T theprojectblue skrev:
Är det inom verksamhetsområdet är det kommunens VA och vill de inte vara behjälpliga så vänder ni er till Länsstyrelsen.

Detta är jag 110% säker på.
Tack för tips! Min uppfattning är att bevisbördan borde ligga hos kommunen. Det kan vara ett sätt att få dem att börja agera.

Claes Sörmland
T theprojectblue skrev:
En gemensamhetsanläggning och en samfällighet är inte samma sak.

Som jag förstår det har man ingen GA här.

Cementeras ytterliggare av att kommun fakturerar fastighet och inte GA för VA. De gör ju också tolkningen att deras kund är respektive hus.

Finns domslut att läsa inom området för den intresserade. Men har inte tid att leta upp och länka nu.
Jag förstår inte vad du skriver om jag ska vara ärlig. Om du har någon dom så läser jag gärna.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Sofia33 skrev:
Tack för tips! Min uppfattning är att bevisbördan borde ligga hos kommunen. Det kan vara ett sätt att få dem att börja agera.
På tal om bevisbörda, ni har inte några gamla papper från byggåret av ert hus (eller grannarnas hus om ni frågar dem), t ex från kommunen där de har ritat in en förbindelsepunkt (och markerat den med texten "förbindelsepunkt") Ett sådant gammalt dokument skulle ju kunna överbevisa kommunens folk avseende var förbindelsepunkten ligger om de nästa vecka hävdar att den ligger nedanför er enskilda väg.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Finns det skyldighet i att förbindelsepunkt skall diskuteras?

Det finns såklart en historia bakom varför jag frågar. I detta fallet så inrättade kommunen VA-område för sådär 5 år sedan, detta kommunicerades inte förutom protokollet från KF.
I det berörda området fanns redan kommunalt VA i form av vatten och spillvatten, men ej dagvatten.
Kommunen meddelade att de avser byta de befintliga kommunala ledningarna då dessa var från 60-talet, således grävdes dessa upp och nya ledningar lades ned. Ingen kommunikation what so ever med fastighetsägarna förutom när och hur de kan komma ut från sin fastighet pga grävarbetet.

1 år senare kommer det ett brev om underrättandet att förbindelsepunkt av dagvatten har inrättats och att en faktura kommer dimpa ner inom 2 månader. Nära 100k i avgift för dagvatten.

Har kommunen i detta fall agerat fel på något sätt?
Fast det är väl bara förbindelsepunktens läge som kan vara öppet för diskussion här inte hur vida ni ska få en och där vid en dryg taxa, jag utgår ifrån att det är den senare du är missnöjd med?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstår inte vad du skriver om jag ska vara ärlig. Om du har någon dom så läser jag gärna.
En samfällighet är en samling fastigheter som äger någonting gemensamt. Det de äger gemensamt är en gemensamhetsanläggning. Detta sker inte automatiskt utan kräver en förrättning till Länsstyrelsen.

Så bara för attexempelvis en samfällighet har en väg som gemensamhetsanläggning betyder det inte att massa andra saker ingår i detta. Endast vägen och dess överbyggnad ingår.

Beslut om gemensamhetsanläggningar kan man begära ut från Länsstyrelsen.

I aktuellt fall så fakturerar kommunen respektive fastighet. Det vore väldigt konstigt om de gjorde detta ifall deras etablerade förbindelsepunkt och kund är en gemensamhetsanläggning.

Jag drar således slutsatsen att det inte finns en gemensamhetsanläggning för VA upprättad, utan endast för vägen.

Vad som gäller ifall gemensamt ägt VA inom privatmark ej har upprättad gemensamhetsanläggning är avgjort i domstol sedan tidigare.

Finns det en gemensamhetsanläggning upprättad men kommunen har fakturerat respektive fastighet i många år finns ett ganska saftigt återkrav att ställa mot kommunen.

S Sofia33 skrev:
Jag ringde kommunen och de sa: Självklart är ni med i VA-området.

Men ändå vill de inte hjälpa oss.
Min gissning är att ni har en gemensam anslutningspunkt där ert privata område börjar och fram till den ansvarar kommunen. Därefter är ansvaret ert. Men frågan är om begreppen blandas lite här med ga: , samfällighet och servitut. Det låter konstigt om kommunen har ett servitut för ledningar men inte anser att ansvaret för ledningar är kommunens. Jag tror inte vi har hela bilden här.

• Gilla
chaos och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T theprojectblue skrev:
En samfällighet är en samling fastigheter som äger någonting gemensamt. Det de äger gemensamt är en gemensamhetsanläggning. Detta sker inte automatiskt utan kräver en förrättning till Länsstyrelsen.

Så bara för attexempelvis en samfällighet har en väg som gemensamhetsanläggning betyder det inte att massa andra saker ingår i detta. Endast vägen och dess överbyggnad ingår.

Beslut om gemensamhetsanläggningar kan man begära ut från Länsstyrelsen.
Inget av detta har egentligen med frågan att göra så jag lämnar det därhän. Eftersom TS har nämnt ett servitut att ha avloppsledningen i marken som den enskilda vägen ligger på så tyder det på att ledningen är enskild (privat). Annars hade inget servitut behövts för TS fastighet. (Om ett servitut är gemensamt så rör det sig faktiskt om en samfällighet enligt 1 § samfällighetslagen, men om det visar sig bli aktuellti TS fall kan vi ta en diskussionen då tänker jag)

T theprojectblue skrev:
I aktuellt fall så fakturerar kommunen respektive fastighet. Det vore väldigt konstigt om de gjorde detta ifall deras etablerade förbindelsepunkt och kund är en gemensamhetsanläggning.

Jag drar således slutsatsen att det inte finns en gemensamhetsanläggning för VA upprättad, utan endast för vägen.
Det är redan klarlagt av TS att det inte finns någon gemensamhetanläggning för ledningen. Den ligger där med servitutsrätt vad det verkar. (Jag skriver med denna osäkerhet eftersom TS inte har presenterat servitutstexten så lite gissning blir det.) Så ingen GA finns för ledningen verkar det som. En GA är inget krav för att förbindelsepunkt ska ha inrättats en bit ifrån fastighetsgränsen och en privat ledning leder dit. Frågan nu är alltså var kommunen hävdar att förbindelsepunkten ligger och vad de har för stöd för den ståndpunkten.

T theprojectblue skrev:
Vad som gäller ifall gemensamt ägt VA inom privatmark ej har upprättad gemensamhetsanläggning är avgjort i domstol sedan tidigare.

Finns det en gemensamhetsanläggning upprättad men kommunen har fakturerat respektive fastighet i många år finns ett ganska saftigt återkrav att ställa mot kommunen.
Det finns vad vi vet och TS har redovisat ingen GA för den gemensamma avloppsledningen i trådens fall.

Eventuellt kan det finnas ett gemensamt servitut för ledningen. Den förvaltas i så fall samfällt enligt samfällighetslagen.

I Inkan skrev:
Min gissning är att ni har en gemensam anslutningspunkt där ert privata område börjar och fram till den ansvarar kommunen. Därefter är ansvaret ert. Men frågan är om begreppen blandas lite här med ga: , samfällighet och servitut. Det låter konstigt om kommunen har ett servitut för ledningar men inte anser att ansvaret för ledningar är kommunens. Jag tror inte vi har hela bilden här.
Ja så är det troligen med anslutningspunkten. Märkligt bara att det framkommer efter 50 år i sånna fall. Känslan är väl annars att detta kan vara något som kommunen kommit på efter hand. Vi har ingen GA, vilket kommunen först trodde, det får oss att tvivla på att man har full koll.

Vägen är en samfällighet som skapades när tomterna byggdes men det har aldrig bildats någon samfällighetsförening och de boende fick ingen info vid köp om att gatan skulle vara "deras". Ingen info alls finns registrerat på Lantmäteriet gällande samfälligheten.

Med viss möda har vi grävt fram ett servitut från när husen byggdes (mellan kommunen och byggaren som handlar om Vatten och avlopp). Vi tittar på det nu och hoppas att det kan leda oss vidare.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Sofia33 skrev:
Med viss möda har vi grävt fram ett servitut från när husen byggdes (mellan kommunen och byggaren som handlar om Vatten och avlopp). Vi tittar på det nu och hoppas att det kan leda oss vidare.
Frågan är vilken fastighet som har servitut för vad på vilken annan fastighet?

Är det kommunens fastighet som har härskande servitutsrätt på "byggaren" (markägarens) mark eller tvärt om? Om det är kommunen som har servitutsrätt som belastar "byggarens" mark där er enskilda väg går så talar det för er sak. Alltså att det är en kommunal avloppsledning som är lagd där med servitutsrätt på annans mark. Då borde era förbindelsepunkter ligga vid era fastighetsgränser. Kommunen ansvarar då för ledningen.

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
S Sofia33 skrev:
Ja så är det troligen med anslutningspunkten. Märkligt bara att det framkommer efter 50 år i sånna fall. Känslan är väl annars att detta kan vara något som kommunen kommit på efter hand. Vi har ingen GA, vilket kommunen först trodde, det får oss att tvivla på att man har full koll.

Vägen är en samfällighet som skapades när tomterna byggdes men det har aldrig bildats någon samfällighetsförening och de boende fick ingen info vid köp om att gatan skulle vara "deras". Ingen info alls finns registrerat på Lantmäteriet gällande samfälligheten.

Jag tror väl att problemet är att bara för att det inte upprättades helt enligt konstens alla regler vid byggtiden så blir det inte kommunens ansvar bara för det. Felet kan ju mycket väl ligga hos exploatören och det är denna som ni skulle rikta eran klagan mot. Men om det mest då är en formsak att ni (första ägarna) inte informerats om ert ansvar och att ni borde ansöka om att upprätta en gemensamhetsanläggning är det ju inget som kan ge er skadestånd. Kostnaden för att underhålla och laga ledningarna är ju i princip den samma om ni inte kan hävda att frånvaron av denna vetskap gjort att ni inte själva underhållit ledningarna och därför nu står inför en större kostnad då detta förkortat livslängden på anläggningen. Känns ju dock fortfarande som ni då jagar tusenlappar och det på inget sätt skulle vara värt den kampen. Om man ens kan komma 50 år senare och klaga.

Claes Sörmland
För de som inte orkar läsa vad vi diskuterar i detalj. Det finns två möjligheter för TS, båda är möjliga enligt lagstiftningen:

Illustration som visar två avloppssystem: ett med individuell anslutning per fastighet och ett med delad anslutning för flera hushåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dortmunder DAB och 16 till
  • Laddar…
Är det er samfällighet som äger marken för gatan?

Frågan är vilken fastighet som har servitut för vad på vilken annan fastighet?

Är det kommunens fastighet som har härskande servitutsrätt på "byggaren" (markägarens) mark eller tvärt om? Om det är kommunen som har servitutsrätt som belastar "byggarens" mark där er enskilda väg går så talar det för er sak. Alltså att det är en kommunal avloppsledning som är lagd där med servitutsrätt på annans mark. Då borde era förbindelsepunkter ligga vid era fastighetsgränser. Kommunen ansvarar då för ledningen.
Tack för engagemanget! Gällande servitutet står det såhär:

• Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
För de som inte orkar läsa vad vi diskuterar i detalj. Det finns två möjligheter för TS, båda är möjliga enligt lagstiftningen:

[bild]
Tack! Väntar svar från kommunen för att se var min fastighets förbindelsepunkt sitter.

T TypRätt skrev:
Är det er samfällighet som äger marken för gatan?
Yes

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.