna som inte lagt sig och Spackla över och måla igen, när jag kommer nästa dag har kunden börjat dra ner tapeten från väggen och säger de såg helt konstigt ut det var bubblor på väggen "du måste ju dra ner tapeten" Har man gett ett fastpris på ett sånt jobb till en sån kund går man back... Samma kund gick och ringade in med blyertspenna varenda lilla dammkorn hon kunde se i släpljus och ville jag skulle åtgärda det... Inget stort jobb direkt dra en gång med slippapper och en gång med rollern. Men varför skulle man vilja jobba hos en sån när det finns gott om folk som blir överlyckliga när dom ser vad man gjort och tackar så mycket för det fina jobbet? Och sedan sprider ett gott rykte om en...
Där hade det ju varit utmärkt med lite bättre kommunikation från hantverkarens sida i förväg: "Jag tänker göra så här.... och det kan leda till att det uppstår bubblor, men du behöver inte oroa dig, för det tänker jag lösa så här..."Palleee skrev:Hade ett målarjobb en gång där jag spacklade på tapeten, målade därefter och skulle vänta till nästa dag för att skära av bubblorna som inte lagt sig och Spackla över och måla igen, när jag kommer nästa dag har kunden börjat dra ner tapeten från väggen och säger de såg helt konstigt ut det var bubblor på väggen "du måste ju dra ner tapeten" Har man gett ett fastpris på ett sånt jobb till en sån kund går man back... Samma kund gick och ringade in med blyertspenna varenda lilla dammkorn hon kunde se i släpljus och ville jag skulle åtgärda det... Inget stort jobb direkt dra en gång med slippapper och en gång med rollern. Men varför skulle man vilja jobba hos en sån när det finns gott om folk som blir överlyckliga när dom ser vad man gjort och tackar så mycket för det fina jobbet? Och sedan sprider ett gott rykte om en...
Så vid ett nytt husbygge räcker det alltså med konsumentverkets avtal, en offert, en ritning samt en tidrapporteringsmall?AG A skrev:
Impressive.
Om det är den inställningen du har till pappersarbete, så kanske det inte är din grej att driva eget. För det ÄR en jäkla massa pappersarbete, även om man har en hantverksverksamhet.
Kan du vänligen länka till det inlägg där det framgår att TS har förstört något av det arbete målaren utfört?Palleee skrev:Hade ett målarjobb en gång där jag spacklade på tapeten, målade därefter och skulle vänta till nästa dag för att skära av bubblorna som inte lagt sig och Spackla över och måla igen, när jag kommer nästa dag har kunden börjat dra ner tapeten från väggen och säger de såg helt konstigt ut det var bubblor på väggen "du måste ju dra ner tapeten" Har man gett ett fastpris på ett sånt jobb till en sån kund går man back... Samma kund gick och ringade in med blyertspenna varenda lilla dammkorn hon kunde se i släpljus och ville jag skulle åtgärda det... Inget stort jobb direkt dra en gång med slippapper och en gång med rollern. Men varför skulle man vilja jobba hos en sån när det finns gott om folk som blir överlyckliga när dom ser vad man gjort och tackar så mycket för det fina jobbet? Och sedan sprider ett gott rykte om en...
För du menar väl inte att bara för att du stött på ett pucko en enda gång, så är alla kunder likadana?