478 läst ·
10 svar
478 läst
10 svar
Kondenstumlare torkar inte bra Bosch
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Mer information behövs. Blir den inte varm? (värmeelementet trasigt) Stannar den i förtid? (kanske nån givare som strular). Blir den varm och kör lika länge som vanligt (mysko, vart tar vattnet vägen?) Min egen (enkel Electrolux) är 10 år och funkar lika bra som när den var ny.R Rolle85 skrev:
Redigerat:
Min lg "tvätt och tork" hade samma problem. Det visade sig att kanalerna där det sprutas in vatten för att kyla luften och därmed fälla ut fukten var helt igensatt av ludd... Det går att plocka av locket och några skruvar för att komma åt att rensa... Hur de ser ut på en bosch vet jag inte, men youtube var en bra hjälp för mig!
Den värme alltså tvätten bra, men luften lyckades inte cirkulera in i kanalen för kondensering...
Tex denna
Tex denna
Det är lite svårt att förstå vad som är problemet... Den värmer, du har inga kanaler invändigt som kan vara igensatta, värmeväxlaren är ren... Då är det enda alternativet kvar att du inte får någon kyla i värmeväxlaren och då är det nog bara att kassera!
Men det låter märkligt att värmeväxlaren skulle vara direktkopplad på trumman?
Men det låter märkligt att värmeväxlaren skulle vara direktkopplad på trumman?
Kör du automatiskt program som ska stanna när tvätten är torr?
Har samma fenomen på min ibland men om jag istället väljer ett normalt tidsprogram - varmt på lämplig tid så blir det torrt (trots rengjord fuktsensor).
Kan vara värt att testa med ett "dumt" program och se om felet kvarstår eller om tvätten blir torr då.
Har samma fenomen på min ibland men om jag istället väljer ett normalt tidsprogram - varmt på lämplig tid så blir det torrt (trots rengjord fuktsensor).
Kan vara värt att testa med ett "dumt" program och se om felet kvarstår eller om tvätten blir torr då.
Redigerat:
Vi kasserade nyss vår Bosch med självrengörande kondensator eftersom den satt igen för 5e gången och jag tröttnat på att öppna den och göra rent sensorn i vattentråget i botten. Kanske ert problem?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ny TT torkar inte tvätten ordentligt och ger inget vatten till tanken
Tvättstuga -
Siemens torktumlare torkar inte
Vitvaror -
Målat innertak, fläckar som inte torkar?
Färg, Måla & Tapetsera -
Kan Vattenskada? Fog i dusch som inte torkar
Badrum -
Dubbelfråga. Handdukar torkar inte / är fogen tät? Rädd för fukt
Badrum