Hej,

Har lite funderingar när det kommer till regelverket kring attefallshus och komplementbyggnader.
Om man har tillåtelse att bebygga 200 kvm av tomten, och tänker bygga en huvudbyggnad med BYA på 160 kvm samt en komplementbyggnad med BYA på ca. 40 kvm, får jag då (i efterhand med bygganmälan) bygga ett attefallshus på 25 kvm utöver dessa två byggnader iom att jag nått maximala byggarean för tomten?

Om attefallshuset är 25kvm, får jag då bygga en friggebod utöver detta på eller har jag nått gränsen för bygglovsfritt byggande?

Attefall är oberoende av om du har utnyttjat maxytan, kan ej svara på om friggan går under samma regler.

Hemmakatten
Ja, du får bygga en friggebod utöver Attefalshuset. Du får dessutom bygga en attefalstillbyggnad på bostadshuset på 15kvm bruttoarea.

Tackar för snabba svar!

Hej, jag spinner vidare på samma fråga om det är ok:

Jag förstår att attefallshus, friggebod etc är utöver vad planen medger enligt ovanstående inlägg. Dvs har jag redan uppfyllt max tillåtna yta så får jag ändå bygga till med dessa.

Men om man får bygga 200 kvm enl detaljplan och befintligt hus upptar 100 kvm och man bygger ett attefallshus om 25 kvm, så den totalt bebyggda ytan uppgår till 125 kvm, kan det då bli problem om man vill bygga ut huvudbyggnaden med 100 kvm i efterhand?

Dvs, borde jag ”maxa” vad som tillåts i plan innan man bygger bygglovsfria komplementbyggnader?

I värsta fall får man kanske flytta på attefallshuset från tomten tillfälligt om man ska söka nytt bygglov för huvudbyggnaden.

Tack på förhand!
Klaugust

Klaugust Klaugust skrev:
Hej, jag spinner vidare på samma fråga om det är ok:

Jag förstår att attefallshus, friggebod etc är utöver vad planen medger enligt ovanstående inlägg. Dvs har jag redan uppfyllt max tillåtna yta så får jag ändå bygga till med dessa.

Men om man får bygga 200 kvm enl detaljplan och befintligt hus upptar 100 kvm och man bygger ett attefallshus om 25 kvm, så den totalt bebyggda ytan uppgår till 125 kvm, kan det då bli problem om man vill bygga ut huvudbyggnaden med 100 kvm i efterhand?

Dvs, borde jag ”maxa” vad som tillåts i plan innan man bygger bygglovsfria komplementbyggnader?

I värsta fall får man kanske flytta på attefallshuset från tomten tillfälligt om man ska söka nytt bygglov för huvudbyggnaden.

Tack på förhand!
Klaugust
I vilken ordning du gör saker bör inte spela någon roll eftersom ytan ändå inte ska räknas in om det är anmält som bygglovsbefriad komplementbyggnad.

Jag tycker dock absolut man ska maxa byggrätten innan man ger sig på bygglovsbefriade tillbyggnader och komplementbyggnader.

Utan att ha kollat upp eller funderat så mycket på det resonerar jag bara lite spontant här; man kan ju fråga sig vilket som väger tyngst om det är så att tomten bedöms som full.

Eftersom det inte är någon garanti att man får bygga en "attefallare" utan dom ska också lämplighetsprövas, men man behöver inte ta hänsyn till detaljplanen. En ansökan om bygglovsbefriad komplementbyggnad kan i praktiken nekas om tomten bedöms vara fullbyggd.

Men kan ett bygglov nekas om man har byggrätt enligt detaljplanen men man har "fyllt upp" tomten med bygglovsbefriade tillbyggnader och komplementbyggnader som gör att det blir olämpligt att bygga till så mycket som detaljplanen medger om man gör det senare än anmälningarna?

Laszlo Toth
Hej!

Det enklaste och snabbaste sättet är att ta kontakt med din kommun och kommunens byggnadsnämnd för att få svar på dina frågor! Många gånger kan PBL och BBR tolkas olika av olika handläggare!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.