20 892 läst ·
145 svar
21k läst
145 svar
Komplettera med luft/luft värmepump
Kul att höra. Under vilka månader kör du LLVP? Hur har du gjort med radiatorer/golvvärmen från FLVP? Automatiserat eller kör du manuell styrning?R Runnis skrev:Jag gjorde samma resa för 5 år sedan. 155m² 1,5 plans hus. Nibe 410 föregångare till 470.
Låter luftvärmepumpen värma så mycket det bara går. Höjer tempen på LLVP så jag får som lägst ca 20°C längst bort i huset i tvättstugan innanför köket. Cirkulationspumpen i Niben avstängd så mycket det går. Vid +5°C utomhus startade jag CP för 410 varnade annars för frysrisk i tilluftsbatteriet. Vid -5°C har jag aktiverat elpatron så varmvattenladdningen inte ska ta så lång tid.
Över 14000 kWh i årsförbrukning till nu under 10000 kWh.
Vad har dina offerter landat på? Jag fick en på Ft25 på 23k ex el.A anen skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Om det är en ”standardinstallation” exkl elmatning från elcentral efter rotavdrag så är nog priset lite i överkant för et FT25 NINJA
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Ja det borde gå att få ner lite om du kanske har fler återförsäljare i din närhet .davveno1 skrev:
19900:- för en FT35 låter vettigt, nackdelen är ljudvolymen för att få ut all effekt!
Min skulle han montera i början av september så nog tycker jag du bör kunna få ner priset lite. Går ju alltid prova i alla fall nu när du vet marginalerna.
@Comfort Thomas
Det är vad det är, jag hade gärna betalat för Heron men det är tyvärr inget alternativ. Installatören/ägaren sålde in en ft35 på plats med motivationen att det var för bra förutsättningar för innedelen att inte välja den. Jag har ingen aning, kanske var det bara den han hade på lager
@Comfort Thomas
Det är vad det är, jag hade gärna betalat för Heron men det är tyvärr inget alternativ. Installatören/ägaren sålde in en ft35 på plats med motivationen att det var för bra förutsättningar för innedelen att inte välja den. Jag har ingen aning, kanske var det bara den han hade på lager
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
”För bra förutsättningar för innerdelen att inte välja den” var en ny variant för att sälja in FT35Rickard. skrev:
Min skulle han montera i början av september så nog tycker jag du bör kunna få ner priset lite. Går ju alltid prova i alla fall nu när du vet marginalerna.
@Comfort Thomas
Det är vad det är, jag hade gärna betalat för Heron men det är tyvärr inget alternativ. Installatören/ägaren sålde in en ft35 på plats med motivationen att det var för bra förutsättningar för innedelen att inte välja den. Jag har ingen aning, kanske var det bara den han hade på lager![]()
Är det så bra förutsättningar så känns RW25 SUMO vassare och du får en helt annan ljudnivå, eller RW35 om det behövs något mer värme eller kyla.
C Comfort Thomas skrev:
Han menade i och för sig bara att han tyckte förutsättningar var för bra för FT25, några andra pumpar än ninja kom aldrig riktigt på tal
Sumon har väl typ samma innedel som hero vilket gör att även den går bort.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
SUMO är 10cm bredare än HERO.Rickard. skrev:
Större innerdel ger lägre ljudvolym och bättre effektivitet.
Dom är 2cm högre än FT så det kanske är höjden som gör att FT är den som ryms.