Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S
Hade jag varit någorlunda väl belagd med jobb så hade jag tackat nej till detta jobb, du verkar (säger bara verkar) vara en omständig kund som det kan bli problem med under eller efter jobbet är påbörjat/klart. Skulle avböjt vänligt med bestämt och sagt att jag har andra jobb att göra.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Reyhn och 3 till
  • Laddar…
På all tid denna trådskapare har lagt på denna diskussionstråd hade taket snart varit klart!

Lägg energin på att jobba istället för att tjafsa i timmar om denna hantverkare...

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag är också hantverkare och jag hade inte heller velat jobba hos dig, sådana kunder har inte vi. Tacka gudarna för det.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hammare_GBG skrev:
Jag är också hantverkare och jag hade inte heller velat jobba hos dig, sådana kunder har inte vi. Tacka gudarna för det.
Vad är det som får dig att backa ur?

1. Kunden vill använda hantverkaravtalet, ett skriftligt avtal?
2. Kunden svarade inte i telefonen en gång
3. Du fick ingen egen nyckel
4. "Faktureringsavgift" avskräckte inte kunden från att köra vitt.

• Gilla
Vatthagen och 5 till
  • Laddar…
Vad exakt hjälper det och älta detta?
Alla har ju sina åsikter och TS är ju nöjd med lösningen att söka efter annan hantverkare.
Kan vi inte vara glada för hans skull och kramas lite istället?

• Gilla
Henri och 3 till
  • Laddar…
S
Ej läst tråden mer än några rader- men..

Min erfarenhet av hantverkare är att den pratsamma typen av hantverkare ofta är den som fuskar och man till slut kommer i konflikt med. Den tysta typen gör jobbet perfekt utan problem.

Antagligen är din ursprungliga hantverkare som du genast kom i konflikt med absolut idealisk för arbetet. Helt ärlig, praktisk och med perfekt logistik. Om jag var seriös hantverkare så skulle jag undvika denna typ av uppdrag.

• Gilla
Johnsson 56 och 1 till
  • Laddar…
Förstår att han ej orka ta ett jobb när kunden står och fråga massa saker hela tiden. Dom jobba oftast bäst i ett tomt hus..

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag har raderat personliga påhopp och osakligt tjafs. Rapportera gärna om ni tycker att jag har missat något inlägg. Tack på förhand.

• Gilla
Mickeviking och 1 till
  • Laddar…
Har haft elfima i 48 år.
Skulle vara väldigt försiktig att utföra jobb åt en sådan misstänksam och besvärlig person.

• Gilla
Johnsson 56 och 1 till
  • Laddar…
Jag har läst hela tråden.

Är husägare sen ett par år tillbaka och det börjar snart bli dags att anlita hantverkare och därför dags att lära sig lite hur saker och ting går till.

Tidigare hade jag fördomar. Nu har jag tappat det mesta av hopp. 90% av de hantverkare som skriver i tråden verkar tycka att lekmän är imbeciller som inte förstår hur jobbet ska gå till. Ni har inte tänkt på att lekmän har erfarenhet från andra branscher? Att vägra skriva avtal? En handskakning "det löser vi nog"? Attityder som "Du ska vara glad att jag vill jobba åt dig". "Det här är ett litet jobb så du får dansa efter min pipa". Man blir mörkrädd..

Att ta illa upp och anklaga kunden att han inte litar på hantverkaren för att han inte vill lämna ut nyckeln är rentav obegåvat med tanke på problem som kan uppstå med försäkringar osv om något skiter sig.

Jag tycker trådskaparen har fullt rimliga idéer från början. Jag är väl också en sån där "imbecill" som får leta med ljus och lykta efter en hantverkare som vill jobba åt mig.

• Gilla
andyv och 6 till
  • Laddar…
Bengan 10 skrev:
Har haft elfima i 48 år.
Skulle vara väldigt försiktig att utföra jobb åt en sådan misstänksam och besvärlig person.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Och avslutningsvis, ni som snackar om TS är en krånglig kund - det är skitsnack. När det skiter sig och blir problem så skriver ni själva här på forumet att man ska ha avtal, använda någon med referenser osv. Exakt det som TS gjort här.
Jag kunde inta ha sagt det bättre själv. Man ska ALLTID ha det på papper. Jag skulle inte heller släppa in någon helt okänd hantverkare utan att jag är hemma. Jag behöver inte stå och titta över axeln när han jobbar, men jag vill vara hemma. Det är väl inte konstigt med tanke på hur många oseriösa hantverkare det finns?

• Gilla
Vatthagen och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:

Du har verkligen hakat upp dig på att det är fråga om svartjobb...
TS fick du känslan av att han ville ha det svart?

-----

Jag har haft eget i 7år, 1 gång (i början) kom jag med ett hantverkarformulär den kunden var frågade till varför vi skulle skriva nåt sånt.
Ingen har bett om att vi ska skriva ett men självklart så är jag ju inte motståndare till det.
Då har jag gjort allt från göra smågrejer på mindre än 1 dag till 3xbadrum + 100kvm golvläggning mm

Men visst jag vet att man ska skriva avtal, det är bra för alla parter, jag sköter den mesta kontakten via mail och sms, då får man det "på pränt" iaf.

Det jag vill få sagt är att endel kanske helt enkelt inte är vana med kontrakt (och kanske är rädda för att skriva på nåt) utan tar ett handslag för en överenskommelse.

Nycklar har jag fått på alla jobb, iof så är det mesta dels sportstugor jag jobbar i, ett jobb (privathem) där fick snickarna inte några nycklar men jag fick :)

• Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag kan lätt förstå bådas sits här. Hanvterkaren ville köra detta svart på tid när han hade tid över mellan andra jobb, TS vill ha lite mer ordning och reda och dessutom inte lämna ut en nyckel. Hantverkaren ville ha ett större förtroende än han hunnit göra sig förtjänt av, dessutom.

Ibland är det inte konstigare än att man inte kan mötas i villkor som båda kan acceptera. Det är faktiskt inte så konstigt.

Hantverkaren hade mycket annat att göra och insåg att han inte kunde ta detta som utfyllnad på sina villkor.

Kunden ville göra det VI ALLA säger att man ska göra för att slippa strul, nämligen ha ett avtal och planering. Inget konstigt.

Synd att ni inte fick ihop det, hitta en ny hantverkare som har tid för er och vill jobba på era villkor. Det var säljarens marknad denna gång...

Och avslutningsvis, ni som snackar om TS är en krånglig kund - det är skitsnack. När det skiter sig och blir problem så skriver ni själva här på forumet att man ska ha avtal, använda någon med referenser osv. Exakt det som TS gjort här.
Läs vad TS har skrivit innan. TS är densom är en krånglig kund. Det har inget med kontraktet att göra utan mer med omständigheterna. Kunden svarar ej i telefon, förstår inte att målaren inte kan måla när det inte regnar, har noll förtroende för målaren trots att denna har varit där innan och kunden har varit nöjd med jobbet. Personligen hade jag ALDRIG tagit ett sådant jobb om jag vetat att kunden hade varit så på förhand.

• Gilla
Johnsson 56 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.