Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Guzzi skrev:
Jag inte orkat läsa hela tråden. En liten reflektion bara från mig som (fd) hantverkare.
Har du inte så pass förtroende för hantverkaren att du känner att du kan ge hen en nyckel så tycker jag att du ska se dig om efter en annan hantverkare. Och som hantverkare skulle jag nog se mig om efter en annan kund. Ni matchar dåligt helt enkelt.
Läs tråden . Finns försäkringar som inte gäller om man lämnar ut nycklar .
Skulle aldrig drömma om att lämna ut nyckel till någon jag inte känner .
Och som hantverkare själv så är jag bara glad om kund är hemma .

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
thomasx skrev:
Oh-nej, det är inte för få som vill ha praktiska jobb. Det finns hur mycket folk som helst i vårat avlånga land som mer än gärna skulle ta ett praktiskt jobb, bara de fick ett.
Så är det inte, mycket svårt att rekrytera kunnigt folk i byggbranschen. Alla jag pratar med har samma problem.

thomasx skrev:
Oh-nej, det är inte för få som vill ha praktiska jobb. Det finns hur mycket folk som helst i vårat avlånga land som mer än gärna skulle ta ett praktiskt jobb, bara de fick ett.
Och en av grunderna till problemet är datorerna, dom yngre har ingen praktisk erfarenhet innan gymnasiet och då är det lite sent att börja, dessutom klarar dom inte att komma till jobbet i tid pga spelade på nätterna.

evertb skrev:
Håller fullständigt med Johnsson 56. Använd de färdiga avtal som finns ABS09 och inte något hemmasnickrat!
Nu är jag irriterad. Läs för fan hela tråden o alla mina inläggsvar!

Det är inget jäkla hemmasnickrat avtal! DET ÄR HANTVERKAR AVTAL FRÅN KONSUMENTVERKET. GÅ IN O LÄS DET SJÄLV SÅ KANSKE DU FATTAR HUR ENKELT DET ÄR O FYLLA I INNAN DU UTTALAR DIG !

Det är ett avtal som skickats "blankt "o där hantverkaren SJÄLV HAR FYLLT I DÄR DET BEHÖVS DVS PRISER O AVTAL TID O VAD JOBBET INNEBÄR O MATERIAL TILL DET!

Avtalet MÅSTE JU SKICKAS PÅ NÅGOT SÄTT. VI FÖR EN DIALOG VIA TELEFON SAMTAL SAMTIDIGT / INNAN AVTAL SKICKAS O DET ÄR DÅ BARA ETT UTKAST DÄR HANTVERKAREN HAR MÖJLIGHET ATT REDIGERA TEX PRISER O DET M.M

VI KOM ÖVERENS OM VAD SOM SKA INGÅ I DET GEMENSAMT. DET ÄR FRÅGOR SOM VI STÄLLER HANTVERKAREN via mail ibland o ringde vi o stämde av.

Allt var okej o vi skickade en ny o ÖVERENSKOMMET redigerat avtal en andra gång innan måndagen .

HERREGUD HUR TYDLIG SKA JAG BEHÖVA VARA? LÄS HELA TRÅDEN IGEN INNAN DU UTTALAR DIG!

• Gilla
Hanmehatten och 1 till
  • Laddar…
Du förstår, Drömma, det är så med hantverkare, att de behöver inte sätta sig in i nåt, de behöver inte läsa hela tråden, de behöver inte skriva några avtal, för de har alltid rätt och vet alltid bäst.

Att de sen har noll koll, det är någon annans problem.

Sådana här trådar som din dyker upp med allt för jämna mellanrum här på byggahus, och det är samma visa varje gång från alla hantverkare som är här och ska tala om för alla andra hur lite de förstår.

;)

• Gilla
Hanmehatten och 5 till
  • Laddar…
larsbj skrev:
Och en av grunderna till problemet är datorerna, dom yngre har ingen praktisk erfarenhet innan gymnasiet och då är det lite sent att börja, dessutom klarar dom inte att komma till jobbet i tid pga spelade på nätterna.
Som sagt, idel fördomar.

thomasx skrev:
Som sagt, idel fördomar.
Inga fördomar, resultat av egna erfarenheter, sen jag började snickra -88

Vatthagen skrev:
Jag är själv hantverkare men håller på med degar och jag har absolut inga problem med om någon står och tittar på mig när jag arbetar, då vill jag istället göra ännu snyggare och proffsigare för att visa hur skicklig jag är.

Men precis som jag skrev så innebär det inte att man ska stå och hänga över axeln på hantverkaren om man är hemma och gillar man inte varandra från början ska man nog undvika att anställa/ta jobb hos respektive.

Jag vill inte bara ha en kompetent arbetstagare hemma hos mig, utan jag vill känna att vi funkar ihop som arbetsgivare/arbetstagare.

För mig som arbetsgivare är ett kontrakt jätteviktigt, där ska det stå specat allting och uppstår oklarheter går vi bara tillbaka till kontraktet och läser.

Vår snickare har vi redan ett klart kontrakt med vad allt ska kosta, men det hindrar inte att vi tillsammans gjort lite ändringar och lagt på lite jobb, som vi naturligtvis kommer betala extra för.
Absolut undviker man att ta jobb om man märker att personen är knepig, men det är tyvärr inte alltid man märker de på 20-30 min när man tittar på ett jobb och det mesta man pratar om är vad som ska göras.

larsbj skrev:
Jo, när du påstår att yngre inte klarar att komma till jobbet för att de spelar hela nätterna, då är det inget annat än fördomar.

Det är som att säga att hantverkare är myglare och skattesmitare. Det är alltså inte heller en fördom enligt dig?

larsbj skrev:
Byggbranschen verkar ha problem med att attrahera arbetskraft. Ämnet i sig bör kanske avhandlas i en egen tråd, men jag personligen, tror inte att det är datorernas fel.

Jag har orkat läsa hela tråden, och jag måste säga att det är beklämmande läsning. Så här låg nivå är det väl inte ens på Flashback... Tror ni att hantverkarskrået tjänar på att dess representanter för en osaklig debatt och förlöjligar en kund med som jag ser det helt rimliga idéer om hur arbetet skulle gå till? Dessutom var de ju överens! Jag säger det igen: jag har läst hela tråden.

Sedan började den riktiga pajkastningen med uttalanden om riktiga jobb, lata ungdomar och bristande hjärnkapacitet... Skärpning!

• Gilla
Hanmehatten och 5 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jo då, det funkar alldeles utmärkt, det har redan förklarats i tråden. Har du struntat i att läsa eller var det något där du inte förstod?
Ehhh nej jag tror det är du som inte förstått? Men du är välkommen att förklara för mig hur hantverkaren skulle kunna göra detta till normal-pris,utan egen ekonomisk förlust, utan att få fri tillgång till huset och bara komma när det regnar samtidigt som kunden missar telefonsamtal... Och jag antar att kunden vill ha det gjort inom en rimlig tid också

Palleee skrev:
Ehhh nej jag tror det är du som inte förstått? Men du är välkommen att förklara för mig hur hantverkaren skulle kunna göra detta till normal-pris,utan egen ekonomisk förlust, utan att få fri tillgång till huset och bara komma när det regnar samtidigt som kunden missar telefonsamtal... Och jag antar att kunden vill ha det gjort inom en rimlig tid också
Det är som sagt redan förklarat, läs tråden.

Johnsson 56 skrev:
Opportunistiskt inlägg. Dels har han ju bett om synpunkter, inte att enbart få medhåll. Dels är det väl, som alltid här, mest "hantverkarskrået" som förlöjligas. Att du inte ser det beror ju bara på att du håller med TS.
Innan jag började läsa höll jag inte med någon.

....dessutom, vilket kunde konstateras redan från början, handlar det inte om att hålla med någon. Parterna vill ju inte göra affärer med varandra och var och en har sina skäl till det. Punkt slut.....

...men sedan får vi höra att kunder är krångliga nör dom vill använda hantverkaravtalet. Eller inte svarar i telefon en gång. Ridå.

• Gilla
Hanmehatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.