770 läst ·
6 svar
770 läst
6 svar
Köra med bara frånluft eller komplettera med luft/luft?
Hej!
Har en Nibe F730 som värmer mitt hus (Byggt 2018) med golvvärme på 200 kvm. Installerade i somras en luft/luftsvärmepump som används som AC på somrarna ( Panasonic CU-2Z50TBE). Pumpen består av en utedel och 2 innedelar.
Tror ni det finns någon ekonomisk vinning att komplettera med värme från Panasonicen vid kallt väder så att elpatronen inte behöver gå in så mycket på frånluftsvärmen? Känner att elen sticker iväg rätt snabbt när temperaturer går ner mot -5 och mindre..
Tacksam för svar ☺️
Har en Nibe F730 som värmer mitt hus (Byggt 2018) med golvvärme på 200 kvm. Installerade i somras en luft/luftsvärmepump som används som AC på somrarna ( Panasonic CU-2Z50TBE). Pumpen består av en utedel och 2 innedelar.
Tror ni det finns någon ekonomisk vinning att komplettera med värme från Panasonicen vid kallt väder så att elpatronen inte behöver gå in så mycket på frånluftsvärmen? Känner att elen sticker iväg rätt snabbt när temperaturer går ner mot -5 och mindre..
Tacksam för svar ☺️
730 borde funka fint ner till -10 eller nåt utan elpets om jag minns rätt. Beror såklart på isolering, yta osv. Men såklart att den blir ineffektivare. Ställ ner golvvärmen lite i närheten av LLVP och kör den istället kanske?H hablam skrev:Hej!
Tacksam för svar ☺️
Redigerat:
Saken är den att flvpn har varit trasig i en vecka nu (lagades igår) och därför har vi kört mer llvpn istället och märkt att den faktiskt utan problem värmer hela huset, dock med kalla golv vilket vi inte tyckte om. Funderar då på om man ska blockera elspetsen i flvpn och då bara köra kompressor drift där med llvpn som stöd?F Fideliox skrev:
Ja det låter rätt. Om det är görligt på värmepumpen. Beroende på vilket system som ger bäst cop kan det vara ett alternativ att lägga över ännu mer last på LLVP. Tex konstant hålla golven på tex + 27H hablam skrev:Saken är den att flvpn har varit trasig i en vecka nu (lagades igår) och därför har vi kört mer llvpn istället och märkt att den faktiskt utan problem värmer hela huset, dock med kalla golv vilket vi inte tyckte om. Funderar då på om man ska blockera elspetsen i flvpn och då bara köra kompressor drift där med llvpn som stöd?
Vi har liknande situation med frånluftvärmepump + en luft/luft värmepump installerad med primärt syfte AC på sommaren. Vi har sänkt lite på frånluftsvärmepumpen och då kan det ibland bli lite kallt i vardagsrum och kök på morgonen.H hablam skrev:Hej!
Tacksam för svar ☺️
Vi kör då luft/luft värmepumpen och den ger snabb respons varvid den sedan stängs av. Vi har inte kunna identifiera någon speciell ökning på elförbrukning.
Ökad komfort till låg kostnad.
Min uppfattning är att elpatronen jobbar som hårdast när den ska värma vatten i pannan.
Klicka här för att svara