5 427 läst ·
44 svar
5k läst
44 svar
Komplettera Eldningsolja med luftvämepumpar.
Tack för påminnelsen! Du hade helt rätt att privata meddelanden inte var aktiverat för mig men pust vilken tid det tog att hitta den inställningen i profilen! Har inget som helst minne av att jag någonsin ändrat på det tidigare.
Betydligt större kostnad med bergvärmelösningen. Får se hur det blir. Börjar med att ta dit en firma som jobbar med pumpar och ser vad de säger och vad kostnaden skulle bli om det är en lösning som funkar.Huddingebo skrev:
Jo men oavsett vad du väljer, välj en gång.AvsAnnelie skrev:
Luft-vattenvärmepump är billigare och ger bra inomhuskomfort om man har ett radiatorsystem.
Luftvärmepumpar är ingen vettig lösning för en permanentbostad.
En nödlösning för fritidshus och där vattenburen värme saknas.
Jag kan hålla med om att avfrostnings rutiner vid plusgrader har förbättrats. I övrigt får du visa nåt faktablad som styrker att COP förbättrats nämnvärt!J Josth skrev:
Ja Nibe F2120 har 3.00 i COP vid -7/35.J Josth skrev:
Men Nibe F2026 har 3.08 i COP vid -7/35.
Hur förklarar du det? Det skiljer minst 10 år på maskinerna men föregångaren har alltså bättre COP.
Det vi kan konstatera är slår man ut det över modellerna är skillnaderna marginella åt båda hållen. Den som läst termodynamik och sett insidan på en värmepump vet att det inte är någon skillnad på COP nu mot för 10 år sedan. Det kommer inte heller hända något på den fronten de närmsta 10 åren heller.J Josth skrev:
Tvärtom så om du tittar du på de allra nyaste maskinerna från Nibe, dvs S2125-12 med propan så ser du att COP går i motsatt utveckling - den har COP 2.65 vid -7/35 och avgiven effekt 7.23kW! Alltså sämst av alla.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden