362 läst ·
7 svar
362 läst
7 svar
Kompressor tryckluft
Vilken kompressor av de billigare modellerna ger mest för pengarna?
Själva trycket får man ju med vilken som helst men söker en som pumpar upp trycket lite fortare så den inte blir trycklös så fort man börjar tex blåsa rent gräsklippare eller liknande.
Själva trycket får man ju med vilken som helst men söker en som pumpar upp trycket lite fortare så den inte blir trycklös så fort man börjar tex blåsa rent gräsklippare eller liknande.
Om du tänker dig en kompressor av konsumentmodell (icke proffs-) är nog motorkapaciteten i stort sett jämförbar överlag. Det är tankens volym (= lagrad tryckluft) som avgör hur länge du kan blåsa/jobba före påfyllning.
Är dåligt insatt i proffssegmentet men om vi pratar om i stort sett oavbrutet flöde är det nog skruvkompressorer med väldigt stora tankar som gäller. Tänk billackering osv.
Och då pratar vi också stora pengar…
//Ronnie
Är dåligt insatt i proffssegmentet men om vi pratar om i stort sett oavbrutet flöde är det nog skruvkompressorer med väldigt stora tankar som gäller. Tänk billackering osv.
Och då pratar vi också stora pengar…
//Ronnie
Du behöver en kompressor som ger mer luft än vad du gör av med. Då klarar den av att fylla tanken medans du arbetar så slipper den gå hela tiden. En kolv kompressor är inte lämpad för att gå konstant.
Du behöver inte så stor tank för att blås rent en gräsklippare och alla kompressorer jag testat fyller på vartefter. Jag har t ex en på 50 l från Herkules om utan problem klarar att göra rent en gräsklippare utan att behöva vänta. Däremot är den högljud och har det betydelse har biltema, av alla ställen, ett antal som låter betydligt mindre.
Det kan vara vettigt att tänka på vilket tryck man behöver för arbetsuppgiften.
Min kompressor har 10 bar som högsta arbetstryck; jag är bekväm och kör alltid på åtta. Om jag däremot hade nöjt mig med till exempel sex bar så hade ju luften i tanken räckt lite längre.
Beroende på vilket verktyg och vilken applikation det handlar om så räcker luften mer eller mindre länge om man varierar arbetstrycket.
Sedan tror jag inte att så många kompressorer tömmer tanken helt innan återfyllning — de flesta (alla?) börjar återfylla när trycket i tanken sjunkit till en viss nivå.
//Ronnie
Min kompressor har 10 bar som högsta arbetstryck; jag är bekväm och kör alltid på åtta. Om jag däremot hade nöjt mig med till exempel sex bar så hade ju luften i tanken räckt lite längre.
Beroende på vilket verktyg och vilken applikation det handlar om så räcker luften mer eller mindre länge om man varierar arbetstrycket.
Sedan tror jag inte att så många kompressorer tömmer tanken helt innan återfyllning — de flesta (alla?) börjar återfylla när trycket i tanken sjunkit till en viss nivå.
//Ronnie
Klicka här för att svara