4 010 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Kondens på ovansidan av ångspärren av garagets takisolering
Ovanpå isoleringen finns inget mer än råsponten.H Hybro skrev:Vad finns ovanpå isoleringen?
Papp, plast eller inget alls.
Vad är det för yttertak?
Är det med råspont, underlagspapp och plåt?
Är det t ex endast plåt lär ju problemet vara där.
Och förstår jag rätt, så är det vatten i isoleringen? Som du antar är från fuktig luft innifrån, p g a punkterad eller otät ångspärr?
Ytteraket är plåttak, vad finns mellan plåten och råsponten har jag ingen info (och inte rivit så djupt)
Ja, i ca 1m2 yta hittade jag vatten(samlat kondens som kunde inte ventileras bort) i ångspärren, och vissa ställen har fukt på ovansidan mot isoleringen, främst längst nocken.
Det stämmer att jag misstänker att fukten är från fuktig varmluft från garaget.
Nu har jag kommit så lång att en del av isoleringen rivits och det finns spår av dålig ventilation. Min andra idé, (utöver den punkterad ångspärren) att isoleringen ligger emot råsponten på vissa ställen därför det är för dåligt flöde mellan råsponten och isoleringen.
Tanken är att jag ska montera 25mm läkt, och masonitskiva, samt skära upp takfoten lite mer. Eter det bygga upp med nu isolering, samt et plywood skiva lager som saknades vid husköpet.
Vad tror ni, kan det vara en lösning?
Fuktmätare med stick visar 0% fuktighet , mätaren med kula visar ca 18-25%, men kan bli påverkad av plåten, och regnet.
Så här ser ut under taket, längst nocken:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Fukt i luften kondenserar på t ex plåt.
Och om man tittar på bilderna ovan som visar råspontens undersida visar dessa tydliga spår av detta.
Mitt hus.
På takstolarna råspont. Ovanpå råsponten underlagspapp (tjock tjärpapp). Denna ligger ovanpå takfotsplåten runt hela husets nedederkant, så att kondenserat vatten kan rinna ned i hängrännorna.
Ursprungligen Shingeltak (tjocka typ glasfiber armerade asfaltskivor med skifferkross)
Numer ovanpå detta ströläkt och därefter bärläkt i vilka Planja takplåten är skruvad.
Kollar när jag är på vinden. Aldrig sett spår av fukt på undersidan av råsponten.
All isolering ligger mellan takstolarna på det plana innertaket.
Innanför väggar av spån samt gips och ovan innertak av panel finns byggplast.
Ovanpå all isolering finns bara vindpapp och typ glespanel och luckor att förvara prylar på.
Där finns även FTX och alla luftrör till husets ventilation.
Och om man tittar på bilderna ovan som visar råspontens undersida visar dessa tydliga spår av detta.
Mitt hus.
På takstolarna råspont. Ovanpå råsponten underlagspapp (tjock tjärpapp). Denna ligger ovanpå takfotsplåten runt hela husets nedederkant, så att kondenserat vatten kan rinna ned i hängrännorna.
Ursprungligen Shingeltak (tjocka typ glasfiber armerade asfaltskivor med skifferkross)
Numer ovanpå detta ströläkt och därefter bärläkt i vilka Planja takplåten är skruvad.
Kollar när jag är på vinden. Aldrig sett spår av fukt på undersidan av råsponten.
All isolering ligger mellan takstolarna på det plana innertaket.
Innanför väggar av spån samt gips och ovan innertak av panel finns byggplast.
Ovanpå all isolering finns bara vindpapp och typ glespanel och luckor att förvara prylar på.
Där finns även FTX och alla luftrör till husets ventilation.
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 877 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 877 inlägg
Det bildas kondens på undersidan av takplåt under vissa förutsättningar så ofta vill man ha något skydd som fångar upp det. Jag satte armerad plast avsett för ändamålet när jag bytte plåttak. Den gamla pappen var delvis slut och av olika anledningar gick det inte att fixa innan, så jag valde plast så kondensvattnet kunde rinna fritt ner i rännorna. Den hette Bison eller något liknande. Var rätt dyr.
Så ska det vara!
Nu var det inget fel på gamla Shingeltaket, så det agerar kraftig underlagspapp.
Det fina med detta att är att asfalten mm i de tjocka Shingekskivorna funkar utmärkt som tätning för varje skruv jag fäst strö-och bärläkt med.
-Normalt får man förlita sig bara på att underlagspappen löser den uppgiften.
Nu var det inget fel på gamla Shingeltaket, så det agerar kraftig underlagspapp.
Det fina med detta att är att asfalten mm i de tjocka Shingekskivorna funkar utmärkt som tätning för varje skruv jag fäst strö-och bärläkt med.
-Normalt får man förlita sig bara på att underlagspappen löser den uppgiften.
Jag bör undersöka om det finns någon typ av skydd mellan plåttaket, och råsponten, eller endast dålig/igensatt ventilation. Garaget byggdes 2014, och huset är nyköpt av oss några månader sedan, det vore synd att riva hela taket pga sådan enkel misstag av förra ägaren.
Första steget bör vara att byta takplåten. Gamla plåten full av hål från plåtskruvar/spik.
Montera takfotsplåtar som når ned i hängrännorna. Lägga underlagspapp, klistrad mot takfotsplåtarna, ströläkt och bärläkt.
Plocka bort fuktig isolering. Ersätt med ny. Fuktspärr på nedsidan. Innertak.
Fixa ordentligt ventilation.
Montera takfotsplåtar som når ned i hängrännorna. Lägga underlagspapp, klistrad mot takfotsplåtarna, ströläkt och bärläkt.
Plocka bort fuktig isolering. Ersätt med ny. Fuktspärr på nedsidan. Innertak.
Fixa ordentligt ventilation.
P Pepepapa skrev:
Får väl hoppas att ev fel och avvikelser, är begränsade till garagetaket.
Kan vara värt att kolla själva bostadens tak.
(- Köpte på mig begagnad Hakiställning, vilken jag haft stor nytta av, vid allt jobb med huset.)
- Verkar vara hempul när det gäller elen.
Redigerat:
Kollade bilderna....
Vad vilar takstolarna/takbjälkarna på?
Inte bara balkskorna väl?
Detta bör du i så fall ha någon att titta på! Typ börja med grunden.
De handlar om tyngder...
Isolering, takskivor, allt trä i taket, yttertak mm. Och så kanske det kommer snö också.
Vad vilar takstolarna/takbjälkarna på?
Inte bara balkskorna väl?
Detta bör du i så fall ha någon att titta på! Typ börja med grunden.
De handlar om tyngder...
Isolering, takskivor, allt trä i taket, yttertak mm. Och så kanske det kommer snö också.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag tycker att dina planer verkar bra.P Pepepapa skrev:
MEN
Nu när du ändå har det så öppet borde en besiktningsman se över konstruktionen, både ev. fuktproblem med plåten/taket, men också hur allt är monterat o dimensionerat. Efter det så VET du vad du har att ta ställning till. Det finns bara en sak som är tråkigare än att fixa sånt här. Det är att behöva göra det igen…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden