Vad är det minsta kapacitet på en kompressor för att byta billdäck?

Se till att skaffa en med 24 l tank eller större. Då kan du köra mutterknackaren på luften i tanken, och sen får du vänta till kompressorn hinner ikapp. Om du har ett uttag utan reduceringsvetil är det bra. En för liten reduveringsventil kan hindra flödet en hel del. Se till att inte ha för klen slang. Oftast finns det en tomplugg i ena kortsidan av kompressorn. Tompluggen kan tas bort och ersättas med ett oreducerat uttag.

Detta har vi diskuterat tidigare, i denna tråd:

http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/72802-kompressor-krav-foer-mutterdragare.html

Som jag skriver i tråden ovan, så klarar jag mig bra med 12l tank för att plocka av o på 4 hjul. Men inte bara storlek på tank utan även slangdimension o mutterknackare spelar in.

Mattias: Angående uttag utan reducerventil. Betyder inte detta att du kan riskera att mata mutterknackaren med hägre tryck än den är avsedd för, vilket ju inte känns så vettigt?

tosso skrev:
Vad är det minsta kapacitet på en kompressor för att byta billdäck?
För att byta bildäcken behöver du kunna komma upp ganska högt i tryck så att däcket faller på plats på fälgen. Normalt klarar vilken kompressor som helst detta. Handpumpar är värre.

Kave skrev:
För att byta bildäcken behöver du kunna komma upp ganska högt i tryck så att däcket faller på plats på fälgen. Normalt klarar vilken kompressor som helst detta. Handpumpar är värre.
oj...nu ser jag att vi pratar om olika saker...jag var lite snabb o trodde att trådstartaren skulle av o på med fälgarna på bilen. Om det rör sig om att sätta däck på fälgen så kan jag bara rekommendera en däckfirma.....jobbet att få av och på däck/byta ventil utan att skada vare sig fälg eller däck är rätt omänskilgt utan rätt maskiner.

Jag sommarjobbade på en däckfirma en sommar när jag var 16. Då och då droppade det in kunder med däck som de hade försökt få av eller på en fälg....däcken genomsågade med bågfil på 50 ställen, stora repor och skador på fälgkanten...men däcket satt kvar:) En del tittade med sorgsna ögon när sommarjobbaren lade upp hjulet o maskinen och delade däck o fälg på ca 30 sekunder....

Ska du trots allt byta själv så skall däcket när det väl har kommit på blåsas upp till 4 kilos tryck (om det inte är något special-däck, läs i så fall på internet rekommenderat tryck). Se till att inga däckjärn eller annat ligger mellan däck o fälg, för innan du har kommit upp till 4 kilo kommer det att smälla till ordentligt, när däcket trycks på. Fortsätt upp till 4 kilo trots att däcket har tryckts på. Sen släpper du direkt ner trycket till det som du ska ha för din bil.

//Daniel

Nä, jag ska bara av och på med däcken på bilen. inte byta däck på fälgen. det finns folk som gör det mycket snabbare med rätta grejer.

Hmm, skall du byta kompletta hjul eller bara däck?

Jag är rätt övertygad om att det rör sig om kompletta hjul medelst mutterknackare.

Vad gäller oreducerat luftuttag, kan man konstatera att de flesta enklare kompressorer sällan levererar högre tryck än 8 bar(ö) och att de flesta luftverktyg är stämplade med "Max press. 120 PSI or 8.3 bar"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.