Hej.
Bor i radhus och har (trots tilluftsventiler i varje rum på övervåningen och Pax Calima i badrum) dåligt luftflöde.
Funderar på om det kan vara idé att komplettera ventilerna med fläkt för att öka inflödet. Finns det några idéer och erfarenheter kring detta?

M v h

/Frippe
 
BirgitS
Tilluftsfläktar leder till övertryck inomhus och då kan fuktig inomhusluft tryckas ut i väggarna, vilket är olämpligt.

Enligt normen bör man ha frånluftsfläktar som tillsammans ger ett luftflöde på minst 0,35 l/s och kvm på i detta fall då övervåningen. En badrumsfläkt bör ge 15 l/s.

En enda frånluftsfläkt räcker normalt inte till för att uppnå det luftflödet så du kan behöva en till frånluftsfläkt i en klädkammare eller i övre hallen.
 
  • Gilla
fluffe97
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.