Hej
I vår sommarstuga har vi inkommande vattenrör genom golv i hallen (torpargrund). Inkommande rör är PVC och där är det inga problem men mätaren och anslutningarna till den är metall och blir naturligvis kalla med kondens som följd. Det blir ganska mycket och droppar på trägolvet. (Ja, jag vet att det är en idiotkonstruktion med trägolv under vattenrör men det är så det är gjort)
Till min fråga.
Någon som har en ide om hur man ska tackla problemet med kondensvatten. Inser att man bör isolera röret med någon fuktspärr på utsidan av isoleringen, men hur?

Isolera med något, t.ex. bubbelplast. Det gäller att inte rumsluften kan nå kalla ytor.

Typ Armaflextejp där vanlig rörisolering är knepig att få dit och sedan vanlig rörisolering på raka bitar kan vara funkis?

Kretikos Kretikos skrev:
Typ Armaflextejp där vanlig rörisolering är knepig att få dit och sedan vanlig rörisolering på raka bitar kan vara funkis?
Bra ide. Blir lite meckigt vid vattenmätaren men det är ju ofrånkomligt vad man än väljer för lösning. armaflexmatta blir ju dessutom en bra lösning för isolering av frånluftsfläktens låda också.
tack för iden.

Tomture61
Obs , isoleringen av rören måste vara lufttät .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Obs , isoleringen av rören måste vara lufttät .
Jo, så långt är jag med. Antog att Armaflex är vattentät eftersom den används som rörisolering. Eller?

Tomture61
Armaflex verkar vara lufttät , om du isolerar med tex stenull måste plast monteras mycket noggrant över isoleringen med åldersbeständig tejp.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Armaflex verkar vara lufttät , om du isolerar med tex stenull måste plast monteras mycket noggrant över isoleringen med åldersbeständig tejp.
Jo, där är jag med på. Har redan diskvalificerat den typen av isolering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.