Första vintern i "nya" huset upptäckte jag att speciellt en av väggarna var väldigt kall så för att kika öppnade jag upp väggen och upptäckte en hel del hålrum i isoleringen som jag behöver fixa men frågan är hur? Det är ett 100 år gammalt hus som ursprungligen isolerats med kutterspån som senare "fyllts på" med nån form av sprutad isolering, kanske cellulosa?, för att sedan ha tilläggsisolerats utifrån med mineralull. Runt fönstret har det dessutom lappats med mineralull lite halvdant och inte helt täckande.

Väggens uppbyggnad utifrån och in: ytterpanel, nån tunn svart vindpapp, 45mm mineralull, gamla ytterpanelen, en vindpapp i kartong?, kutterspån/cellulosa, spontad panel.

Min tanke är att ta bort allt kutterspån och ersätta med mineralull men att eventuellt spara cellulosaisoleringen i de fack som är välfyllda. Panelen på insidan tas bort och ersätts med gipsskivor.

Hur ska jag tänka med ångbroms/ångspärr? Bör jag ha en ångbroms mellan isolering och gips eller kan jag skippa den helt och montera gipsen direkt mot isoleringen? Väggen är i en trapp där det bara hålls ca +10 grader vintertid.

Tacksam för input 🙏

• 001.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 002.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bästa vore nog att bara fylla på med sprutad cellulosaisolering. Om det är osäkert var facken är så behöver panelen tas ner.
Det är dock dumt att ta bort panelen och byta mot gips. Är panelen tunnare än ca 17 mm så är det kanske inte mkt att spara men annars är det guld att ha en riktig träpanel bakom gipsen så det finns ngt att fästa saker på väggen i. (Tavlor, elledningar, bonader, hyllor, gardinstänger etc.)

Byts sågspån/cellulosabaserad isolering mot MU så är plast ett måste. Ångspärr eller ångbroms är lämpligt även för cellulosaisolering om än inte lika kritiskt som för MU.

• Gilla
CeciliaQ
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det bästa vore nog att bara fylla på med sprutad cellulosaisolering. Om det är osäkert var facken är så behöver panelen tas ner.
Det är dock dumt att ta bort panelen och byta mot gips. Är panelen tunnare än ca 17 mm så är det kanske inte mkt att spara men annars är det guld att ha en riktig träpanel bakom gipsen så det finns ngt att fästa saker på väggen i. (Tavlor, elledningar, bonader, hyllor, gardinstänger etc.)

Byts sågspån/cellulosabaserad isolering mot MU så är plast ett måste. Ångspärr eller ångbroms är lämpligt även för cellulosaisolering om än inte lika kritiskt som för MU.
Håller med om att det bästa/enklaste hade varit att bara fylla på med cellulosaisolering eftersom det uppenbarligen verkar ha fungerat helt ok i iaf ett par decennier. Har försökt knacka och lyssna var det låter ihåligt men den metoden verkar inte fungera speciellt bra och då återstår väl att ta fler hål i panelen. Panelen är 15mm och rätt ful redan, inte minst pga alla upptagna hål för sprutisoleringen, så jag river nog allt oavsett.
Lärde mig precis om variabel ångbroms vilket lät som ett bra alternativ, speciellt om några fack har cellulosa och andra mineralull?

C CeciliaQ skrev:
Panelen är 15mm och rätt ful redan, inte minst pga alla upptagna hål för sprutisoleringen
Inga problem om panelen täcks med skivor.

Har de inte fyllt alla fack?
Har de fyllt alla fack tidigare så behöver du ju inte leta?

C CeciliaQ skrev:
variabel ångbroms vilket lät som ett bra alternativ
Vågar inte svara på hur bra/dåligt det fungerar med MU, men är genuint skeptisk tills motsatsen är bevisad.
Det är också en dyrare lösning än ångspärr. Jag har svårt att se vad som ev är bättre med en ångbroms än en ångspärr annat än för ej permanent värmda byggnader.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.