292 läst ·
21 svar
292 läst
21 svar
Kompressorstift glapp
Känns rimligt men ändå inte. Ibland kan den börja krångla om jag rör den. Men den kan dö även om jag inte rör den. Och enda sättet att få igång den är att koppla ur startrelät och visst då kopplas ju även temperatursensorn ur.returen skrev:
Svårt det här. Kan iofs mycket väl vara tempertursensorn som spökar. Kan jag mäta den på nåt vis? Eller kontrollera på nåt sätt? Jag har multimeter vet dock inte vad jag bör vänta mig från den tråden.S slow9333 skrev:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Om det skulle vara fel på termostaten, varför blir kompressorn ovanligt varm då om den står inkopplad utan att kyla?
Hade mycket snarlikt fel på min Bosch från 2001. Drog jag ur kontakten en god stund och satte tillbaka den så startade kompressorn och kylen blev lagom sval.
Dock så återstartade den aldrig.
Efter lite sökande på nätet då förstod jag det som att det troligen kunde vara fel på det kompressorintegrerade startreläet.
Skrotade kylen.
Hade mycket snarlikt fel på min Bosch från 2001. Drog jag ur kontakten en god stund och satte tillbaka den så startade kompressorn och kylen blev lagom sval.
Efter lite sökande på nätet då förstod jag det som att det troligen kunde vara fel på det kompressorintegrerade startreläet.
Skrotade kylen.
Redigerat:
Ja exakt så är det även här. Men om jag pillar med startreläet så börjar den fungera. Och kan fungera bra länge som sagt. Det här kylskåpet är från 2021Huddingebo skrev:
Om det skulle vara fel på termostaten, varför blir kompressorn ovanligt varm då om den står inkopplad utan att kyla?
Hade mycket snarlikt fel på min Bosch från 2001. Drog jag ur kontakten en stund och satte tillbaka den så startade kompressorn och kylen blev lagom sval.
Skrotade kylen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden