Jag önskar leda en vattenslang över taket då vi bor i radhus och vi saknar vatten på baksidan. Planen är att köpa 32mm Faluplast rör, spraya dom i samma färg som taket och dra en vattenslang inuti. Men jag vet inte hur jag fäster fästena på taket. Finns det något enkelt bra fäste över en fals?

Planen är att inte bara lägga slangen direkt på taket utan i 32mm rör:

Screenshot 2026-05-02 at 17.15.50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att undvika 90 graders svängar men kan hända att det blir en sådan:

Screenshot 2026-05-02 at 17.16.14.jpg
Skapa konto

Kanske använda denna Gardena slang som inte viker sig: (eller Hornbachs egna ovan)

Screenshot 2026-05-02 at 17.16.04.jpg
Skapa konto

Sedan fästa Faluplast-rören med 32-36mm fäste:

Screenshot 2026-05-02 at 17.16.23.jpg
Skapa konto

Taket:
IMG_7858.jpg
Skapa konto

Det finns fästen där för gå-gången men det är så rejäla. Jag behöver något mindre:

Screenshot 2026-05-02 at 17.16.33.jpg
Skapa konto

Vad finns det för fäste man kan använda?
Jag hittade detta blixtskydd eller detta solcellsfäste men känns inte riktigt rätt.

Rickard.
Jag tycker dina fynd ser helt rätt ut eller i alla fall så rätt som man rimligtvis kan hitta.
M8 är en gänga som många rörklammer har så det passar bra också.

Rostfria klammer är kanske inte heller så dumt så du slipper tråkiga rostfläckar på taket om det elförzinkade inte håller måttet.

Är det inte enklare att bara sätta en utkastare på baksidan och dra vatten genom ytterväggen?

Jag tycker väl iofs också att förslaget om att sätta upp en ny utkastare låter vettigare, men om du nu ska gå vidare med ditt originalprojekt så är Caddy-klammer det första jag spontant kommer att tänka på. Möjligen med någon "distans-kloss" om det behövs för att falsarna är för tunna

Tack för svar! Ett nytt utkast är tyvärr inte aktuellt. Kök/badrum/dusch ligger alla på "framsidan" av huset. För att kunna sätta ett utkast där behöver jag dra rör igenom vardagsrum eller sovrum.

Däremot hittade jag nedan på Aliexpress och testade beställa 2 st på prov: (kostade 40kr st)
Screenshot 2026-05-03 at 17.24.10.png
Skapa konto

Sedan hittade jag denna på Ahlsell som kanske är bra: (jag gillar att den går ner mot taket)
Screenshot 2026-05-03 at 17.26.35.png
Skapa konto

Jakten fortsätter. Jag ska gå upp på taket och försöka ta en bild till veckan på falsarna.

RoTe
Lustigt nog exakt samma på radhusen här mittemot men dom var förutseende nog att lägga en PEM slang under huset/ i plattan. Så man kopplar den i utkastaren på framsidan om man behöver vatten på baksidan... Synd era byggare inte hade samma förutseende.

S SebastianJFF skrev:
Är det inte enklare att bara sätta en utkastare på baksidan och dra vatten genom ytterväggen?
Jag har funderat på det en utkastare många ggr men gett upp p.g.a. att kök/badrum ligger på "framsidan". Men jag måste ändå tacka för förslaget för nu fick jag en idé !! 😆

Jag inser nu att vi har ett badrum på övervåningen mot baksidan. Det löser inte hela problemet men halva! 😅 Istället för att behöva leda en vattenslang upp i stupröret på framsidan och över taket så kan jag börja halvvägs på baksidan:
Screenshot 2026-05-03 at 19.50.36.png
Skapa konto

Genom att borra ett hål igenom väggen i badrummet på övervåningen så kan jag sedan lägga en slang på taket och gå ner i stupröret direkt på baksidan.

Problemet är att jag inte kan ha en vanlig vattenutkastare. Jag behöver kunna stänga av ventilen innefrån men det borde inte vara något problem. Kanske tom sätta på något som stänger av via automatik och bara släpper igenom via timer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.