Tjena, håller på att färdigställer en kåk ingen uppvärmning ännu, vinden är luftad (öppen i nock och takfot) har börjat regla upp och satt dit kondensplast nu får jag som en dimma på nästan hela plasten (sjukt störigt). I övrigt är det isolerat och drevat i bostadsdelen. Taket bara råspont, papp och plåt. Vad göra? Mvh Thomas
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 455 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 455 inlägg
Ah okej kondensplast är något annat för mig så blev lite förvirrad.
Min gissning är att det är fuktigt ute och att väderomslag (eller bara natt/dag temp) gjort att det var varmare utomhus än inomhus och det därför kondenserad på duken. Knappast någon större skada skedd så det är väl bara att fortsätta jobba mot isolering och värme.
Min gissning är att det är fuktigt ute och att väderomslag (eller bara natt/dag temp) gjort att det var varmare utomhus än inomhus och det därför kondenserad på duken. Knappast någon större skada skedd så det är väl bara att fortsätta jobba mot isolering och värme.
Tack för svar! Man blir ju alltid lite extra nojig när det har med fukt att göra..Rickard. skrev:
Ah okej kondensplast är något annat för mig så blev lite förvirrad.
Byggnovis
· Hjalmars hemtrakter
· 36 inlägg
Hjälpte min 80-åriga farsa att få till taket på den kåk som numera är min och tog in entreprenör.
Under 200 KSEK
Brutet tak med många vinklar och därmed en hel del plåtarbete.
Rivning av gammalt spåntak, byte av takstolar som farit lite illa.
Nytt undertak, takpannor av komposit/betong, vindskivor på 3 gavlar, hängrännor och stuprör
snöllås, "sotarstege" på taket. Allt trämaterial målat
Allt material utkört och allt rivet material bortforslat (2 containrar).
Leverat och klart på utsatt dag.
Farsan hade lite sparat och lånade lite.
Själv slapp jag gå ner på heltid och spendera årets semester och all annan ledig tid på detta och farsan va skitnöjd med utfört jobb/kvalitet.
I år blir taket 5 år och det är dags för lite taktvätt för att bli av med tillväxten, annars är det tip-top.
Under 200 KSEK
Brutet tak med många vinklar och därmed en hel del plåtarbete.
Rivning av gammalt spåntak, byte av takstolar som farit lite illa.
Nytt undertak, takpannor av komposit/betong, vindskivor på 3 gavlar, hängrännor och stuprör
snöllås, "sotarstege" på taket. Allt trämaterial målat
Allt material utkört och allt rivet material bortforslat (2 containrar).
Leverat och klart på utsatt dag.
Farsan hade lite sparat och lånade lite.
Själv slapp jag gå ner på heltid och spendera årets semester och all annan ledig tid på detta och farsan va skitnöjd med utfört jobb/kvalitet.
I år blir taket 5 år och det är dags för lite taktvätt för att bli av med tillväxten, annars är det tip-top.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden