1 658 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Komplettera BVP med vattenbatteri till frånluftsventilation
Har precis flyttat in i en 70-talskåk på 1 plan med källare. Huset värms upp av en IVT Greenline E7 från 2002 (borrdjup 130m). Planerar att sätta in tilluftsventiler i alla rum på övervåningen och frånluft på badrummet, samt i tvättstugan i källaren. Det känns dock lite surt att bara blåsa ut frånluften utan att ta till vara på den, iaf som smålänning....
Funderar nu på om det inte går att sätta på ett vattenbatteri på "bergvärmepumpens kalla sida"? Då kan jag sätta en större frånluftsfläkt i källaren och dra upp ett rör till frånluften i badrummet på ovanvåning. Sedan pumpar jag ut hela husets frånluft genom vattenbatteriet.
Kan bergvärmepumpen ta tillvara på den extra värmen utan att få fnatt? Någon som har provat eller bara är allmänt klok på området?
Funderar nu på om det inte går att sätta på ett vattenbatteri på "bergvärmepumpens kalla sida"? Då kan jag sätta en större frånluftsfläkt i källaren och dra upp ett rör till frånluften i badrummet på ovanvåning. Sedan pumpar jag ut hela husets frånluft genom vattenbatteriet.
Kan bergvärmepumpen ta tillvara på den extra värmen utan att få fnatt? Någon som har provat eller bara är allmänt klok på området?
Klicka här för att svara