S slow9333 skrev:
Är termostaten en del av startreläet? Eller ja, den bör ju på nåt vis vara kopplad dit så klart. Vet du vilken tråd det är?
termostaten är den du ställer in önskad temp i skåpet
signalen går till den svarta högst upp på starten

• Gilla
slow9333
  • Laddar…
returen returen skrev:
termostaten är den du ställer in önskad temp i skåpet
signalen går till den svarta högst upp på starten
Känns rimligt men ändå inte. Ibland kan den börja krångla om jag rör den. Men den kan dö även om jag inte rör den. Och enda sättet att få igång den är att koppla ur startrelät och visst då kopplas ju även temperatursensorn ur.

S slow9333 skrev:
Känns rimligt men ändå inte. Ibland kan den börja krångla om jag rör den. Men den kan dö även om jag inte rör den. Och enda sättet att få igång den är att koppla ur startrelät och visst då kopplas ju även temperatursensorn ur.
Svårt det här. Kan iofs mycket väl vara tempertursensorn som spökar. Kan jag mäta den på nåt vis? Eller kontrollera på nåt sätt? Jag har multimeter vet dock inte vad jag bör vänta mig från den tråden.

Om det skulle vara fel på termostaten, varför blir kompressorn ovanligt varm då om den står inkopplad utan att kyla?

Hade mycket snarlikt fel på min Bosch från 2001. Drog jag ur kontakten en god stund och satte tillbaka den så startade kompressorn och kylen blev lagom sval.

Dock så återstartade den aldrig.

Efter lite sökande på nätet då förstod jag det som att det troligen kunde vara fel på det kompressorintegrerade startreläet.

Skrotade kylen.

Redigerat:
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om det skulle vara fel på termostaten, varför blir kompressorn ovanligt varm då om den står inkopplad utan att kyla?

Hade mycket snarlikt fel på min Bosch från 2001. Drog jag ur kontakten en stund och satte tillbaka den så startade kompressorn och kylen blev lagom sval.

Dock så återstartade den aldrig.

Efter lite sökande på nätet då förstod jag det som att det troligen kunde vara fel på det kompressorintegrerade startreläet.

Skrotade kylen.
Ja exakt så är det även här. Men om jag pillar med startreläet så börjar den fungera. Och kan fungera bra länge som sagt. Det här kylskåpet är från 2021 :)

S slow9333 skrev:
Svårt det här. Kan iofs mycket väl vara tempertursensorn som spökar. Kan jag mäta den på nåt vis? Eller kontrollera på nåt sätt? Jag har multimeter vet dock inte vad jag bör vänta mig från den tråden.
vad är det för modell?

S slow9333 skrev:
Ja exakt så är det även här. Men om jag pillar med startreläet så börjar den fungera. Och kan fungera bra länge som sagt. Det här kylskåpet är från 2021 :)
du har väl då 5 års garanti?
utnyttja detta!

• Gilla
slow9333
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.