3 664 läst ·
64 svar
4k läst
64 svar
Kondens uppe på fläkten(aggregatet)
Acetek svarade (jag visste inte riktigt vad jag skulle fråga) men de sa att det nog var dåligt isolerat.Oldboy skrev:
Jag hittar ingen info om fuktmängder i de dok jag hittar på Acetecs hemsida för detta agg (och/eller dess efterföljare G2). Däremot framgår det att man kan köpa till fuktgivare och koppla in. Då kan man styra agget efter fuktbelastning, samt sätta fuktlarm.
Vet inte om du har molnstyrning aktiverat men gissar att det är enda sättet att logga mätdata över tid. Med fuktgivare så kan du se samband mellan temperaturer och fuktnivåer (RH), samt att du kan göra manuella observationer av kondensläget och aktiviteter i hemmet som du klockar så de kan stämmas av mot mätvärdena vid korrekta tidpunkter. Efter ngn månad kommer du att ha en hyfsad bild av hur alla olika variabler hänger ihop (samvarierar).
Tycker du kan börja med att ringa till Aceteks kundtjänst och höra vad de säger. De måste veta var gränserna går för vad agget kan klara.
Jag tror att agget är i minsta laget för att klara era behov. Det är specat för bostadsyta upp till 120 m2.
Det har en rotorväxlare och inte motströmning vilket gör att det inte är särskilt effektivt på att minska fukt i luften då en stor del återförs.
Jag tror det jag med, även om det är isolerat med armaflex.
De har varit där 3-4 firmor och fixat.
Kastar in handduken snart!
Jag ser kondenseringen och vattnet som droppar från aggregatet mer som symtom än som grundproblemet.
För mig pekar det snarare på att luftfuktigheten inomhus är ovanligt hög för vinterförhållanden.
Du nämner nivåer runt 42–56 % RF vintertid.
Det är rätt högt, och då är det inte så konstigt att det kondenserar på kalla ytor som fönster och i aggregatet.
Som jämförelse ligger jag själv just nu runt 22–30 % RF vid cirka –4 °C ute.
Utifrån det du beskriver skulle jag i första hand titta på fukttillskottet och hur effektivt luftflödet faktiskt är i praktiken.
Fukttillskottet är troligen ganska stort hos er med 5 personer i hushållet, daglig tvätt/torktumlare och matlagning.
När det gäller luftflödena är det svårt att veta utan protokoll.
Det kan vara så att man vid val av aggregat utgått min flöde (0,35 l/s per kvm).
Då kan flödet vara “rätt på pappret” men ändå för lågt i praktiken.
Saker jag själv hade kontrollerat:
För mig pekar det snarare på att luftfuktigheten inomhus är ovanligt hög för vinterförhållanden.
Det är rätt högt, och då är det inte så konstigt att det kondenserar på kalla ytor som fönster och i aggregatet.
Utifrån det du beskriver skulle jag i första hand titta på fukttillskottet och hur effektivt luftflödet faktiskt är i praktiken.
Fukttillskottet är troligen ganska stort hos er med 5 personer i hushållet, daglig tvätt/torktumlare och matlagning.
Det kan vara så att man vid val av aggregat utgått min flöde (0,35 l/s per kvm).
- Hur utelufts-/avluftshuven ser ut utvändigt, så det inte finns risk för kortslutning
- Om det går att få fram något luftflödesprotokoll, för att veta vad man faktiskt har ställt in
- Höja frånluftsflödet något (ofta minst störande ljudmässigt)
- Vid tvätt: stäng dörr till tvättutrymmet, forcera frånluft och vid behov vädra
- Kortvarig korsdragvädring, t.ex. när man ändå lämnar huset en stund
TS ligger i övre spannet, främst övre nivån.FrittDrag_II skrev:
Du ligger i nedre spannet, kanske till och med under nedre spannet.
Eftersom TS utetemperatur har varit typ plusgrader från 15 februari till typ julafton så bor TS högst troligt i Götaland
Har du FTX-system med roterande värmeväxlartrumma?
Om inte, vad har du för ventilationssystem?
Vi har FTX med roterande värmeväxlartrumma, vi har en luftfuktighet på 35-48⁰ nu under de senaste 14 dagarna när det har varit 0 till 5 minusgrader ute. Vi bor längs Smålandskusten.
Vi är också fem personer i hushållet, lagar varje dag, det duschas typ varje dag. Vi har vårt FTX-aggregat uppe på vinden, ja jag kontrollerar det ibland, har aldrig sett någon fukt i aggregatet.
Vi hade nu denna vinter haft lite dropp från vår köksfläkt, men det var på grund av mitt egna slarv uppe på vinden tidigare under året. Jag missade att lägga tillbaka isoleringen runt imkanalen, därav kondens som droppade från köksfläkten.
Jag har efter kontakt med fackman fått berättat att RF skulle ligga på typ 45%, var det torrare kunde hosta och torra ögon uppstå.Demmpa skrev:
TS ligger i övre spannet, främst övre nivån.
Eftersom TS utetemperatur har varit typ plusgrader från 15 februari till typ julafton så bor TS högst troligt i Götaland
Vi har FTX med roterande värmeväxlartrumma, vi har en luftfuktighet på 35-48⁰ nu under de senaste 14 dagarna när det har varit 0 till 5 minusgrader ute. Vi bor längs Smålandskusten.
Vi är också fem personer i hushållet, lagar varje dag, det duschas typ varje dag. Vi har vårt FTX-aggregat uppe på vinden, ja jag kontrollerar det ibland, har aldrig sett någon fukt i aggregatet.
Vi hade nu denna vinter haft lite dropp från vår köksfläkt, men det var på grund av mitt egna slarv uppe på vinden tidigare under året. Jag missade att lägga tillbaka isoleringen runt imkanalen, därav kondens som droppade från köksfläkten.
Du har gissat typ rätt, jag bor i södra svealand, på gränsen till götaland
Vi har FTX-system här (om det är roterande vet jag ej då jag inte har kunskapen) men du kan se tidigare i tråden vilket agg jag har (EvoAir A60T G1) om det är till någon hjälp?
Det är väldigt kallt i skåpen där tallrikar och glas står i köket.
Jag har läst lite om grannar som skriver att TL ska vara 17 grader, kan det stämma?
Det är ff kondens på fönstren i köket och jag hör ju när jag maxar fläkten att det är vatten i röret och till slut droppar det ned på spisen. Värdelöst!
Edit: Min TL står på 23
Redigerat:
Jag har efterfrågat luftflödesprotokollet så återkommer så fort jag fått det!FrittDrag_II skrev:
Jag ser kondenseringen och vattnet som droppar från aggregatet mer som symtom än som grundproblemet.
Åtgärder som kan hjälpa:
- Hur utelufts-/avluftshuven ser ut utvändigt, så det inte finns risk för kortslutning
- Om det går att få fram något luftflödesprotokoll, för att veta vad man faktiskt har ställt in
- Höja frånluftsflödet något (ofta minst störande ljudmässigt)
- Vid tvätt: stäng dörr till tvättutrymmet, forcera frånluft och vid behov vädra
- Kortvarig korsdragvädring, t.ex. när man ändå lämnar huset en stund
Vi hade väldigt hög, typ nånstans runt 78% i FLflödet och det dundrade som fan i fläkten jämt. Nu är den nedställd!
Jag har FTX med roterande återvinning, hus från 1963 så även en del "ofrivillig ventilation".Demmpa skrev:
TS ligger i övre spannet, främst övre nivån.
Dumt av mig att skriva jämför utan förklaring, jag som har lågt fukttillskott hamnar på lite under 30% luftfuktighet då det är där man hamnar när man drar in vinterluft och värmer upp den utan större fukt tillförsel.
Du verkar ha en mer jämförbart situation med TS, om vi får reda på luftflöde blir det intressant att jämföra.
17 grader TL är oftast valt för att undvika att eftervärmare (el) går i onödan, men att man utnyttjar fortfarande värmeväxlaren.K kolahalv skrev:
När du säger det kommer vatten från kanalerna är det från intagskanalen (uteluften) eller frånluftskanalen?
Om det kommer från frånluften och det ligger kanaler på vind eller annat kallt utrymme, kontrollera så det är bra med värmeisolering på dessa kanaler.
Jag gjorde en edit på mitt inlägg, allt mitt står på 23 grader.FrittDrag_II skrev:
17 grader TL är oftast valt för att undvika att eftervärmare (el) går i onödan, men att man utnyttjar fortfarande värmeväxlaren.
När du säger det kommer vatten från kanalerna är det från intagskanalen (uteluften) eller frånluftskanalen?
Om det kommer från frånluften och det ligger kanaler på vind eller annat kallt utrymme, kontrollera så det är bra med värmeisolering på dessa kanaler.
Alltså, jag har ju ingen aning egentligen.
Men, när jag öppnar aggregatet för att köra det på max (suga ur ångan när jag lagar mat) så öppnar sig en mekaniskt lucka, i det röret borde det vara FL (min lekmanna-bedömning) och sen börjar det droppa, vattnet har alltså hamnat där sen förra gången jag körde fläkten på max.
Det verkligen hörs (slurpande ljus) att det är vatten i röret. Sen börjar det droppa!
Avfrosta och låta vvx torka.
Har man problem med fukt så kan en förvärmare behövas... också. Den förvärmer friskluften lite vilken minskar kondensen i vvx.
Jag skulle definitivt överväga en (eller flera) avfuktare. En till tvättstugan och ev en till badrummet. Allt för att minska fuktbelastningen i vvx. (Förvärmare vore sista alt om inget annat fungerar.)
Ju kallare ute desto större risk för kondens i vvx.
Har man problem med fukt så kan en förvärmare behövas... också. Den förvärmer friskluften lite vilken minskar kondensen i vvx.
Jag skulle definitivt överväga en (eller flera) avfuktare. En till tvättstugan och ev en till badrummet. Allt för att minska fuktbelastningen i vvx. (Förvärmare vore sista alt om inget annat fungerar.)
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det kommer vatten och fryser i avluftskanalen har vi kommit fram till nu samt att aggregatet blir helt fuktigt och avdunstar vatten som sedan droppar ner.Oldboy skrev:
Avfrosta och låta vvx torka.
Helt sjukt!
Något mer förslag innna jag bränner ner huset? ;-)
Det du beskriver tyder på att det fortfarande är väldigt mycket fukt i huset för den här årstiden.K kolahalv skrev:
Isbildning i avluft och ett genomfuktigt aggregat brukar vara tecken på att fukten helt enkelt inte hinner bort.
Har ni testat något av det som nämnts tidigare för att tillfälligt minska fuktbelastningen, till exempel:
- öka luftflödet en period (även om det låter mer)
- vädra kort och effektivt
- säkerställa att torktumlare inte släpper fukt rakt ut i huset (kondens-/slanglösning)
Nu har jag isolerat aggregatet med armaflex och helt plötsligt ingen kondens på fönstren eller ”slurp” i rören. -4 första dagen men ”tyvärr” bara -1 idag.
När jag tog bort luckan från agget så var det fullt med kodens på agget samt vi: utluftsröret!
Men vi håller tummarna att det räckte så här
När jag tog bort luckan från agget så var det fullt med kodens på agget samt vi: utluftsröret!
Men vi håller tummarna att det räckte så här