1 922 läst ·
31 svar
2k läst
31 svar
Komplementbostad och rivning huvudbyggnad?
Har samma tankar……
Befintlig huvudbyggnad är bara på 19m2
Men med dom nya reglerna borde man kunna bygga komplementbostad på 50m2 riva befintligt hus och sen bygga till 30m2 och uppföra en ny komplementbyggnad
Befintlig huvudbyggnad är bara på 19m2
Men med dom nya reglerna borde man kunna bygga komplementbostad på 50m2 riva befintligt hus och sen bygga till 30m2 och uppföra en ny komplementbyggnad
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Men komplementbyggnad borde jag kunna bygga till mitt övriga uthus, så fort enbostadshuset är rivet? (Mest för att jag vill ha det på ungefär samma plats).
Eftersom detta inte behöver vara ett komplement till en bostad?
Eftersom detta inte behöver vara ett komplement till en bostad?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Kanske inte ett svar på din fråga. Men jag var i kontakt med kommunen om något liknande och de rekommenderade mig då att söka rivningstillstånd och ett bygglov för en ny byggnad samtidigt. Om jag bara skulle riva bostadshuset kunde jag bli av med byggtillståndet helt och hållet om där längre inte finns en byggnad på tomten. Åtminstone krångla till det rejält.
Så kanske enklast att ställa frågan till din byggavdelning på kommunen vad de rekommenderar för att slippa problem.
Så kanske enklast att ställa frågan till din byggavdelning på kommunen vad de rekommenderar för att slippa problem.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jag tror tyvärr inte byggnadsnämnden håller med, de anser nog att det fortf än komplementbostad och att enbostaden behöver ersättas genom ett bygglov.Claes Sörmland skrev:
Men jag vill ju inte ha dubbla hus sen på fastigheten, det skulle räcka med ett på 50kvm.
Antagligen är det enklast att söka bygglov och rivningslov samtidigt, bygga och sedan kan man bygga ut enbostaden från 50 till 80kvm plus bygga en komplementbyggnad på 50kvm till.
Då blir det ju ändå som jag vill ha det.
Frågan är bara hur krångligt det blir med bygglov och VA.
Jag skulle även vilja ha en vedeldad fristående bastu, men då norpar jag ju på mina 50kvm komplementbyggnad om man inte kan ta med den senare i bygglovet när den redan är uppförd, någon som vet det?
Behöver ju anmäla eldstaden först ändå "tyvärr".
Fast det stämmer inte juridiskt, det finns inga bygglov som löper för befintliga byggnader. Bygglovet går ut när åtgärden har genomförts och slutbesked beviljas (eller om mer än två år har förflutit och egentliga byggnadsarbeten inte har påbörjats eller byggnaden inte har fått slutbesked inom fem år). PBLs reglering med bygglovskrav gäller alltså enbart de åtgärder som listas i lagen, inte byggnadernas existens. En sån åtgärd som kräver bygglov enligt PBLs huvudregel är nybyggnation, alltså åtgärden att nybygga. D v s har en byggnad nybyggts med bygglov eller genom att åtgärden var bygglovbefriad enligt PBLs regelverk så får byggnaden stå kvar och fortsätta användas.G greenkarma skrev:Kanske inte ett svar på din fråga. Men jag var i kontakt med kommunen om något liknande och de rekommenderade mig då att söka rivningstillstånd och ett bygglov för en ny byggnad samtidigt. Om jag bara skulle riva bostadshuset kunde jag bli av med byggtillståndet helt och hållet om där längre inte finns en byggnad på tomten. Åtminstone krångla till det rejält.
Ett komplementbostadshus är fortsatt ett komplementbostadshus även om en- eller tvåbostadshuset som det kompletterade när det uppfördes utan bygglov har rivits. Om man sen önskar ändra dess användning till ett enbostadshus så krävs bygglov för det. Fördelen med att ändra användningen kan ju vara att man får uppföra nya komplementbostadshus som komplement till ett sådant. Och bygga ut det 30 kvm utan bygglov.
Risken är ju att man får dåliga eller felaktiga råd som saknar lagstöd.G greenkarma skrev:
Redigerat:
Du får väl testa och överklaga om byggnadsnämnden avslår ditt rivningslovt. Bara att söka rivningslov. Beviljas det inte så överklagar du. Jag ser inte att de har lagstöd att neka dig rivningslovet.P patriklarsson skrev:
Det är ju en möjlighet.P patriklarsson skrev:Men jag vill ju inte ha dubbla hus sen på fastigheten, det skulle räcka med ett på 50kvm.
Antagligen är det enklast att söka bygglov och rivningslov samtidigt, bygga och sedan kan man bygga ut enbostaden från 50 till 80kvm plus bygga en komplementbyggnad på 50kvm till.
Då blir det ju ändå som jag vill ha det.
Ska du söka bygglov är det väl enklast att söka bygglov för att bygga det bostadshus du vill ha och samtidigt inkludera rivningslov. När detta är avklarat kan du fundera på eventuell andra komplementbyggnader.P patriklarsson skrev:Frågan är bara hur krångligt det blir med bygglov och VA.
Jag skulle även vilja ha en vedeldad fristående bastu, men då norpar jag ju på mina 50kvm komplementbyggnad om man inte kan ta med den senare i bygglovet när den redan är uppförd, någon som vet det?
Behöver ju anmäla eldstaden först ändå "tyvärr".
Vet inte om vi missförstår varann. Vad jag menar att jag fick sagt till mig var att om jag rev huset utan att samtidigt söka bygglov för en ny byggnad kunde det bli betydligt svårare att söka bygglov i framtiden för ett nytt hus då tomten saknar befintlig byggnad. Var det så du uppfattade mitt första meddelande?Claes Sörmland skrev:
Fast det stämmer inte juridiskt, det finns inga bygglov som löper för befintliga byggnader. Bygglovet går ut när åtgärden har genomförts och slutbesked beviljas (eller om mer än två år har förflutit och egentliga byggnadsarbeten inte har påbörjats eller byggnaden inte har fått slutbesked inom fem år). PBLs reglering med bygglovskrav gäller alltså enbart de åtgärder som listas i lagen, inte byggnadernas existens. En sån åtgärd som kräver bygglov enligt PBLs huvudregel är nybyggnation, alltså åtgärden att nybygga. D v s har en byggnad nybyggts med bygglov eller genom att åtgärden var bygglovbefriad enligt PBLs regelverk så får byggnaden stå kvar och fortsätta användas.
Ett komplementbostadshus är fortsatt ett komplementbostadshus även om en- eller tvåbostadshuset som det kompletterade när det uppfördes utan bygglov har rivits. Om man sen önskar ändra dess användning till ett enbostadshus så krävs bygglov för det. Fördelen med att ändra användningen kan ju vara att man får uppföra nya komplementbostadshus som komplement till ett sådant. Och bygga ut det 30 kvm utan bygglov.
Risken är ju att man får dåliga eller felaktiga råd som saknar lagstöd.
Ja, det kan vara ett klokt råd, att säkra ett bygglov i samband med ett rivningslov. Jag uppfattade att vi diskuterade TS fråga, om en komplementbostadshus skulle bli illegalt på något sätt om en- eller tvåbostadshuset som det kompletterar rivs.G greenkarma skrev:Vet inte om vi missförstår varann. Vad jag menar att jag fick sagt till mig var att om jag rev huset utan att samtidigt söka bygglov för en ny byggnad kunde det bli betydligt svårare att söka bygglov i framtiden för ett nytt hus då tomten saknar befintlig byggnad. Var det så du uppfattade mitt första meddelande?
Redigerat:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Hur funkar det med de nya reglerna om man bygger en komplementbyggnad och har den i några år, sedan river man den. Får man då tillbaka ytan i sin "pott", för dessa byggnader registreras ju inte någonstans?
Tanken är isf att jag bygger ett litet bastu/duschhus med förbränningstoa (allt elektriskt) nu och när enbostaden är klar med nytt VA så river jag det och kan bygga mina 50kvm igen. (Förutsatt att reglerna fortf är som nu).
Beroende på om jag får för mig att sälja min lägenhet eller inte hade det varit en bra tillsvidare lösning.
Tanken är isf att jag bygger ett litet bastu/duschhus med förbränningstoa (allt elektriskt) nu och när enbostaden är klar med nytt VA så river jag det och kan bygga mina 50kvm igen. (Förutsatt att reglerna fortf är som nu).
Beroende på om jag får för mig att sälja min lägenhet eller inte hade det varit en bra tillsvidare lösning.
Ja så fungerar det eftersom potten bara räknas samman i ögonblicket när åtgärderna nybyggnad eller tillbyggnad av en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus genomförs. Om potten vid det tillfället är fylld får åtgärden inte genomföras utan bygglov.P patriklarsson skrev:
Ja du får riva dem utan rivningslov.P patriklarsson skrev:Tanken är isf att jag bygger ett litet bastu/duschhus med förbränningstoa (allt elektriskt) nu och när enbostaden är klar med nytt VA så river jag det och kan bygga mina 50kvm igen. (Förutsatt att reglerna fortf är som nu).
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
En fråga till, eftersom det är anmälningsplikt på "eldstad" typ kamin eller vedeldat bastuaggregat. Var går gränsen mellan eldstad och utomhus grillplats?
Skulle gärna vilja ha något med åtminstone skärmtak och någon skärmvägg.
Vet att det också finns "grillstugor" som har någon enklare öppen skorsten?
Någon som vet?
Skulle gärna vilja ha något med åtminstone skärmtak och någon skärmvägg.
Vet att det också finns "grillstugor" som har någon enklare öppen skorsten?
Någon som vet?