M Mjauet skrev:
[bild]

Vet inte om det besvarar din fråga. 😊 Ganska nära på bild ser vi röret ner till badrummet, där det är blött.

Sedan längst till vänster långt borta lär ju vara rör ner till köksfläkt. Vad röret till höger går till har jag ingen aning om. Kan det vara fläkten?
Insåg nu att röret till höger förstås är till tvättstugan. Så själva lådan och röret har ingen sammankoppling, är min gissning.

Finns ingen fukt där eller i det andra badrummet som ej är med på bild.

I badrummet som det droppar ur, är där vi duschar. Så blir mycket fukt i det rummet. Kanske det vattnet aldrig försvinner helt?

Rör i tak med möjlig missfärgning runtom som kan orsaka droppande vatten i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på röret på badrummet där det droppar ifrån. Har känt runt på utsidan. Inte märkt av någon fukt. Inte heller sett varifrån det droppar. Men ska undersöka det vidare.
Svårt att se på bilden. Men om man kollar brevid röret så ser taket missfärgat ut. Har inte reflekterat på om det är nytt eller varit så länge.

M Mjauet skrev:
Huset har en bergvärmepump, som har ett genomskinligt expansionskärl på ett annat ställe.

Efter att ha undersökt var rören går, gissar mig till att det har med solpanelerna att göra, som värmer upp varmvattnet. Väl värt att undersökas vidare. Har inte märkt av någon fukt i närheten av den, som tur är.
Det är ett annat expansionskärl till bergvärmens brinevätska, det är ett eget system.
Expansionskärlet på bilden tillhör högst sannolikt det vattenburna värmesystemet (elementvattnet, alltså). Det är inte ovanligt att de börjar läcka, speciellt vid rörkopplingarna.

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
Om det nu handlar om kondens.

Då vill jag förmodligen isolera röret med ny torr isolering.
Vilken isolering då?

Tänkte försöka ta bort den blöta isoleringen, sätta dit ny torr. Sedan försöka få golvet fritt ändå så det kan luftas och torka nu när det är minusgrader ute. Sedan försöka få dit någon firma efter julledigheterna som kan kolla in problemet mer djupgående.

• Gilla
Maffebygg
  • Laddar…
M Mjauet skrev:

Vilken isolering då?

Tänkte försöka ta bort den blöta isoleringen, sätta dit ny torr. Sedan försöka få golvet fritt ändå så det kan luftas och torka nu när det är minusgrader ute. Sedan försöka få dit någon firma efter julledigheterna som kan kolla in problemet mer djupgåendeVentilationsrören skall ju inte hantera vatten eller liknande eftersom de inte är täta.
M Mjauet skrev:

Vilken isolering då?

Tänkte försöka ta bort den blöta isoleringen, sätta dit ny torr. Sedan försöka få golvet fritt ändå så det kan luftas och torka nu när det är minusgrader ute. Sedan försöka få dit någon firma efter julledigheterna som kan kolla in problemet mer djupgående.
I min värld är det någon form av kondens som bidragit till att det blivit vatten och därmed läckt ut någonstans (beroende på hur rören lutar).

Tror inte det är någon direkt fara som det är nu eftersom du mest troligt får hem en fackman i närtid. Jag hade rivit bort den blöta isoleringen, kört med sten eller glasull. Finns färdiga strumpor att köpa men kan bli svårt att trä på om det är mitt i. Linda ordentligt och surra fast isoleringen med nät eller dra ordentligt med ståltråd så den håller sig på plats. Låt golvet torka upp.

Återkoppla gärna när du fått hjälp, alltid intressant att veta vad problemet grundade sig i.

• Gilla
Mjauet
  • Laddar…
M Maffebygg skrev:
I min värld är det någon form av kondens som bidragit till att det blivit vatten och därmed läckt ut någonstans (beroende på hur rören lutar).

Tror inte det är någon direkt fara som det är nu eftersom du mest troligt får hem en fackman i närtid. Jag hade rivit bort den blöta isoleringen, kört med sten eller glasull. Finns färdiga strumpor att köpa men kan bli svårt att trä på om det är mitt i. Linda ordentligt och surra fast isoleringen med nät eller dra ordentligt med ståltråd så den håller sig på plats. Låt golvet torka upp.

Återkoppla gärna när du fått hjälp, alltid intressant att veta vad problemet grundade sig i.
Ja, ska uppdatera så gott det går. Finns inget värre än trådar där svaret aldrig dyker upp. 🤪

Efter ha torkat vattenfläcken på vinden med en fläkt, så stängde jag av den för kvällen. En timme senare hade det tillkommit en ny vattenfläck.

Tog då och öppnade upp isoleringen och kände längre bort på röret. Kändes väldigt fuktigt på ett ställe, kände också massa tejp. Så gissar att det är en skarv där som inte är helt tät. Så kanske fukten följt med röret ner till vindens golv.

Får nog inhandla både isoleringstrumpa och passande tejp. Så kanske jag kan riva, tejpa och lösa detta problem, åtminstone tillfälligt.

Rörskarv med blöt, gul isolering synlig, tejprester ovanpå. Bakom ses lös isolering, vilket tyder på fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är detta vanligt att rörskarvarna ser ut såhär?
Satt tejp ovanpå där tidigare, men sippra ut lite blött därifrån ändå. Den gula isoleringen var jätteblöt, speciellt på nedre del av röret.

M Mjauet skrev:
Ja, ska uppdatera så gott det går. Finns inget värre än trådar där svaret aldrig dyker upp. 🤪

Efter ha torkat vattenfläcken på vinden med en fläkt, så stängde jag av den för kvällen. En timme senare hade det tillkommit en ny vattenfläck.

Tog då och öppnade upp isoleringen och kände längre bort på röret. Kändes väldigt fuktigt på ett ställe, kände också massa tejp. Så gissar att det är en skarv där som inte är helt tät. Så kanske fukten följt med röret ner till vindens golv.

Får nog inhandla både isoleringstrumpa och passande tejp. Så kanske jag kan riva, tejpa och lösa detta problem, åtminstone tillfälligt.
Någon kanske försökt täta där innan? finns ju skarvar att köpa för en billig peng så får du skarven tätare. Sen blir de ju aldrig så tätt så de kan transportera vatten..
M Mjauet skrev:
[bild]

Är detta vanligt att rörskarvarna ser ut såhär?
Satt tejp ovanpå där tidigare, men sippra ut lite blött därifrån ändå. Den gula isoleringen var jätteblöt, speciellt på nedre del av röret.
Jag vet inte hur vanligt det är men jag tycker det ser helt fel ut. Det är väl två olika dimensioner på rör. Dra dit en dimensionsövergång så skarven blir tät. Känns ju inte så konstigt att det blir kondens av all luft som flödar ut där mot den kalla vinden

M Maffebygg skrev:
Problemet tycks ha varit en dålig kondensator i frånluftsfläkten. Efter byte av den hör man fläkten. Samt toapapper-testet på frånluftsdonet fungerar mycket bättre.

Vi får se om kondensen försvinner. Isåfall lär nästa steg vara att få rörskarven lite tätare, plus ta bort den gamla blöta isoleringen och byta till ny fräsch.

• Gilla
Maffebygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.